winterbanden v70 2.4T awd

 
 
 
 
 
kenntukkie
 
Avatar
 
Subject:

winterbanden v70 2.4T awd

 · 
Posted: 27.09.2009 - 14:21  ·  #1
Hallo,

We zijn sinds kort de trotse bezitters van een Volvo V70 2.4T AWD.

Hoe noodzakelijk is het om bij zo'n auto winterbanden te monteren?

mvg J Lensink
ArieS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Holland
Leeftijd: 59
Berichten: 33
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: winterbanden v70 2.4T awd

 · 
Posted: 27.09.2009 - 19:52  ·  #2
Bij temperaturen onder de 7 graden en bij zware regenval, sneeuw en ijsvorming, kan het geen kwaad om winterbanden onder een auto te hebben. Het contact met de weg en de remweg is dan beter dan met zomerbanden. Maar natuurlijk is het ook afhankelijk van wat voor najaar en winter we dit jaar gaan krijgen.

Zelf vind ik het een veilig gevoel dat ik ze er nu onder heb zitten. Ze zaten er onder bij de aanschaf van de auto dus laat ik ze deze winter zitten. Ik heb op dit moment dus makkelijk praten.

Ik kan je eigenlijk één advies geven, doe dat waar je zelf het beste/veiligste gevoel bij hebt.
erwin v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 332
Geregistreerd: 03 / 2009
Subject:

Re: winterbanden v70 2.4T awd

 · 
Posted: 06.10.2009 - 21:22  ·  #3
Je kunt ook MOD en SNOW banden kopen die laat je gewoon het hele jaar
zitten.
het zijn dan wel geen winter banden maar hebben (mijn ervaring) wel veel meer grip in de sneeuw.
LET OP !!!!!!! deze banden gelden in duitsland niet als winterbanden.
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: winterbanden v70 2.4T awd

 · 
Posted: 08.10.2009 - 00:49  ·  #4
Je bedoelt: All-season-banden denk ik Erwin?

Mudd & Snow-banden (op de banden zelf aangeduid met M + S en icoontje met twee bergtopjes) zijn juist winterbanden, zoals dit ook in Duitsland wordt bedoeld en aangemerkt.

Ook all-season-banden hebben soms wel de aanduiding M + S, maar dan zonder het 'bergtop'-icoontje, dan worden ze niet als zodanig erkend.

Even wat extra info voor de geinteresseerden onder ons:

Het is een kleine misvatting dat in de wintermaanden winterbanden verplicht zijn in Duitsland, het enige dat in de Duitse regelgeving staat vermeld is dat de weggebruiker 'Ten allen tijde verplicht is het bij de omstandigheden passende soort banden te gebruiken'. Indien men dit niet heeft zal men bij een ongeval als verdachte worden aangemerkt.

Dit kan dus ook gelden als je met winterbanden in Duitsland rijdt in de warmere maanden. All-seasonbanden kunnen je dus over een langere tijd verder helpen, ook in Duitsland, echter zullen ze niet in alle omstandigheden als de meest passende banden worden aangemerkt, mocht je bij een ongeval betrokken raken.

Strikt genomen zou dit ook in NL het geval kunnen zijn als, b.v. politie/justitie kunnen aantonen dat een ongeval anders had kunnen aflopen als je andere banden had gebruikt. (Gebeurd al in gevallen van te weinig profiel).

Hier kan een ieder zijn voordeel mee doen denk ik, aangezien Volvo een merk is dat staat voor veiligheid en de rijders ervan dit toch vaak ook onderschrijven en naleven, het is toch niet alleen maar een super mooie automobiel.. 😉
erwin v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 332
Geregistreerd: 03 / 2009
Subject:

Re: winterbanden v70 2.4T awd

 · 
Posted: 08.10.2009 - 16:02  ·  #5
Hallo V70 2.4T
Je hebt deels gelijk dat moet ik toegeven maar ik heb op internet bij banden vergelijk .nl het volgende gelezen:

2.2 Consequenties van het niet gebruiken van geschikte banden.

Wanneer een automobilist in Duitsland op basis van het Duits verkeersreglement met ongeschikte banden rijdt riskeert hij een boete van maximaal € 40,-

Bij betrokkenheid bij een verkeersongeval buiten de eigen schuld kan de automobilist medeaansprakelijk worden gesteld, waardoor de schade in sommige gevallen slechts voor 70 tot 80% wordt vergoed door de WA-verzekering. Gebruik van ongeschikte banden kan bovendien worden gezien als ernstige nalatigheid, zodat de all-riskverzekering betaling kan weigeren.

2.3 Definitie winterband

Op dit moment bestaat er echter géén wettelijk voorgeschreven definitie van winterbanden.

Het Duitse verkeersreglement geeft in een bepaling aan dat winterbanden moeten zijn voorzien van de volgende aanduidingen M+S, M&S of M.S. Wel moet men er rekening mee houden dat winterbanden een minimale profieldiepte van 4mm dienen te hebben.

Sommige bandenproducenten gebruiken naast de M+S aanduiding daarom ook het sneeuwvloksymbool. Het gebruik van het sneeuwvloksymbool op een winterband is momenteel alleen verplicht in de Verenigde Staten en Canada. In de EU is het slechts een vrijwillige en niet juridisch verplichte aanduiding.
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: winterbanden v70 2.4T awd

 · 
Posted: 09.10.2009 - 03:03  ·  #6
Hoi Erwin,

Allereerst, je hebt een P.M. van me.

Voorts ga ik er vanuit dat wat je hebt opgezocht op het net juist is.

Mijn bevindingen kwamen echter niet van het net, maar heb ik, toen deze regel inging, nagevraagd bij de Duitse politie te Gronau (D). Dit omdat ik in het grensgebied woon en toch vaak over de grens ga. Dat is nl. in veel gevallen voor mij de snellere route (bovendien kun- en mag je een 2.4t daar tot z'n grens 'testen' :D ).

Wat ik er volledigheidshalve misschien beter nog wel bij had kunnen vermelden is dat Duitse Dienders in andere deelstaten de regels misschien wel strikt naleven.

Maar waar het uiteindelijk om gaat is volgens mij:
Hoe waarborgen we de veiligheid voor onszelf en andere weggebruikers.
Ikzelf rijdt, zodra de buitentemperatuur over het grootste deel van de dag onder de 7 graden celsius komt, op winterbanden (met minimaal 4 mm profiel 😉 ). Een ieder kan, denk ik, zelf zijn eigen afwegingen maken.
actuning
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oldenzaal
Leeftijd: 54
Homepage: actuning.nl
Berichten: 706
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: winterbanden v70 2.4T awd

 · 
Posted: 09.10.2009 - 20:14  ·  #7
De wijzen komen toch uit het Oosten, heb nog een aantal winter setje liggen, hahahahaha
 
Selected quotes for multi-quoting:   0