winterbanden om v70?

 
 
 
 
 
erwin v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 332
Geregistreerd: 03 / 2009
Subject:

Re: winterbanden om v70?

 · 
Posted: 04.01.2010 - 19:58  ·  #16
Beste Miskoop,
Als de reden zo belangrijk is, hier dan.
ook al mag je maar 130 km/p.u. je kan altijd harder, ook de fransen rijden wel eens in Duitsland of houden ze eigen niet aan de max. snelheid.
Maar het gaat toch gewoon om de wet, kan jou auto 240 km/p.u. dan moeten daar ook betrefende banden voor gemonteerd worden.

PS. wat is er mis met de aanschaf van een ladder van 10 meter als jou dakgoot maar 6 meter hoog is, je weet nooit waar je in de toekomst de ladder nog voor nodig hebt. :idea:
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: winterbanden om v70?

 · 
Posted: 04.01.2010 - 23:56  ·  #17
Ik ben het eigenlijk geheel eens met Klokkie en Erwin,

Het is natuurlijk van harte aan te bevelen de juiste snelheidindex op je band te hebben die passend is bij de auto, voor het geval je toch eens (ondanks dat het niet mag) het maximale potentieel van je auto gebruikt. Als de snelheidindex van de band dan lager is als de max. snelheid van de auto, kan b.v. door de warmte-ontwikkeling het loopvlak loslaten van de rest van de band, met alle desastreuze gevolgen van dien. Dit geldt zowel voor zomer- als winterbanden.
Enerzijds maak je, met winterbanden, de keuze voor veiligheid onder die omstandigheden, terwijl je met een lager snelheidindex op de band daar dan toch ook weer concessies aan doet. Beetje vreemd lijkt me, helemaal als het prijsverschil niet schokkend is, en met het oogpunt veiligheid is 200 Euro mijns inziens nog niet veel.

Wat alleen niet geheel juist is (maar het van mij onmiddellijk mag worden), is dat het is in NL NIET bij wet is voorgeschreven, je ziet namelijk ook wel bij auto's waarbij de snelheidindex van de band lager is dan de max. snelheid van de auto, dat dit middels een waarschuwingssticker wordt aangegeven op het dashboard, dat je met die banden b.v. niet harder mag rijden als 180 km/u, terwijl de topsnelheid van de auto op 240 km/u ligt. Dit is ook wel logisch, zou het wel bij wet verplicht zijn, zouden ook winterbanden verplicht moeten zijn onder de huidige omstandigheden en ook dat is hier nog niet het geval. Vreemd hierbij is dan ook weer dat je dit verschil (en de sticker) ook vrijwel alleen ziet bij winterbanden, bij zomerbanden voldoet men wel vaak aan de snelheidindex, alsof men zich bij slechte weersomstandigheden wel zou kunnen inhouden, maar met goede weersomstandigheden niet... :P
Wel is het dan weer zo dat als je puur naar het voertuigreglement gaat kijken, je geen enkele eigenhandige modificatie mag aanbrengen aan een voertuig dat met een typegoedkeuring op de NL weg is toegelaten, dus als je dat strikt hanteert, zou je de juiste snelheidindex moeten hanteren, maar dan zou je ook geen mooie velgen op je auto kunnen zetten, en zo gaan we (ook de wetsdienaren) er in NL niet mee om.


In Duitsland ligt dit anders, daar moet men voldoen aan de TUV, die daar wel naar kijkt en dus geen goedkeuring verleent. Ook een ABE (Algemeine Betriebs Elaubnis) is alleen afgegeven op banden die op een bepaalde auto/band combinatie zijn berekend (Een ABE kan bij montage van een goede combinatie band/auto worden afgegeven middels een briefje dat de Duitse automobilist bij zijn voertuigpapieren moet bewaren, hiermee kan hij zich een TUV eintragung, kleine keuring op het betreffende onderdeel, besparen). In Belgie is het, uit m'n hoofd, sinds 01-01-2004, wel wettelijk geregeld. Op de vraag hoe het in Frankrijk of ander landen werkt, moet ik het antwoord schuldig blijven.

Ook kan ik niet zeggen hoe een verzekeringsmaatschappij ermee om zal gaan als het fout gaat en je had niet de juiste snelheidindex, toch ook iets om over na te denken.

M.a.w. puur voor de NL-wetgeving, mag je het dus (nog) zelf bepalen, maar als je kiest voor veiligheid, doe het dan gewoon goed, niet alleen de wetgeving is dan bepalend toch?
erwin v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 332
Geregistreerd: 03 / 2009
Subject:

Re: winterbanden om v70?

 · 
Posted: 05.01.2010 - 19:57  ·  #18
Kijk dit noem ik nog eens een uitleg van V70 2.4T 🆙 🆙 🆙
Miskoop
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dordogne
Leeftijd: 82
Berichten: 89
Geregistreerd: 12 / 2009
Subject:

Re: winterbanden om v70?

 · 
Posted: 06.01.2010 - 11:57  ·  #19
Hallo Winterbandrijders,
Inderdaad verhelderend de uitleg van V70 2.4T. Het is wet. Niet in Nederland, wel in Duitsland (gründlich und Ordnung muß sein..) en in Frankrijk haalt men, althans mijn (officiële) Volvo-garage in het zuiden, zijn schouders op voor winterbanden. "Met slecht weer gewoon thuisblijven" is zijn devies. "Ook beter voor de auto", voegde hij er aan toe.
Ik heb trouwens veel gemak en plezier van mijn STC-schakelaar. In de sneeuw, voor zover dit natuurverschijnsel zich hier voordoet, gedraagt het voertuig zich als een tank. Een modderige hellende oprit met een draai: STC-knop indrukken, dubbel-clutchend naar z'n één en gas geven. Als een klipgeit....
Wat mij betreft is mijn vraag over winterbanden beantwoord.
Bedankt allemaal en nog een gelukkig Nieuwjaar,
Miskoop
Folkert
 
Avatar
 
Subject:

Re: winterbanden om v70?

 · 
Posted: 06.01.2010 - 14:30  ·  #20
Uit veiligheidsoverwegingen rijd ik winterbanden en houd ik me ook aan de maximum snelheden. Ik vind het persoonlijk dan ook onzin om banden te hebben waarbij + 200 km/uur is toegestaan.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0