XC70NN piepende kachelventilator

Olav
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

XC70NN piepende kachelventilator

· 
Posted: 12.02.2017 - 10:35  ·  #1
Na mijn 2.5D en T5 nu in het bezit van een XC70NN. Rijdt wederom fantastisch maar stoor me redelijk aan een piepend/tjirpend geluid van de ventilator van de kachel. Als ik de ventilator uit zet is het geluid weg. Geïnformeerd bij mijn lokale garage en die komt gelijk met een oplossing voor een nieuwe kachelventilator. Prima oplossing maar mijn portemonnee sputtert wat tegen.
Iemand een ander idee? Schijnt trouwens dat je een speciaal stukje gereedschap nodig hebt om de ventilator uit te nemen?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

Re: XC70NN piepende kachelventilator

· 
Posted: 12.02.2017 - 11:10  ·  #2
Kachelmotor lijkt op die van het model er voor. Dus vervangen zal niet zo'n probleem zijn. Even rondje bellen voor een gebruikte of anders in de webshops kijken. En als je origineel wilt:parts4swedes is scherp geprijsd.
En "speciaal gereedschap" is vaak het woord om mee te schermen zodat niet mensen zelf iets gaan doen.
Olav
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.02.2017 - 11:20  ·  #3
Quote door Waltersan

Kachelmotor lijkt op die van het model er voor. Dus vervangen zal niet zo'n probleem zijn. Even rondje bellen voor een gebruikte of anders in de webshops kijken. En als je origineel wilt:parts4swedes is scherp geprijsd.
En "speciaal gereedschap" is vaak het woord om mee te schermen zodat niet mensen zelf iets gaan doen.

Snelle reactie Waltersan!

Ik zal Maurits een mailtje sturen maar had eigenlijk gehoopt op een eenvoudige reparatie mogelijkheid. (Smeren oid)
Wellicht dat iemand ervaring heeft?

Gr. Olav
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.02.2017 - 11:23  ·  #4
Ik heb de mijne er uit gehad en gesmeerd met teflonolie, dat heeft ongeveer 2 1/2 jaar geholpen en nu begin hij weer bijgeluiden te maken. Dus smeren kun je proberen, maar is een tijdelijke (maar wel goedkope) oplossing.
Olav
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.02.2017 - 11:49  ·  #5
Quote door Waltersan

Ik heb de mijne er uit gehad en gesmeerd met teflonolie, dat heeft ongeveer 2 1/2 jaar geholpen en nu begin hij weer bijgeluiden te maken. Dus smeren kun je proberen, maar is een tijdelijke (maar wel goedkope) oplossing.

2,5 jaar vind ik een redelijke tijd dus zal binnenkort eens onder het dashboard duiken en smeren. Tenzij parts4swedes met een redelijke prijs komt.

Dank voor je reactie.

Gr. Olav
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.02.2017 - 12:09  ·  #6
Bij de v70 2000-2007 zit de motor met 4 torx schroefjes (misschien bedoelde ze dat; de torx schroevendraaier als speciaal gereedschap :D )
Er zit een paneel voor wat je moet verwijderen, en de stoffen bekleding moet je eigenlijk ook weghalen anders kun je er niet fatsoenlijk bij.
Ik denk dat er op youtjoep wel filmpjes zullen staan hoe en wat. Het interieurfilter zal bij dit model ook wel rechtsvoorin zitten, daar zal ook wel wat over te vinden zijn.
OttoV
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 38
Subject:

· 
Posted: 12.02.2017 - 15:14  ·  #7
Siliconenolie, dus geen spray, werkt daar prima voor. Druppel op 't lagertje, even goed in laten zakken en terugzetten.

Selected quotes for multi-quoting:   0