Xenon howto

 
 
 
 
 
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Xenon howto

 · 
Posted: 01.08.2022 - 20:27  ·  #1
In de sectie "handige linkjes" staat een document over de inbouw van Xenon. Nu heb ik Xenon lamp units gekocht en wil ik deze gaan inbouwen. Ik dacht dan de download van deze howto te kunnen gebruiken: Inbouw Xenon (laatste 4 pagina's). Helaas geeft deze een 404 error en kan ik het document dus niet downloaden.

Heeft iemand dit document wellicht nog beschikbaar? Ik ben benieuwd! Ik wil de koplampunits uit de bijlage gaan inbouwen in mijn XC70 van 2001.


You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Xenon howto

 · 
Posted: 02.08.2022 - 09:50  ·  #2
Quote door Maarten-Jan

In de sectie "handige linkjes" staat een document over de inbouw van Xenon. Nu heb ik Xenon lamp units gekocht en wil ik deze gaan inbouwen. Ik dacht dan de download van deze howto te kunnen gebruiken: Inbouw Xenon (laatste 4 pagina's). Helaas geeft deze een 404 error en kan ik het document dus niet downloaden.

Heeft iemand dit document wellicht nog beschikbaar? Ik ben benieuwd! Ik wil de koplampunits uit de bijlage gaan inbouwen in mijn XC70 van 2001.




Dat zal niet zo eenvoudig worden ben ik bang voor. Ik heb ook 2 xenon koplampen liggen voor mijn 2010 V70 maar stuitte op vele problemen. Al de problemen kwamen voort uit de elektronica. Het is al weer een tijd geleden en ik weet niet meer wat er bij kwam kijken. De auto voorbereid zijn op xenon. Je hebt naar ik meen ook aparte sensoren nodig die je moet inbouwen. Het zou een heel gedoe worden. Ik heb het er bij gelaten en leds geplaatst. Zeer tevreden over.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Xenon howto

 · 
Posted: 02.08.2022 - 10:29  ·  #3
Ik weet niet wat de regels zijn in Nederland, maar hier in Spanje moeten xenon lampen verplicht automatische hoogteregeling en koplampwassers hebben. Die automatische hoogteregeling gebeurt middels 1 of 2 sensoren tussen de achteras en de carrosserie (die meten de belading en passen daar de hoogte van de lampen op aan) en daar zal ook wel wat software mee gemoeid zijn om dat werkend te krijgen.
Maar forumlid 1-wiel is zowel standkachelexpert als xenonlamprestaurateur, dus wellicht kan hij je van de nodige info voorzien.
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Xenon howto

 · 
Posted: 02.08.2022 - 11:05  ·  #4
Wat ik al heb kunnen vinden aan info over deze ombouw heeft me nog niet afgeschrikt. Het is van belang dat de units niet van een tweede fase model zijn. De hoogteregeling probeer ik ook in te bouwen, maar is volgens mij niet verplicht. De enige verplichting is dat ze correct afgesteld moeten zijn. Hrt lijkt me alleen wel leuk om te kijken of ik die hoogteregeling werkend kan krijgen.

Wissers heb ik al. De howto zou erg makkelijk zijn om me te helpen dit project goed af te kunnen ronden.
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Xenon howto

 · 
Posted: 08.08.2022 - 23:50  ·  #5
De howto is nog niet opgeduikeld, ik ben al wel begonnen met het omzetten naar Xenon.

Omdat de kabelboom zo krap is dat deze niet even losgekoppeld van de koplampen op de nieuwe set aangesloten kan worden, besloot ik maar meteen voor de omzetting te gaan. Ik demonteerde de bumper van de XC en verwijderde de goede, maar halogeen, koplampen van de auto. Tot mijn verrassing was de Xenon set plug and play! Zelfs de stekkers voor de extra hoogteregeling zaten verstopt in de bestaande kabelboom met een soort loze dopjes erin geplugd. Ik sloot alles en en draaide de sleutel in het contact. Tot mijn geruststelling sprongen beide Xenon lampen vrolijk aan en dacht ik klaar te zijn.
Eenmaal onderweg in de schemering ontdekte ik echter dat de lampen wel heel erg naar beneden schenen. Draaien aan het knopje zorgde ervoor dat ze nog verder naar beneden doken. Nog wat afstelling nodig dus. Ook kreeg ik de melding dat mijn dimlicht stuk is.

Na lang zoeken op intraweb kwam ik erachter dat bij deze omzetting ook de niveauregeling op de achteras geplaatst zou moeten worden. Deze zou dan ook plug and play zijn. Ik nam dus contact op met de verkoper en vroeg of ik nog wat onderdelen van zijn sloper af kon halen. Dat was ok en dus lag ik zaterdag ochtend om 10 uur onder het subframe van een V70 om daar de hoogteregeling met kabel te demonteren. De hoogteregeling zelf zit alleen maar geklemd in het subframe, de kabel was het probleem. Vooral het bevestigingsclipje bovenop het subframe kostte de meeste tijd. Via de deksel van de benzine tank linksachter komt het kabeltje het interieur weer in. Ik ontkoppelde hem daar en ging verder. Met wat info van internet demonteerde ik de centrale unit van de verlichting onder de stuurkolom, achter de ODB stekker. Het is wat gepriegel met de bevestiging, ik begrijp nog niet goed hoe ik het voor elkaar kreeg, maar aan de linkerzijde bovenaan deze unit zit een stalen klem waarin de unit verankerd zit, deze kun je wegbuigen en dan de unit naar rechts en naar achteren bewegen waarna deze los komt. Nu kon ik de shunt, die van de melding, demonteren.



Tenslotte nam ik de knopbediening van de verlichting mee aangezien deze origineel geen hoogtewieltje heeft. Ik nam alles mee naar huis om te kijken of ik dit alles ook weer origineel kan plaatsen.

Vooralsnog heb ik de auto naar de dichtstbijzijnde parkeergarage gereden om de koplampen voor nu handmatig af te stellen. Ik reed de auto tot bijna tegen de muur en plakte een stukje schilderstape op de muur op de rand van de bovenkant van het lichtbeeld. Daarna reed ik de auto 10 meter naar achter, je ik heb het uitgemeten met een rolmaat, waarna ik controleerde of het licht nu 10 tot 12 cm onder die plakker uitkwam. Met een dopje 6 kun je op de elektrische hoogteverstelling de hoogte opdraaien. Links had ik al goed gezet, rechts had nog wat nodig. Bovenin de balk zitten trouwens gaten om het gereedschap precies op de plastic stelboutjes te krijgen. De lampen zijn nu perfect afgesteld en worden nog met het wieltje bediend. Nu kan ik kijken of ik kan upgraden naar de automatische hoogteregeling. Als iemand daar nog info over heeft, graag!


Wat een fijn licht geven ze ineens!
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Xenon howto

 · 
Posted: 09.08.2022 - 06:11  ·  #6
Een hoop gepuzzel, maar het ziet er wel erg fraai uit. :Thumbsup:
Ben nieuwsgierig naar het vervolg.
RIVADA
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 370
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: Xenon howto

 · 
Posted: 09.08.2022 - 14:20  ·  #7
Welke lichtkleur heb je er in zitten?
Ze lijken me wel heel erg blauw.... (maar wellicht is dat toch een beetje gezichtsbedrog)
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Xenon howto

 · 
Posted: 09.08.2022 - 14:34  ·  #8
Het is standaard Xenon van Volvo, ze zijn wat mij betreft juist wit. Geen idee of de foto ons op het verkeerde been zet...
henry classic v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: N/O Veluwe
Leeftijd: 61
Berichten: 692
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Xenon howto

 · 
Posted: 09.08.2022 - 15:17  ·  #9
Quote door Maarten-Jan

..........Ook kreeg ik de melding dat mijn dimlicht stuk is.


Is die melding nog aanwezig?
Zit nl. verschil in aantal Watt; halogeen heeft 55 Watt, xenon heeft 35 Watt
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Xenon howto

 · 
Posted: 09.08.2022 - 15:57  ·  #10
RIVADA
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 370
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: Xenon howto

 · 
Posted: 09.08.2022 - 16:50  ·  #11
Quote door Doeke Dobma

Standaard/Volvo xenon van die modellen is 4300k. Mooi project.


Dat zal ongetwijfeld kloppen, maar de xenon pitten zelf zijn -gezien de leeftijd van de koplampn- natuurlijk al een keer of wat vervangen.
En dan is het nog maar de vraag wat voor xenon pitten er terug geplaatst zijn.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3173
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Xenon howto

 · 
Posted: 09.08.2022 - 23:10  ·  #12
In plaats van een gat boren in de shunt kan je ook de kabel van de CEM verwisselen van halogeen naar xenon pootje op de shunt.
Zo heb ik het gedaan bij mijn S60, dan is het ook nog weer omkeerbaar.
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Xenon howto

 · 
Posted: 10.08.2022 - 05:46  ·  #13
Quote door Jeroen

In plaats van een gat boren in de shunt kan je ook de kabel van de CEM verwisselen van halogeen naar xenon pootje op de shunt.
Zo heb ik het gedaan bij mijn S60, dan is het ook nog weer omkeerbaar.


Heb jij daarvan nog de beschrijving? Ik zou dat ook graag doen maar kan de instructies niet meer vinden. Op deze site is de download verdwenen....
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3173
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Xenon howto

 · 
Posted: 10.08.2022 - 23:46  ·  #14
Link terug gevonden Maarten-Jan, alleen de foto's zijn verdwenen zie ik.

https://www.volvoxc.com/forums…post121066
Mac
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 15
Geregistreerd: 07 / 2022
Subject:

Re: Xenon howto

 · 
Posted: 11.08.2022 - 18:22  ·  #15
Toevallig was ik hier gisteren ook naar op zoek. Kwam dit tegen. Duidelijk verhaal en ga dit dit weekend ook eens proberen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0