xc40 remvloeistof vervangen - volgorde

fostar82
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

xc40 remvloeistof vervangen - volgorde

· 
Posted: 10.11.2025 - 18:28  ·  #1
Beste forummers,

Sinds de aanschaf van onze XC40 T5 plugin hybride, ga ik de eerste grote beurt uitvoeren. T is wat voller onder de motorkap, maar het meeste zou gelijk moeten zijn.
Wat ik me nog afvraag is in welke volgorde ik moet ontluchten? Achter beginnen, maar links of rechts?

Ik heb zo'n setje waarmee je met lucht uit een reservewiel het remvloeistof reservoir onder druk zet om makkelijk door te kunnen spoelen. Bij onze vorige S60 werkte dat soepel. Is er nog iets anders in de werkwijze bij de XC40, mogelijk vanwege de rembekrachtiger?
WillemV
Supporting Member
Subject:

Re: xc40 remvloeistof vervangen - volgorde

· 
Posted: 10.11.2025 - 19:22  ·  #2
Je begint bij de rem welke het verst weg is van het remvloeistof reservoir. Dan de andere achterkant en zo naar voren.

Ik heb zo’n setje en dat werkt. Wel opletten dat het reservoir gevuld blijft, maar dat wist je al.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.11.2025 - 07:17  ·  #3
De klassieke 'langste leiding eerst' is juist het tegenovergestelde van wat Volvo voorschrijft in VIDA, daar zeggen ze juist andersom: eerst links voor, dan rechts voor, dan links achter, dan rechts achter.
Ik zuig altijd eerst het potje (bijna) leeg met een grote injectiespuit en vul het dan met verse vloeistof om niet alle oude vloeistof door het systeem te drukken.
Als je een handbak hebt is het aan te raden ook de koppeling mee te nemen. Is zo'n zelfde nippel, steekt uit het koppelingshuis.
fostar82
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 11.11.2025 - 08:03  ·  #4
Goh interessant. Bij de S60 begon ik altijd achter inderdaad en ik meen links.

Maar prima, als het zo in VIDA staat, doe ik voor eerst. Bedankt voor het kijken Bolbo!

Maar ik hoef niks aparts te doen vanwege de rembekrachtiger dus?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.11.2025 - 08:44  ·  #5
Nee, al maakt het volgens mij ook niet zo vreselijk veel uit hoor, zolang alle leidingen maar zonder lucht zijn. Ik denk dat ze het zo aanraden juist omdat je (als je niet de vloeistof in het vaatje vervangt voor dat je aan de klauwen begint) niet alle vuile vloeistof uit het vaatje de lange leiding doorduwt, want dan duurt het erg lang voordat de verse vloeistof bij de klauw aankomt.

ik heb zelf ook al meermaals succesvol het Easybleed setje gebruikt. Beetje gedoe, zorg dat je de dop van de fles niet te los hebt (lekt) maar ook niet te vast (lekt ook, is mijn ervaring) en zet de druk van het wiel juist (mag niet hoger dan 1.2 bar dacht ik - zie instructies). Ik test altijd eerst met lucht alleen (zonder de fles te vullen met remvloeistof) en dan hoor je gauw genoeg of het lekt ergens. Ik heb toen de juiste positie van de dop (niet te los, niet te vast) erop afgetekend met watervaste stift, en daarna zet je hem direct goed als je de fles moet bijvullen.
T_I
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Subject:

· 
Posted: 11.11.2025 - 09:00  ·  #6
Interessant dat een easybleed wel werkt bij deze wagens. Ik had een ontluchter op de compressor die de remvloeistor eruit zuigrt bij de ontluchtingsnippel en dat werkte voor geen meter en moest ik pompen om te verversen. Good to know.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.11.2025 - 12:37  ·  #7
De ene wagen is de andere niet, maar op mijn huidige V70 diesel modeljaar 2009 werkt het prima, en ook op de 2002 Ford Focus van mijn vrouw, en de 2006 V70 die ik had voor mijn huidige, en de 2002 Mitsubishi die ik daarvoor had... dus dat setje heeft z'n geld al wel opgebracht. Ooit voor een prikkie gekocht via eBay meen ik. Het is even gedoe om het aan te sluiten maar daarna werkt het prima.

Wel een goede raad: spoel het setje na gebruik goed uit met water en laat het drogen in de zon of op de verwarming, want anders blijft er remvloeistof achter in de slangetjes en dat droogt heel korrelig op (er van uitgaande dat je het setje net zo sporadisch gebruikt als ik). Als je het helemaal netjes wil doen gebruik je gedemineraliseerd water (heb ik zelf niet gedaan).
Selected quotes for multi-quoting:   0