Wiellagers vernieuwen

Bij twee auto's rondom met ongeveer 220.000 km

 
 
 
 
 
Contitour
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 23
Geregistreerd: 12 / 2020
Subject:

Wiellagers vernieuwen

 · 
Posted: 17.12.2021 - 15:26  ·  #1
Hallo allemaal,

Ik heb deze week bij onze S80 en de V70 rondom de wiellagers vernieuwd. Beide auto's hebben ongeveer 220.000 km gereden en beide auto's hadden vanaf het begin een "rilling". Trillen is een te groot woord. Banden had ik gebalanceerd, Kogels en ophanging grotendeels vernieuwt, dus daar zou het in principe niet meer aan kunnen liggen.
Nu begon van mijn S80 het wiellager rechts voor toch echt geluid te maken, dus ik meteen maar alle vier de lagers besteld (in Dld ongeveer E 75,00 p/s, SKF/FAG) en gemonteerd. Dit maakt heel veel verschil. de Rilling is helemaal weg en de auto's voelen weer als een strijkijzer.
Toen de oude lagers naast de auto lagen, kon je aan alle lagers voelen dat er wel iets stroefs in zat als je ze rond draaide. Dit was niet te voelen met de lagers gemonteerd en de wielen op de naven. Blijkbaar gaan de Volvolagers maar zo'n 200.000 km mee. Dit ken ik eigenlijk niet van de 940 serie. Daar heb ik zelden lagers vervangen.

Hebben anderen hier op het forum ook ervaring mee? Volgens mij is het zinnig om bij het P2 platform dus ongeveer om de 2 ton de lagers te vervangen. Het vervangen van de lagers is trouwens eenvoudig, nog geen uurtje per wiel.

Groetjes Bouke
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 226
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: Wiellagers vernieuwen

 · 
Posted: 17.12.2021 - 15:53  ·  #2
Bij mijn xc70 met 230.000km was er één wiellager achteraan dat echt veel lawaai maakte vanaf 100km/u. De rest lijkt me in orde maar de auto is toch niet zo stil dat ik een subtiel getril in een wiellager zou opmerken (denk ik).
Eigenlijk heb ik de auto nog niet lang genoeg om zeker te zijn of er niet nog vervangen zijn. Maar aan het lawaai van dat ene te oordelen was de vorig eigenaar niet zo bezorgd om een beetje geluid meer of minder :D .

Dat vervangen heeft bij mij wel wat langer geduurd dan een uur (zeker twee + kruipolie-intervallen). Ik heb er best hard op moeten kloppen met een stalen hamer omdat het vastgeroest zat en het demonteren van de handrem was ook wat knoeien.
Ging het na die acht lagers merkbaar makkelijker? Je hebt goed kunnen oefenen lijkt me....

Maarten
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3762
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Wiellagers vernieuwen

 · 
Posted: 17.12.2021 - 16:35  ·  #3
Bij 285.000 km was het wiellager linksvoor bij mij gaar, rechts voor is nog origineel. Je hoorde hem zoemen/gieren met het naar rechts sturen. Verder kon je het voelen als je het wiel rond draaide en je hand op de veer van de veerpoot hield.
Vergeet niet dat Volvo's best zware auto's zijn, en de turbo modellen best wat vermogen hebben op enkel de voorwielen.
Vervangen was (met hulp van mijn handige schoonbroertje) nog geen 30 minuten werk geloof ik (op een brug met goed luchtgereedschap).

Ik zou ze overigens alleen vervangen als ze stuk/gaar zijn. Dat hoor je op een gegeven moment echt wel in de auto, tijdens het sturen b.v.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Wiellagers vernieuwen

 · 
Posted: 17.12.2021 - 16:47  ·  #4
De V70 2.5T AWD had bij inruil met 365k en 17 jaar oud nog steeds de originele wiellagers.
Deze zijn ook niet vervangen door de vorige eigenaar, ik had een gespecificeerde uitdraai van het onderhoud van zijn garage gekregen.
Dit vervangen is dus niet iets dat bij ieder P2 model noodzakelijk is.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39710
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Wiellagers vernieuwen

 · 
Posted: 17.12.2021 - 19:39  ·  #5
De V70 N, welke ik heb gehad hebben de 2 ton niet eens gehaald.
Als je het wiel ronddraaide en de veer vasthield, merkte je niets en toch waren ze gaar.
De omschrijving van TS, rilling, verwoord ook het geen ik heb ervaren.
Martin van MMTS snapte dit ook niet.
Zijn opmerking, “als ik het zelf niet gezien had” zegt al genoeg……
Contitour
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 23
Geregistreerd: 12 / 2020
Subject:

Re: Wiellagers vernieuwen

 · 
Posted: 17.12.2021 - 22:49  ·  #6
Hoi,

Ik denk dat er een verschil is tussen een lager wat aan het verslijten is en misschien nog wel 20/30duizend km mee kan en een lager wat aan het gieren is. Eigenlijk was het enige echt versleten lager, het lager van de S80 recht voor. Ik kan me voorstellen dat dit lager ook het meest voor z'n kiezen krijgt. Veel binnendoor met rotondes. Ik rijd weinig snelweg. De auto's voelen nu gewoon een stuk strakker en voor de prijs van een lager hier in Dld hoef ik het niet te laten. Eigenlijk vervang ik altijd symetrisch'; Is links iets versleten, dan wordt rechts zonder te kijken ook meteen vervangen. Geeft ook rust.

@Maarten: Ik heb de handrem niet los hoeven halen. Lager kan er gewoon uit. Dat scheelt idd een hoop gepruts. Volgens mij is dit bij de XC ook zo, maar shoot me if I'm wrong...
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Wiellagers vernieuwen

 · 
Posted: 18.12.2021 - 10:43  ·  #7
Wiellagers gaan normaal gesproken zeker 400.000 km mee.
Bij oude onderhoudsvoorschriften werden stelbare lagers iedere 120.000 km gereinigd en voorzien van nieuw vet.
Dat is niet van toepassing bij voorwielaangedreven auto's.

In het algemeen zijn er twee mogelijkheden: een lager is versleten of funktioneert goed.
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 226
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: Wiellagers vernieuwen

 · 
Posted: 18.12.2021 - 10:58  ·  #8
Contitour,
Je hebt gelijk, de handrem moet er eigenlijk niet af. Maar ik wist dat ik ging moeten kloppen op het lager en wilde niet per ongeluk op de handrem kloppen. Dus heb ik het toch weggehaald.
Bij de XC zit er wel een aandrijfas in het lager maar die kan gewoon naar binnen toe weggeduwd worden.

Maarten
Discovery
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 33
Geregistreerd: 01 / 2019
Subject:

Re: Wiellagers vernieuwen

 · 
Posted: 18.12.2021 - 13:15  ·  #9
Oorzaak kan liggen in de stofrubbers (Volvo 9492980) die tussen de aandrijfas en lager zitten. Deze moeten vocht en stof weghouden bij het lager. Als je aandrijfas een keer los is geweest en de rubber niet of niet goed zijn teruggemonteerd, dan komt er stof en vocht bij het lager en kan het heel snel gaan.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0