Wielkasten uitrollen

 
 
 
 
 
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 275
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Wielkasten uitrollen

 · 
Posted: 09.05.2023 - 17:53  ·  #1
Hoi,

Wie heeft er ervaring met het uitrollen van de spatbordranden/wielkasten?
Ik heb (al even geleden) grotere remschijven en imitatie V70R-klauwen gemonteerd op mijn V70.
Omdat die klauwen breder bleken dan verwacht moest ik spacers gebruiken om te zorgen dat ze niet tegen de velgen liepen.
Maar nu lopen de voorste wielen tegen de spatbord als ik iets te fanatiek over een hobbel ga.

Wie heeft er ervaring met het uitrollen van de randen?
Ik ben namelijk benieuwd wat je met de binnen-kuip doet nadat je de randen hebt gerold, past dat nog gewoon?

En is er iemand die de spullen heeft om dit te doen?
Dan zou ik het graag samen willen aanpakken.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2024
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Wielkasten uitrollen

 · 
Posted: 09.05.2023 - 18:07  ·  #2
Ik heb bij mijn 850 en de V70 classic de wielkasten gerold, maar hij de V70N is dat niet nodig.
Welke bandenmaat en velgen zitten eronder, en met wat voor spacers dat het wel aanloopt? En hoeveel cm ben je omlaag?

Dat plastic van de wielkuip haal je een stukje van weg, je houd dan wel een kier waar troep en water doorheen kan, dus als je niet écht moet rollen, dan liever niet.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 275
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Wielkasten uitrollen

 · 
Posted: 09.05.2023 - 19:10  ·  #3
Banden; 235-40 r 18
Wielen weet ik de et even niet van.
20mm spacers
(Nog) Niet verlaagd.

Hmm dat van die kier is wel minder.
Ze lopen eigenlijk vooral aan op moment dat ik iets te vlot van een drempel af rijd.
Toen ik nog de originele remmen en wielen had kon ik echt een stuk vlotter zonder problemen over diezelfde drempels.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2024
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Wielkasten uitrollen

 · 
Posted: 10.05.2023 - 00:11  ·  #4
Ik rij zelf ook met R remmen en 18" met 235-40-18" banden.

Mirzam volvo velgen, en had 10mm spacers nodig, nooit last gehad van aanlopen.

20mm is eigenlijk te veel, kan je niet met 10mm af spacers ook uitkomen?
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 275
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Wielkasten uitrollen

 · 
Posted: 10.05.2023 - 13:28  ·  #5
Ik heb even mijn schuifmaat erop los gelaten.
Er zit ongeveer 6mm ruimte tussen klauw en velg.
Dit kan ik wat preciezer meten als ik de auto opkrik, maar dat doe ik nog wel een keer als het droog is.
McGyver
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meerstad
Leeftijd: 44
Berichten: 196
Geregistreerd: 04 / 2021
Subject:

Re: Wielkasten uitrollen

 · 
Posted: 11.05.2023 - 09:56  ·  #6
Quote door Maartjinski

Er zit ongeveer 6mm ruimte tussen klauw en velg.

Is een andere set velgen (met meer ruimte tussen remklauw en binnenkant velg) icm 10mm spacers dan geen betere optie? Wielkasten uitrollen is een onomkeerbare klus en levert (mogelijk) een kier op tussen carrosserie en wielkuip.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 275
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Wielkasten uitrollen

 · 
Posted: 17.05.2023 - 16:13  ·  #7
Mijn voorkeur gaat uit naar behoud van de huidige velgen.
Ik vind die er erg mooi onder staan en ze hebben het weggedrag aan alle kanten van het spectrum verbeterd.
Het gaat om 18" Atlantis Velgen met een 7j velgbed en een ET van 49.

Het verhaal achter de wielen:
Ik heb die via marktplaats gekocht van iemand die zei dat hij ze onder een v70 uit 2002 had en dat ze zonder problemen op mijn auto zouden moeten passen.
Eigenlijk had ik natuurlijk eerst uit moeten zoeken of dat ook zou passen, maar we zouden de dag erop met deze auto op vakantie gaan met ons gezin.
Ik was 3 weken daarvoor begonnen met het vervangen van de voorremmen voor de grotere.
De orginele schijven en blokken waren op en ik had helemaal uitgezocht hoe ik een big-brake kit zelf samen kon stellen zonder daadwerkelijk het geld uit te hoeven geven van een big-brake kit.
1 van de nieuwe klauwen bleek na montage te lekken op het ontluchtingsnippel en ik had nog wat tegenslag hier en daar waardoor de remmerij pas 1 dag voor vertrek compleet gemonteerd was.
Toen bleek dat de aangegeven compatibiliteit van de klauwen met de orginele 17" Almathea's van mijn auto niet te kloppen, hier was al twijfel over bij de aankoop maar met 18" zou het sowieso moeten kunnen was gezegd.
Dus volle bak stress en in een poging de auto rijdend te krijgen de 18" Atlantis velgen gekocht.
's Avonds bij het monteren kwam ik erachter dat de "spaken" tegen de klauw kwamen en dat ik spacers nodig had om het passend te krijgen.
Die kon ik niet meer op tijd in huis halen.
Gelukkig de volgende dag een andere auto kunnen regelen en de vakantie door kunnen laten gaan.

Terug naar vandaag de dag.
Ik heb nog wat extra metingen gedaan:

De breedte van mijn klauw gemeten op de buitenkant van de remcillinders is 14,8cm, zou iemand eens voor mij willen meten wat die afmeting is bij orginele R klauwen?
Ik vind het namelijk nog steeds vreemd dat de "spaken" tegen de klauw komen, zoiets heb ik nog nooit eerder gehoord.
Hoeveel ruimte zou er horizontaal minimaal nodig zijn tussen remklauw en velg?
Een oplossing zou namelijk ook kunnen zijn om de spacers wat af te laten draaien, maar dan moet ik wel weten hoever ik kan gaan.

De afstand van de bovenkant van de voorband tot aan de rand van het spatbord is bij mij 5cm (orginele veren zover ik weet).
Iets in mij zegt dat het best kan zijn dat de veren en/of de schokdempers op zijn waardoor de auto simpelweg te ver in veert.
Ik ben al eens bij een "onderstel-specialist" geweest (althans zo noemen ze zichzelf) maar die controleren een schokdemper op lekkage en of ie nadeint als ze met de auto schudden, doet ie dat niet dan is ie goed.
Lijkt mij dat er meer aan de hand zou kunnen zijn.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
ries123
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 383
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Wielkasten uitrollen

 · 
Posted: 17.05.2023 - 19:29  ·  #8
Er zijn er toch meer die deze velg hebben? Had Plein ze ook niet? En anders Blondegod volgens mij?
Nox95
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bedum
Leeftijd: 29
Berichten: 100
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Re: Wielkasten uitrollen

 · 
Posted: 17.05.2023 - 20:03  ·  #9
Quote door Maartjinski

[...]
Ik vind het namelijk nog steeds vreemd dat de "spaken" tegen de klauw komen, zoiets heb ik nog nooit eerder gehoord.
Hoeveel ruimte zou er horizontaal minimaal nodig zijn tussen remklauw en velg?
[...]

Dat ligt aan het ontwerp van de velg, gecombineerd met de ET. De Brembo's zijn toch alleen i.c.m. Pegasus velgen geleverd? 17" standaard, met een optie tot 18" als upgrade dacht ik. Die heeft hele platte en vlakke spaken, gemaakt om lekker veel ruimte achter de velg te houden. De ET van jouw Atlantis is hoger; 49 t.o.v. 46 van de Pegasus.

Ik heb zelf namaak Nebula's, met een nog lagere ET van 43, en die kwamen ook niet over de klauw heen. Met 5mm spacers kan ik er net een papiertje tussendoor halen.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5005
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Wielkasten uitrollen

 · 
Posted: 18.05.2023 - 06:20  ·  #10
Quote door ries123

Er zijn er toch meer die deze velg hebben? Had Plein ze ook niet? En anders Blondegod volgens mij?


Ik wil ze graag. Blondegod had ze op zijn vorige V70.
Zal bij dit type velg aan de opbouw en et waarde liggen.
Zoals V70R zegt een spacer er tussen en probleem is opgelost.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 275
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Wielkasten uitrollen

 · 
Posted: 18.05.2023 - 13:40  ·  #11
Ah dat is duidelijk, de opbouw van de velg is dus zeer specifiek bij onze Zweedse ontwerpers.
Eigenlijk zou de auto industrie ook een waarde net als de ET voor de afstand van de pasvlak-aansluiting-remschijf tot "spaak" moeten hebben voor velgen.
Dan is het voor iedereen nog makkelijker om te zien of een bepaalde velg op je auto gaat passen, ongeacht of die velg voor die auto ontworpen is.

Dus voor mij is het nu of; "Wie mooi wil zijn moet pijn lijden" = ruimte creëren of "Ga terug langs start en probeer opnieuw" = andere velgen aanschaffen, of zelfs opzoek naar plattere klauwen zodat er minder dikke spacers nodig zijn.

Blijkbaar heb ik masochistische trekjes want ik neig richting pijn lijden. :-/
Het plan zoals het nu door mijn hoofd gaat is als volgt:

- Extreem goed meten hoeveel ruimte er nu tussen velg en klauw zit en dan de huidige spacers af laten draaien.
Die ruimte meten zou ik met klei kunnen doen. Wiel eraf, klei op de klauw, wiel erop, wiel er weer af, klei meten.
- Als het daarna nog nodig is dan wielkasten rollen. Maar niet helemaal zoals dat het gross dat doet. Ik denk dat ik eerst de binnen-kuip demonteer. Dan zo'n rol-ding achter de felsrand van het spatbord plaats. En het spatbord heel langzaam rol. Daarna de kuip terug plaats en evt de felsrand dan nog rol. Zo kan ik proberen de kuip op maat te maken zodat er geen kier onstaat. Wat denken jullie, zou dit werken?
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 275
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Wielkasten uitrollen

 · 
Posted: 20.05.2023 - 13:16  ·  #12
Ik was een beetje aan het snuffelen naar spatbord rollers toen ik dit tegen kwam. :-/
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 275
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Wielkasten uitrollen

 · 
Posted: 24.05.2023 - 14:22  ·  #13
Vandaag heb ik met klei gespeeld.
De kleinste afstand tussen wiel en remklauw kwam op 4,4mm.
Misschien is het dan een optie om de spacers 2,5 a 3mm af te laten draaien?
3,5 of meer vind ik te link, de meetmethode is natuurlijk niet 100% accuraat.

Welk merk wielkastroller hebben jullie ervaring mee en waar heb je die gekocht?
Zover ik uitgezocht kan krijgen worden die rollers in omgeving Eindhoven niet verkocht.
Het liefst zou ik de roller eerst bekijken voordat ik hem aanschaf.
Ik las namelijk op de interwebs dat de kwaliteit van die rollers uiteen loopt en dat er tussen zitten die na 1 spatbord al stuk gaan.
Dus vandaar dat ik graag uitzoek wat een fatsoenlijk merk is.
Klaasw
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 991
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Wielkasten uitrollen

 · 
Posted: 24.05.2023 - 18:45  ·  #14
Dit is misschien niet wat je wil horen, maar waarom niet gewoon een passende set velgen? De reden dat er weinig over is te vinden is natuurlijk niet voor niets. Aan het uitrollen kleven nogal een aantal nadelen in technisch opzicht en het zal de restwaaarde van je auto ook geen goed doen. Uiteindelijk moet je het natuurlijk zelf weten, maar mijn keuze zou het niet zijn.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 275
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Wielkasten uitrollen

 · 
Posted: 24.05.2023 - 21:07  ·  #15
Oh maar ik vind het niet erg om ergens de eerste in te zijn. Mijn weg erin te zoeken om dingen naar mijn zin te maken binnen een beperkt budget. Ik snap wat je bedoelt hoor Klaasw, maar ik zie hier juist een uitdaging in. Zo heb ik ooit een Yamaha XJ900F uit 1985 gehad waar ik zelf de complete voorremmen-set van een Yamaha R1 uit 2000 op had gebouwd.
Restwaarde is voor deze auto al een lastig begrip. Er zitten al "niet standaard" onderdelen op. Neem bijvoorbeeld de do88 intercooler, RVS 3" downpipe, race cat, RVS 3" uitlaat, grote remschijven voor, V70R remklauwen, enz, enz. Leuke mods maar daarvan verdien ik de aanschafwaarde niet terug wanneer ik de auto zou verkopen. Die dingen monteer ik omdat ik daar plezier van beleef. Als ik economisch naar deze auto zou kijken dan had ik ook nooit het motorblok laten vervangen toen het originele stuk liep. In het geval van drama na het uitrollen van de spatborden zou ik ze voor andere kunnen vervangen, dat zou dan zuur leergeld zijn. Maar niet bepaald een klus die niet te doen is.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0