winterbanden "nordic"

Ruspek
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

winterbanden "nordic"

· 
Posted: 15.09.2025 - 15:47  ·  #1
Hoi Allemaal,

in februari gaan we rondje Noordkaap doen.
Nu al een beetje aan het rondneuzen naar spulletjes '-)

In het hoge noorden gebruiken ze naar zeggen andere winterbanden dan hier in nederland.
Het zou zelfs zo zijn dat je met "onze" Alpen banden in Noord Scandinaviƫ kansloos bent?

In ieder geval ben ik dus op zoek naar "Noordse" winterbanden. Deze hebben zitten kwa samenstelling en profiel tussen de sneeuwbanden en spijkerbanden in. Dus ook geschikt voor ijzige omstandigheden.

Nu ben ik bij Profile geweest, de beste meneer wist ervan en dat ze besdtaan. Ze kunnen alleen niet geleverd worden door hun.
Dus ik kijken op bandenleader, bandenmarkt, pneusonline etc.
Staan er voldoende tussen maar ook veel met namen waarbij ik mijn bedenkingen heb.
Tracmax, Minerva, Maxtrek, Matador, etc etc.
Iemand bekend met deze merken?

Waar rijden de Zweden zelf mee?
Vredestein en Michelin staan er ook wel tussen maar die zijn gelijk weer 2x zo duur. (omdat het kwalitatief zoveel beter is of omdat dat de A-merken bij ons zijn?)
trabbit
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

Re: winterbanden "nordic"

· 
Posted: 15.09.2025 - 15:52  ·  #2
Ik zie veel Nokian in Zweden.
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

· 
Posted: 15.09.2025 - 16:24  ·  #3
In Zweden strooien ze niet zoals hier in NL met zout, maar voornamelijk met gravel.
De meeste mensen rijden daar met banden met spikes, dit zijn banden met stalen puntjes.
Nokia is inderdaad een goede, dit zijn banden uit Finland.
Welk type je precies moet hebben weet ik niet, maar ik werk veel samen met Zweden, dus ik kan eens proberen meer info te achterhalen.

Ik denk dat je die banden het beste daar kan laten monteren, want hier rijd je het asfalt er mee stuk en je banden slijten sneller dan je wenst.
Ook zul je er hier de hoofdprijs voor betalen verwacht ik.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.09.2025 - 17:03  ·  #4
Ik heb hier ook wel eens naar gezocht maar ben nog niet geslaagd. Ik denk niet dat dit soort winterbanden hier geleverd wordt of alleen voor een erg hoge prijs. Er is gewoonweg geen markt voor.
Nu ben ik wel een keer op gewone Nokian winterband naar het noorden gereden en dit was ook goed te doen, zelfs op ijs.
Ruspek
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 15.09.2025 - 17:05  ·  #5
Spikes wil ik sowieso niet.
De route gaat o.a. door stockholm, oslo en goteburg. Daar zijn spikes niet welkom
Ruspek
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 15.09.2025 - 17:07  ·  #6
Quote door ohz274

Ik heb hier ook wel eens naar gezocht maar ben nog niet geslaagd. Ik denk niet dat dit soort winterbanden hier geleverd wordt of alleen voor een erg hoge prijs. Er is gewoonweg geen markt voor.
Nu ben ik wel een keer op gewone Nokian winterband naar het noorden gereden en dit was ook goed te doen, zelfs op ijs.

De sprijzen vallen me redelijk mee.
Er is hier geen markt dat klopt maar via de "grote" online aanbieders is de markt natuurlijk al een heel stuk groter.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.09.2025 - 17:19  ·  #7
Nokian Hakkapeliitta R5 of R3.
Dit zijn echte nordic banden
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 15.09.2025 - 17:25  ·  #8
Ik kwam deze net tegen.
Niet dat het de hele boel moet overnemen maar doe een poging om alleen de wielen te kopen ?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.09.2025 - 20:33  ·  #9
Quote door Ruspek

Spikes wil ik sowieso niet.
De route gaat o.a. door stockholm, oslo en goteburg. Daar zijn spikes niet welkom

De laatste keer dat ik in Stockholm was, was het net begin winter. Er lag nog niet veel sneeuw, maar men reed gewoon op spikes door de stad.

Maargoed ik snap dat je liever geen spike banden wilt. Een goede nieuwe set winterbanden gaat je ook ver brengen.
mrsillywalks
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.09.2025 - 08:38  ·  #10
Spikes zijn in heel Zweden toegestaan, ook in de grote steden. In het Zuiden rijden ze meestal op de normale winterbanden. Ik rij er zelf heen op Nokians Hakkapellita op mijn AWD. Als ik daar ben stap ik over op Vredestein spikes, ik rij daar het liefst op spikes. Er wordt daar niet schoongeschraapt en zij laten liever wegen helemaal opsneeuwen en opvriezen en dan gravel buiten de grote steden.

Met goeie winterbanden kom je echt erg ver. Het is niet het einde van de wereld waar je heen gaat. Let er wel op dat sneeuwkettingen alleen gebruikt mogen worden voor het losrijden van de auto.

Ik zou mij eerder druk maken over het pakket in de auto als je pech hebt (wachten op een sleep bij -20 graden is niet fijn). Zwart ijs is een bitch rond Februari in Zweden.
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 16.09.2025 - 09:34  ·  #11
@mrsillywalks,

Das goede info. Heb je daar een spike set opgeslagen, huur je ze of neem je ze mee ?

Ben benieuwd wat jij in je nood wacht pakket hebt zitten.
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.09.2025 - 11:57  ·  #12
Mijn kennis komt ook met de Nokian Hakkapeliitta 10 met studs. Hij heeft 15 jaar in Finland gewoond.
Eerstvolgende optie zonder studs: Nokian Hakkapeliitta R5 met Nordic compound.

https://www.autobandenmarkt.nl…s/D-125394

https://www.autobandenmarkt.nl…d/R-461787

prijzig spul, dat wel!

Verder is Gislaved een goed Zweeds bandenmerk. Daarna kom je bij de winterbanden zoals die hier normaal zijn. In mijn ervaring zijn de Continental WinterContact TS870 erg goed.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.09.2025 - 12:03  ·  #13
Die nordic winterbanden schijnen alleen goed te zijn op sneeuw en ijs en bij zeer lage temperaturen. Ben je van plan ze hier te gebruiken of alleen tijdens je roadtrip?

Op nat wegdek presteren ze slecht en ze slijten ook nog eens harder dan een gewone winterband.
Ruspek
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 16.09.2025 - 15:31  ·  #14
Dank voor de reacties.

Ik zou er in nederland ook wel mee rijden.
Ik rij ca 10k per jaar. Spikes zullen echt wel subliem zijn maar wordt gewoon lastig.

Zijn er zweedse /finse/noorse bandentests?

Ook ik ben wel benieuwd wat noodzakelijk is wat er mee moet in de achterbak.
mrsillywalks
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.09.2025 - 16:34  ·  #15
Pech bij kou set:
Dekens, reflecterende vestjes, zaklampen (Vergis je niet hoe donker het is). Genoeg te drinken (droge kou, je droogt snel uit)
Schep, sleepkabel en jumperset liggen er in.
Bij ons is de regel met de kids in de winter: Winterjas, handschoenen en muts (warme sokken) altijd mee in de auto. Bij -10 en lang stilzitten wordt het ijskoud voor je gevoel.

Ook altijd een verse laag zuurvrije vaseline op de deurrubbers en anders siliconen (je bent niet de eerste die vaststaat met een dicht gevroren deur. Voor de deursloten een ontdooi middeltje.

Ik haal altijd flesjes pure anti vries ruitenwisservloeistof bij de Action a 1 euro de stuk en vul daarmee af. Is niet dichtgevroren bij de -30 die we al een paar keer hebben gehad. Je kunt ook glycol halen bij de plaatselijke supermarkt/Biltema keten.

Nogmaals je gaat niet naar het einde van de wereld. Februari is het al wat warmer aan het worden en lichter aan het worden, dus je bent over de ergste kou heen. Probleem wat je gaat ondervinden is vooral het eeuwige dooien en weer opvriezen. Regelmatig ijsbanen meegemaakt op de weg.

Ik raad echt de Biltema/Jula aan om onderweg te stoppen en even in te slaan. Het is goedkoop qua warmte spullen en kwalitatief goed en opvallend genoeg. Reflecteert meestal ook goed.

https://www.dacktips.se/basta-vinterdack Leuke Zweedse winterbanden test. Voor de beste dubbfria (spike vrije) band komt toch de Continental Viking Contact 8 uit de test.

https://www.bandenconcurrent.n…contact-8/
Selected quotes for multi-quoting:   0