witte stip etm nog goed?

 
 
 
 
 
langemaat
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: maas en waal
Leeftijd: 44
Berichten: 161
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

witte stip etm nog goed?

 · 
Posted: 06.11.2012 - 19:34  ·  #1
ik vraag me af of een "slecht werkende etm invloed heeft op het schakelen van de automaat?
auto start goed, loopt stationair strak, echter bij het terugschakelen van de automaat komt het toerental telken even onder stationair om zich vervolgens weer te herstellen.(bij gas los)
kan iemand een beeld geven over toerentalgedrag bij terugschakelen automaat.
Crusader
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 43
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: witte stip etm nog goed?

 · 
Posted: 06.11.2012 - 19:53  ·  #2
Ik heb een S80 2.4 D5 automaat en moet zeggen dat ik het terugschakelen helemaal niet merk. Toerental blijft constant hoger, zo rond de 1500 tot 2000 toeren.
Alleen als ik het gas los laat en op de motor afrem, "ontkoppelt" de automaat en gaat de motor ongeveer stationair draaien, maar zakt niet terug op de manier zoals jij dat omschrijft, maar gewoon alsof je dat met een schakelbak ook zou hebben wanneer je gas loslaat en de koppeling intrapt.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: witte stip etm nog goed?

 · 
Posted: 06.11.2012 - 20:07  ·  #3
Quote door langemaat

ik vraag me af of een "slecht werkende etm invloed heeft op het schakelen van de automaat?
auto start goed, loopt stationair strak, echter bij het terugschakelen van de automaat komt het toerental telken even onder stationair om zich vervolgens weer te herstellen.(bij gas los)
kan iemand een beeld geven over toerentalgedrag bij terugschakelen automaat.


Ik zou even de accu laten doormeten, zowel de plus, alsmede de min pool ontkoppelen.
Dikke kans dat deze de oorzaak is.
Succes.
RensS801999
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 46
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: witte stip etm nog goed?

 · 
Posted: 05.12.2012 - 22:50  ·  #4
Hoi,

Om wat voor motor gaat het? Exact wat jij omschrijft, heeft mijn S80 tot twee dagen geleden ook gedaan. Ik heb toen gewoon de gok genomen en wilde het gasklephuis schoonmaken. Klusje is een eitje maar wel zeer dankbaar: de klachten die ik had zijn absoluut verdwenen. Er kwam ook behoorlijk was zwarte troep uit het gasklephuis. Dit zou ik, als ik jou was als eerste proberen, omdat het gewoon erg simpel is. Werkwijze bij een 170pk:

-Luchtslang tussen luchtfilterbak en gasklephuis erafhalen (slangenklemmen)
-Gasklephuis goed inspuiten met remreiniger, zowel in open als gesloten positie en dan met bv een tandenborstel schoonmaken. Daarna wat remreiniger op een doek spuiten en daarmee nogmaals goed schoonwrijven. Nog een keer insprayen, droogwrijven e.d. tot het weer volledig schoon is en er geen vuil meer vanaf komt.
-Terug de slang erop zetten.

Dat is alles, omdat jouw probleem exact hetzelfde is als wat mijn auto deed en het bij mij hiermee volledig opgelost is, zou ik zeggen: suc6!

Rens
edje
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJmuiden
Leeftijd: 53
Berichten: 261
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: witte stip etm nog goed?

 · 
Posted: 06.12.2012 - 01:08  ·  #5
De witte stip is een originele,een gele stip is een nieuwe.

En de relatie accuspanning / schakelgedrag lijkt aantoonbaar.
Na accuwissel van vanmiddag lijkt ie beter te schakelen...
langemaat
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: maas en waal
Leeftijd: 44
Berichten: 161
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: witte stip etm nog goed?

 · 
Posted: 06.12.2012 - 06:23  ·  #6
varta accu is nieuw 3/4 jaar. dynamo leverd voldoende 14.3, verschilende massaverbindingen schoongemaakt.
kun je het gasklephuis net zo reinigen als die van de 850 enz, omdat het electronisch is? zonder dat je iets kapot maakt of beschadigd? het woord electronisch schrik ik altijd een beetje van :D geef mijn maar mechanisch, gewoon lekker sleutelen.

ik meende dat toen mijn v70 laats een tijdje stationair stond te draaien. flink eind gereden, auto vlak gezet en even voor de zekerheid oliepeil automaat gecontroleerd. ik reed toen weer weg en toerental zakte toen helemaal niet meer onder stationair bij terugschakelen maar bleef zo een beetje op de 1000 hangen tijdens het terugschakelen van de automaat?? vreemd.
gr ed.
RensS801999
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 46
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: witte stip etm nog goed?

 · 
Posted: 06.12.2012 - 12:50  ·  #7
Hoi,

Het gasklephuis is gewoon te reinigen, als je maar zorgt dat je geen remmenreiniger rechtstreeks op de sensor spuit. Voor de rest geen probleem. Het zorgde bij de mijne ook voor een wereld van verschil.
Een slechte accu kan schijnbaar ook voor rare problemen zorgen, al heb ik dit zelf nog niet meegemaakt. Ik heb vanmorgen een 90Ah/800CCA accu erin gezet (was een 60Ah) en ik heb het nog niet getest.

Rens
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: witte stip etm nog goed?

 · 
Posted: 06.12.2012 - 18:03  ·  #8
Quote door RensS801999

Een slechte accu kan schijnbaar ook voor rare problemen zorgen


Dat kan het zeker, helaas spreek ik hier uit ervaring.
langemaat
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: maas en waal
Leeftijd: 44
Berichten: 161
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: witte stip etm nog goed?

 · 
Posted: 06.12.2012 - 18:37  ·  #9
ik geloof wel dat een slechte accu invloed kan hebben maar als een accu nog niet zo oud is moet je deze toch uit kunnen sluiten als boosdoener.

nog even over de etm, als ik deze opendruk dan ovleefd deze dat gewoon?
moet de accu nog losgekoppeld?
heb wel even de slang eraf gehad en zag er verder niet vuil uit maar je weet nooit.
gr ed
RensS801999
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 46
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: witte stip etm nog goed?

 · 
Posted: 06.12.2012 - 20:19  ·  #10
De etm opendrukken kan gewoon, geen probleem. Accu hoef je er niet voor los te koppelen. Meestal zit het meeste vuil tussen de klep en het huis en achter de klep, dus dat zie je niet genoeg met een gesloten etm. Opendrukken gaat gewoon, om hem te reinigen heb ik zolang een schroevendraaier (voorzichtig) ertussen gestoken zodat deze open bleef staan.

Doe het goed, dus dat je voor je gevoel elk hoekje en moeilijk bereikbare plekjes hebt gehad O-) . Waarschijnlijk zul je daarna ook voelen dat de klap wat makkelijker/soepeler openklapt dan ervoor.

Rens
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: witte stip etm nog goed?

 · 
Posted: 06.12.2012 - 20:52  ·  #11
Quote door langemaat

ik geloof wel dat een slechte accu invloed kan hebben maar als een accu nog niet zo oud is moet je deze toch uit kunnen sluiten als boosdoener.


Als die van jou kapot zou zijn, dan zou dit absurd snel zijn, 3/4 jaar is hij toch ?
Die zou ik zelf ook hebben uitgesloten. ;-)
RensS801999
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 46
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: witte stip etm nog goed?

 · 
Posted: 06.12.2012 - 21:41  ·  #12
Inderdaad, alleen is hij nou 3 of 4 jaar oud of driekwart jaar? Hoe dan ook, het lijkt mij persoonlijk het handigste om te beginnen met dat gasklephuis, helemaal omdat het nog de originele is en ze berucht zijn vanwege de problemen die ze kunnen geven.

Rens
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: witte stip etm nog goed?

 · 
Posted: 08.12.2012 - 09:28  ·  #13
Quote door RensS801999

helemaal omdat het nog de originele is en ze berucht zijn vanwege de problemen die ze kunnen geven.


Helemaal mee eens, ofschoon er ook goede exemplaren tussenzitten.
Mijn buurman heeft ruim 4ton met een originele (witte) gedaan.
langemaat
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: maas en waal
Leeftijd: 44
Berichten: 161
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: witte stip etm nog goed?

 · 
Posted: 08.12.2012 - 14:34  ·  #14
heb vandaag de etm schoongemaakt, zonder eraf te halen. zat wel wat zwar spul in. ik denk als je het heel nauwkeurig wilt doen dat het gasklep er even af moet. heb meteen luchtfilterbak eruit gehad en schoongemaakt en een nieuw filter geplaatst.
zakken van toerental is niet geheel weg maar volgens mij is het wel al weer beter geworden. eerst maar eens een poosje rijden en dan nog eens beoordelen.
gr ed.
langemaat
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: maas en waal
Leeftijd: 44
Berichten: 161
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: witte stip etm nog goed?

 · 
Posted: 10.12.2012 - 20:31  ·  #15
terugvallen in toeren is er nog steeds, heeft een dynamo zoveel invloed op het toerental van de motor? ik begrijp dat met alle stroomverbruikers de dynamo harder moet trekken, maar toch.
nog eens gemeten 13.7 volt. met of zonder stroomverbruikers scheelde niet zoveel. ik zie op een donkere weg de koplampen iets veranderen in sterkte bij een beetje gas en weer los. (neutraal) is dit normaal?
gr ed.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0