Xenon (afstellen licht unit?)

 
 
 
 
 
nrbuitenhuis
 
Avatar
 
Subject:

Xenon (afstellen licht unit?)

 · 
Posted: 26.02.2012 - 05:02  ·  #1
Allen,

Vandaag heb ik setje Xenon ingebouwd in mijn S60 (6000k) dit zijn de originele reflecotor units. Setje kwam geleverd met ballasten die toch 50watt moeten uit geven en heb dus ook geen last van het dimlicht melding.

Waar ik wel een beetje van schrok is de hoeveelheid tegenlichers die lopen te seinen alsof ik mn groot licht aan heb. Heb de unit ook al helemaal naar beneden afgesteld, maar dit heeft geen effect.

Als ik voor de auto sta lijkt het mij niet dat het lichtbeeld is aangepast. De lichtbundel uit de Xenon set is echter wel zeer fel moet ik ook zelf toegeven.

Hebben jullie hier ook ervaringen mee?
hoepel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scherpenzeel GLD
Leeftijd: 36
Homepage: mjhoepeltransport.…
Berichten: 720
Geregistreerd: 10 / 2011
Subject:

Re: Xenon (afstellen licht unit?)

 · 
Posted: 26.02.2012 - 10:33  ·  #2
Quote door nrbuitenhuis

Hebben jullie hier ook ervaringen mee?


Ja,heb ervaring. Ik heb pilot xenon ingebouwd, en mijn lampen stonden altijd al laag afgesteld dus heb ik daar nog nooit last van gehad. Maar je kan even langs een garage/wekplaats van de dealer gaan en je lampen opnieuw laten afstellen. Daar hebben ze een 'kast' voor waarin je lichtbeeld word getoond, en kunnen ze het dan bijstellen.

Gr marco

ps.
(tip) zolang je niet langs de garage bent gegaan kan je je lampen misschien laag zetten van binnen uit....
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Xenon (afstellen licht unit?)

 · 
Posted: 26.02.2012 - 12:53  ·  #3
... ja. ja Xenon is nu één maal veel feller.
Aan die vervelende tegenliggers wen je wel.
En bij de volgende APK wordt de afstelling automatisch gecontroleerd en zonodig bijgesteld, dus niet extra voor langs gaan en meer geld uitgeven dan nodig is.
john
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rosmalen
Leeftijd: 58
Homepage: carpoint.nl
Berichten: 86
Geregistreerd: 12 / 2008
Subject:

Re: Xenon (afstellen licht unit?)

 · 
Posted: 26.02.2012 - 15:34  ·  #4
Wat je kan doen is je auto voor een muur zetten en kijken of er een goed "beeld" te zien is, daar bedoel ik mee een rechte streep die, ongeveer, in het midden een streep naar rechts schuin omhoop moet gaan. Dan is je lichtbeeld een heel eind in order. Op die manier kun je ook zien of je lampen veel te hoog zijn afgesteld.
dukcer
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brabant
Leeftijd: 53
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: Xenon (afstellen licht unit?)

 · 
Posted: 26.02.2012 - 18:25  ·  #5
@greyline, dat vind ik wel heel erg makkelijk gezegd (dat het seinen van tegenliggers went). Je vindt de tegenliggers vervelend, maar wie veroorzaakt het probleem? Persoonlijk vind ik dat het aftermarked xenon verboden moet worden. Erg vaak zijn de lampen niet goed of verkeerd afgesteld, als je veel op de weg zit erg irritant. Leve de automatisch dimmende binnenspiegel zal ik dan maar zeggen.
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Xenon (afstellen licht unit?)

 · 
Posted: 26.02.2012 - 18:28  ·  #6
Quote door dukcer
@greyline, dat vind ik wel heel erg makkelijk gezegd (dat het seinen van tegenliggers went). Je vindt de tegenliggers vervelend, maar wie veroorzaakt het probleem? Persoonlijk vind ik dat het aftermarked xenon verboden moet worden. Erg vaak zijn de lampen niet goed of verkeerd afgesteld, als je veel op de weg zit erg irritant. Leve de automatisch dimmende binnenspiegel zal ik dan maar zeggen.

... tja, ik heb standaard Volvo Xenon en ook dan blijven ze maar seinen, dus ik maak me daar niet druk meer om, sein soms wel eens terug en dan houden ze heeeeel snel op :police:
dukcer
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brabant
Leeftijd: 53
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: Xenon (afstellen licht unit?)

 · 
Posted: 26.02.2012 - 18:29  ·  #7
Ik heb ook origineel, ik snap wat je bedoeld :devil:
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Xenon (afstellen licht unit?)

 · 
Posted: 26.02.2012 - 19:25  ·  #8
...
dukcer
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brabant
Leeftijd: 53
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: Xenon (afstellen licht unit?)

 · 
Posted: 26.02.2012 - 19:40  ·  #9
Oh, er is dus wel iets wat werkt in een Laguna. Ik heb er ook een gehad, wat een k@tauto :( ik denk dat het merendeel van de verlichting sowieso slecht is afgesteld met allerlei irritatie ten gevolg.
Dennis
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 51
Berichten: 87
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: Xenon (afstellen licht unit?)

 · 
Posted: 27.02.2012 - 00:05  ·  #10
Die aftermarket xenon,aan de ene kant vind ik het irritant,aan de andere kant lijkt het me wel interessant.
Het zogenaamde strooilicht is idd vervelend en komt mede doordat het brandpunt niet altijd op de zelfde plek zit als een goede halogeenlamp.
Zoals eerder in dit draadje wordt er vermeld dat je lichtbeeld uit een horizontale en een licht diagonale lijn bestaat,nu heb ik eerder eens H7 halogeen (helder koplampglas) door een HiD setje van Pilot vervangen.
Het lichtbeeld met halogeen leek al nergens en met xenonset van Pilot al helemaal niet,ja veel lichtopbrengst had het wel,3x zoveel als halogeen ongeveer,daar is niks over gelogen.
Het beste om aftermarket xenon in te bouwen lijkt mij gewoon een koplamp met lens,daar heb je en krijg je een perfekt afgesneden lichtbeeld mee.
Nu heb ik zelf een v70 uit 2001 met koplampen die niet met helder glas zijn uitgerust maar toch wel een aardig lichtbeeld hebben.
Nu is er een setje op de markt waarvan het vervelende strooilicht beperkt wordt,mijn interesse is gewekt! http://www.einzelmann.nl
Wil niet zeggen dat ik morgen meteen zo'n set ga halen,maar als het zover komt zou dit mijn keuze zijn. ...denk ik..
dukcer
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brabant
Leeftijd: 53
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: Xenon (afstellen licht unit?)

 · 
Posted: 27.02.2012 - 08:19  ·  #11
Volgens de site geven ze 10% minder strooilicht, dat is niet veel, dus kun je er alsnog van uit gaan dat ze teveel strooilicht veroorzaken.
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Xenon (afstellen licht unit?)

 · 
Posted: 27.02.2012 - 08:55  ·  #12
Quote door Laguna-S60
Zelfs met de originele xenon lampen in onze ex laguna (met werkende hoogte regeling) werd regelmatig naar ons geseind >_<

... vast en zeker omdat de lichten niet aan waren :police: :happy:
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Xenon (afstellen licht unit?)

 · 
Posted: 27.02.2012 - 09:45  ·  #13
...
Dennis
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 51
Berichten: 87
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: Xenon (afstellen licht unit?)

 · 
Posted: 27.02.2012 - 10:38  ·  #14
@ Ducker:

ook weer waar,dus als alternatief blijft er voorlopig nog de Osram Nightbreaker Plus in zitten..
Daar komt ook nog wel genoeg licht vanaf.
MijnS60
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJsselstein
Leeftijd: 34
Berichten: 1204
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: Xenon (afstellen licht unit?)

 · 
Posted: 27.02.2012 - 11:05  ·  #15
Koplampen die niet helder zijn verstooien toch altijd licht of niet?

Met de niet heldere koplamp is het volgens mij(na het inbouwen van een x aantal) altijd verstandig om de koplampen wat lager in te stellen vanwege het verstrooien.

Voor alle koplampen geld bij de apk dat ze gelijk moeten staan, en wat hier al gezegt werd controleer of de helling van het lichtbeeld ongeveer begint in het midden van het totale lichtbeeld.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0