Xenon koplamp hoogteverstelling werkt niet goed

RogerPaolo
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

Xenon koplamp hoogteverstelling werkt niet goed

· 
Posted: 08.12.2017 - 20:12  ·  #1
Mijn linkerkoplamp scheen sinds kort veel te laag. Ik heb Xenon koplampen met automatische hoogteverstelling. Vandaag heb ik de lamp even op dezelfde hoogte als rechts gesteld, omdat ik anders echt geen goed zicht heb. Ik ben een paar keer op de achterbumper gaan staan, en dan zie ik dat de rechterkoplamp wel mee verandert van hoogte maar de linker niet. Als ik groot licht aan zet gaan de lampen wel allebei omhoog. Ik neem aan dat er een stappenmotor is die de hoogte van de lampen bepaalt en dat de linker nu dus niet functioneert.
Wat denken jullie, motor kapot?
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

Re: Xenon koplamp hoogteverstelling werkt niet goed

· 
Posted: 08.12.2017 - 21:10  ·  #2
Koplamp verstel motortje is kapot of zit vast, dat je bij grootlicht wel links en rechts verandering van hoogte ziet, komt door balkje dat beweegt voor de lamp...

Klein tikje op stelmotor geven en kijken of hij los komt
RogerPaolo
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 08.12.2017 - 21:14  ·  #3
net even het stelmotortje er uit geklikt en de stekker goed vastgezet, leek wat los te zitten. motortje doet het want in mijn hand bewoog hij even. Nu terug erin en nu staat de lamp veel te hoog en krijg ik hem niet meer laag genoeg gesteld...

[edit] hoe wordt dat balkje voor groot licht dan versteld, doet een ander motortje dat?
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.12.2017 - 21:17  ·  #4
Doet Idd ander motortje..
RogerPaolo
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 08.12.2017 - 21:19  ·  #5
ok tikje dus... wat moet ik me daarbij voorstellen, met de achterkant van een schroevendraaier of met een hamertje?
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.12.2017 - 21:26  ·  #6
Achterkant schroevendraaier
RogerPaolo
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 08.12.2017 - 21:41  ·  #7
ok. ik krijg het geheel niet meer goed gemonteerd. Het motortje heeft een asje wat in een soort railsje van de koplampunits geklikt moet worden, althans, net met mijn vinger in het gaatje gevoeld en daar voel ik een railsje waarmee ik met de hand de unit op en neer kan kantelen. maar wanneer ik het motortje terug op zijn plek zet duwt het wel tegen het railsje maar het bolletje van het asje klikt niet in het railsje. Hoe kan ik druk uitoefen op de unit zodat de boel weer in elkaar klikt?
RogerPaolo
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 09.12.2017 - 11:55  ·  #8
Dit lees ik op een ander forum:

"Zorg dat de stelmotors in de hoogste stand komen te staan (stand 0). Draai ze vervolgens handmatig nog hoger met het witte moertje bovenop (6mm dopje eropzetten of met de hand). Het steeltje steekt nu zo ver mogelijk uit.
Pak een goede zaklamp erbij zodat je ziet wat je doet. haal beide beschermkappen weg per koplamp (waarachter de gloeilampen zitten). Als je schuin in je koplamp kijkt zie je het witte sleufje zitten. Hier kun je hem wellicht met geweld induwen maar dit is mij niet gelukt en is waarschijnlijk ook niet de beste optie. Met de stelmotor in de langste stand is het vrij eenvoudig om hem er aan de bovenkant of de onderkant van de sleuf gewoon in te schuiven. Zodra hij erin zit, draai dan de hele motor op zijn plek (kwartslagje draaien) zodat die vast zit. Klaar is Kees. Zet je auto even richting een muur, en draai dmv het witte moertje de lampen omlaag tot een niveau waarvan je denkt dat het goed is en je niemand verblind. Rij vervolgens even een keer naar de garage om de fijnafstelling te doen met apparatuur. "

Dat wil ik wel proberen. maar hoe krijg ik mijn motortje op de hoogste stand? Dit gaat immers automatisch vanaf een sensor op de achteras. Kan dat met Vida? OF met een trucje met een batterij ofzo?
RogerPaolo
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 09.12.2017 - 12:28  ·  #9
eureka. ik heb de auto onder het scharnierpunt van de achteras opgekrikt tot het wiel de grond nog net raakte. toen contact aan, motortje stelt. met de stelschroef het asje nog verder uitgedraaid. motorunit in gat gehangen. achter kap van binnenste lampen de spiegel maximaal naar beneden gekanteld. wat gelepeld met het motortje en ik kreeg m weer in het railsje. toen de motor in de fitting gedraaid en ongeveer gelijk gesteld aan rechts.
RogerPaolo
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 13.12.2017 - 21:09  ·  #10
update: linker koplamp beweegt toch niet mee met de rechter bij hobbelen op de achterbumper. Bij Elferink dit motortje LINK besteld, dan zou t weer moeten werken hoop ik,
RogerPaolo
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 19.12.2017 - 20:43  ·  #11
update: ik wilde toch nog even kijken of het echt aan het motortje ligt. Ik heb het immers wel voelen bewegen. Dus links voor rechts verwisseld en inderdaad, nu doet de andere koplamp het niet.
Motortje mee naar binnen en opengewurmd. Het is een simpel systeem van een motortje met een wormwiel overbrenging naar een door een tandwiel aangedreven schroefsysteem die het asje naar binnen en buiten drukt. Ik zie geen verbrande contacten of iets dergelijks. De printplaat is op 2 nokjes gesmolten, en daar ik nog met de auto moet rijden heb ik die niet losgesmolten. Toch maar even die van Elferink bestellen en dan haal ik deze weer uit elkaar, ik denk dat het best te fixen is. Er zitten 5 insteekcontacten in waarvan er 2 door te solderen zijn, dus er is nog best wat te proberen.

RogerPaolo
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 20.12.2017 - 11:01  ·  #12
hela, ik zie nu op de foto dat er een smeltzekering weg is. niet op gelet gisteren... die kan ik nog wel vervangen denk ik!
RogerPaolo
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 24.12.2017 - 14:26  ·  #13
update, gisteren motortje van Elferink geplaatst (komt uit een S80) en alles werkt weer naar behoren.

Selected quotes for multi-quoting:   0