woordenboek draadje

Het SBC OF VBC voor Volvo liefhebbers(in spe)

 
 
 
 
 

Poll

Is een Sbc en een Vbc handig in dit Volvo forum
Ja, geweldig, goed bedacht!
 
5 (100%)
Nee, wat een flauwekul
 
0 (0%)
Wel aardig, mag van mij
 
0 (0%)
Mm ik weet hetniet, maar als....dan wel.
 
0 (0%)
Total votes:5
Leonium
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: westen van het land
Leeftijd: 62
Berichten: 101
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

woordenboek draadje

 · 
Posted: 29.07.2013 - 22:31  ·  #1
Op het gevaar af dat er al ergens een draadje is, wil ik graag een voorstel doen voor een algemeen draadje voor Volvo no-no's die nog expert moeten worden.

Ik zie hier af en toe termen over het scherm heen vliegen waarvan ik denk, het zal wel, dat moet mijn garage maar uitzoeken. Tegelijkertijd vind ik het wel leuk om een beetje autotechniek in mijn hoofd te hebben. Sleutelen en poetsen is aan mij niet besteed. (Voorbeeld? Bij mij gaat de V70 op een zondagochtend naar Schiedam, alwaar Bob's carwash zich bevindt. Ik reken 22,-- af en vervolgens wordt de auto echt volautomatisch goed gewassen en gedroogd(ook de achterkant is echt droog!), daarna naar boven op de lopende band, wordt in 10 minuten door 4 mensen, matten geklopt, interieur gepoetst, ramen gezeemd en stof gezogen. Daarna ga ik weer naar beneden en ga naar de volautomatische poetsmachine, na eerst besprenkeld te zijn, handmatig, zodat je ramen schoonblijven, met vloeibare was en die wordt dus geheel automatisch uitgepoetst)

Maar om weer on topic te komen, ik zou graag een draadje zien waar woorden en begrippen worden uitgelegd. Leuk als alle sleutelaars daar aan mee zouden werken. Maar ook Volvo begrippen als Amazone(Duh) en Classic(????) ik raad er nu nog naar, al denk ik het te weten, ik hoop dat het een V70 is met rechtdoorlopende achterlichten(zonder heup zeg maar) maar zeker weten doe ik het niet....

Natuurlijk wordt een hoop duidelijk als je het forum doorspit, maar dat kost een hoop tijd en z'n ABC is ook gewoon handig, Wat is in hemelsnaam een Vaperaan, als ik het al goed onthouden heb. En waarom moet ik dat weten?

Ik hoor het wel als jullie het wat vinden. Bij de V: It's not a car, It's a Volvo
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: woordenboek draadje

 · 
Posted: 29.07.2013 - 22:57  ·  #2
Een Classic is inderdaad zoals ik hem heb. ;) Het model van 1997 tot 2000. Daarna kwam de V70N. Die met de heupen inderdaad. Waar een type nieuwer is de V70NN. En het 2014 model gaat V70NNN heten. ;)
Leonium
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: westen van het land
Leeftijd: 62
Berichten: 101
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: woordenboek draadje

 · 
Posted: 29.07.2013 - 23:34  ·  #3
In het woordenboek er mee dus bij de V van V70, die van mij is van 2006 en ik weet dus nu pas dat ik een V70N heb, als ik het goed begrijp.

Is die van 2007(bouwjaar 2006 gestart geloof ik?) dan de NN geworden?

En die Vaperaan kwam ook bij jou vandaan in een draadje over interieurfilter vervangen
W's dat?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: woordenboek draadje

 · 
Posted: 29.07.2013 - 23:44  ·  #4
Jij hebt inderdaad een V70N vriend. ;) Het model 2008 is V70NN en de nieuwste generatie, de 2014 variant heet dus V70NNN. ;)
De paravaan bedoel je? Dat is de kap die onder je ruitenwissers zit. dus de afwateringskap onder de voorruit! ;)
Mike-V70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Leeftijd: 41
Berichten: 631
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: woordenboek draadje

 · 
Posted: 30.07.2013 - 08:55  ·  #5
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: woordenboek draadje

 · 
Posted: 30.07.2013 - 15:25  ·  #6
Heey die kende ik nog niet Mike! Interessant! :D
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: woordenboek draadje

 · 
Posted: 30.07.2013 - 17:33  ·  #7
En nou ben ik natuurlijk weer de enige die niet weet wat sbc en vbc is........
Leonium
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: westen van het land
Leeftijd: 62
Berichten: 101
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: woordenboek draadje

 · 
Posted: 30.07.2013 - 22:01  ·  #8
Walter, met een woordspeling naar het ABC....
Of zit je nou mij in de maling te nemen :( :-/ O-)
Leonium
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: westen van het land
Leeftijd: 62
Berichten: 101
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: woordenboek draadje

 · 
Posted: 30.07.2013 - 22:09  ·  #9
@Mike
D's zeker een hele leuk, al een heleboel verder
Ga ik eens op m'n gemak lezen

@Trissy
wederom dank voor de uitleg en lees dus op Wiki:
Sinds augustus 2007 staat er een compleet vernieuwde, derde generatie V70 bij de dealers, te leveren in 4 benzine- en 3 dieselvarianten. Onder kenners wordt deze wagen ook de V70NN genoemd.
Dat is dus dan model 2008, maar bouwjaar 2007. Dat doet Volvo toch heel handig.

Nieuwe vraag:
Ik heb dus de simpelste/lichtste motor van allen, maar heb ik nou toch t.o.v. andere auto's een redelijk uniek blok, een 5 cilindr is toch niet echt dagelijks(heerlijk die roffel) of moet ik me niet zo aanstellen en had ik beter naar een ander blok kunnen kijken? Toen ik op jacht was vond ik die 2435 CC al behoorlijk indrukwekkend en voel die ook als ik echt wil. Het is mijn zwaarste motor tot nu toe, maar mijn gevoel zegt me dat mijn 2 turbodiesels van destijds in de Rover en de Laguna toch een stukje pittiger waren.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: woordenboek draadje

 · 
Posted: 30.07.2013 - 22:33  ·  #10
De 5 cilinder is natuurlijk in alles echt onderscheidend! Het ligt er natuurlijk een beetje aan wat je verwachting is van zo een Volvo. Persoonlijk vindt ik 140 PK niet bijzonder veel. Echter rijdt het wel heerlijk. Wat betreft je voorgaande diesels... Dat is natuurlijk heel anders heh. Die rijdt je echt op koppel en zijn het aantal Newtonmeters juist weer van doorslaggevend belang. Het zou mij dan ook niks verbazen dat deze sneller zijn. Een voorbeeld: mijn Classic T5 heeft 226 PK, ga ik lopen trappen tegen een 163 PK, leg ik het in de start echt af en boven de 100 vlieg ik er voorbij. Het zijn andere krachten. ;)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0