Wringende banden

FritsXC70
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 69
Subject:

Wringende banden

· 
Posted: Vandaag om 10:16  ·  #1
Onder mijn huidige XC 70 zitten Conti Premium Contact banden 235/55 R17 W XL. En we hebben een afrit in het trottoir.

Het valt mij op dat bij het achteruit de afrit afrijden naar links juist bij overgang stenen afrit / de weg het linkervoorwiel nogal wringt. Dat is duidelijk merkbaar en hoorbaar.

Onder mijn eerdere XC zaten bij aanschaf Pirelli's. Die deden dat ook. Die linker band ging later ook stuk (scheur) en ik heb ook de linker aandrijfas moeten laten vervangen. De Pirelli's heb ik vervangen door Michelin Cross Climate en dat stuurde ook gelijk een stuk lichter.

Ik vraag me nu af of ik de Conti's moet vervangen voor Michelin's om van het wringen af te komen en nog belangrijker, mogelijk het vervangen van een aandrijfas te voorkomen.

Wat denken jullie?
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 64
Subject:

Re: Wringende banden

· 
Posted: Vandaag om 10:39  ·  #2
Hoe is de uitlijning?

heel ruw, maar goed genoeg bij grove uitlijningsfouten:
(op brug makkelijk op straat hmm): zet het stuur in t midden > kijk van de voorkant van de auto over het midden van de hoogte van van de voorband . Als je over de zichtlijn over de voorkant en de achterkant van je voorband naar je achterband kijkt, moet de achterband redelijk in lijn liggen. Als ie goed uitgelijnd is staan de voorwiel iets met de achterzijde van de band naar buiten en kijk je in die lijn dus niet tegen het loopvlak van het achterwiel aan maar net links naast de hoek van loopvlak en wang van de achterband. of gewoon naar een uitlijner gaan natuurlijk..
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 10:44  ·  #3
Dom gezegt. Is het niet tekoud voor het rubber. Heb je er zomers ook last van? Is het eenmalig als de band nog koud is? Zodra mijn banden gaan wringen bij uitparkeren etc gaat hij bij op winterbandjes (minder stug rubber) en is het gewring over.
FritsXC70
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 69
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 11:11  ·  #4
Ik heb nog een afspraak staan bij de garage voor de voorremmen. Ik kan dan de uitlijning even laten checken.

Ik wil sowieso naar Michelin, dat stuurt veel fijner / lichter, echter zijn de Conti's nog niet af. Maar ik wil voorkomen dat ik ook nog gedoe met mijn linker aandrijfas krijg. Wellicht dan toch maar eerder de voor banden vervangen?
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 12:19  ·  #5
Mijn v70 doet het , mijn Porsche doet het mijn Camper doet het , en daar is niks mis mee .
Dat wringen zeker bij de bredere banden , is niks om je druk over te maken .
Keer uitlijning nakijken , zeker bij vreemde slijtage kan geen kwaad .

Niet altijd aanwezig , is afhankelijk van ondergrond , temperatuur nat droog , hoe groter de stuuruitslag hoe meer geluid .
Tim Post
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Homepage: Www.bonusbijzaak.n…
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 12:34  ·  #6
Ik heb het ook met de S60, heeft 18” banden
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 14:13  ·  #7
Ik ook met de V70 in parkeergarages (max stuuruitslag en geverfde vloer). 225 band, 4 seizoen, Kleber en Michelin.
Ligt denk ik aan stuurhoek V70. Lange auto, buitenste en binnenste wiel maken gewoon een andere draai.
Geen zorgen nodig denk ik.
Selected quotes for multi-quoting:   0