Xenon koplamp "kijkt" opzij

 
 
 
 
 
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 722
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Xenon koplamp "kijkt" opzij

 · 
Posted: 24.08.2023 - 17:15  ·  #1
Hallo allen,
Sinds een week of wat kijkt mijn rechter xenonkoplamp niet meer rechtdoor, maar naar rechts (rijrichting).
De unit met daarin de lens is om zijn verticale as gedraaid. Bij demontage kon ik deze unit wel terugdraaien, maar deze blijft dan niet zitten.
Houd je de lamp schuin, dan schiet deze weer in de verkeerde stand. Het is zonder bochtverlichting.

Heeft iemand hier ervaring mee? Kan de lamp zelf open of is het "glas" gelijmd? Kan dit überhaupt nog wel gemaakt worden?
Hij functioneert verder normaal, geen foutmeldingen.

Alvast bedankt voor de input.



dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 722
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Xenon koplamp "kijkt" opzij

 · 
Posted: 27.08.2023 - 09:54  ·  #2
Hmm, hier is gezien het aantal reacties weinig over bekend 🙂.
Is zo'n lamp vanaf de achterzijde uit elkaar te halen? Of kan dat alleen door het "glas" te verwijderen?
RIVADA
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 370
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: Xenon koplamp "kijkt" opzij

 · 
Posted: 27.08.2023 - 11:13  ·  #3
Gelukkig niet bekend met het probleem; helaas heb ik dan ook geen idee hoe je dit moet oplossen.

Als je de lens kan bewegen (ik neem vanaf de achterkant van de koplampunit) dan kan je deze wellicht ook recht zetten en fixeren; je hebt dan tenmiste even een noodoplossing waarmee je de tijd hebt om aan een definitieve oplossing te werken. Ik vermoed namelijk dat de koplampunt echt helemaal open zal moeten voor een definitieve / robuuste oplossing.

Wel vreemd overigens dat je wel draaibare lensen hebt maar geen bochtverlichting.....
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 722
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Xenon koplamp "kijkt" opzij

 · 
Posted: 27.08.2023 - 11:59  ·  #4
Dank voor je react. Fixeren heb ik ook aan gedacht, maar ik ben bang dat de hoogteverstelling dan wordt tegengewerkt.
Helemaal open zie ik niet zo zitten eerlijk gezegd, het chroom is nogal kwetsbaar en gedoe met een oven erbij voor de kit, oef.

De lamp voor bi xenon heeft een ander nummer, maar wijkt verder misschien niet veel af van de basis xenonlamp. Heb je ooit gehoord van omzetting van xenon naar bi xenon bij de NN?
RIVADA
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 370
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: Xenon koplamp "kijkt" opzij

 · 
Posted: 27.08.2023 - 13:23  ·  #5
Quote door dbs1

De lamp voor bi xenon heeft een ander nummer, maar wijkt verder misschien niet veel af van de basis xenonlamp. Heb je ooit gehoord van omzetting van xenon naar bi xenon bij de NN?


Waarom zou je dat overwegen?
Ik zou op zoek gaan naar een zelfde vervangende koplampunit; blijft het plug-and-play en loop je niet tegen allerlei onverwachte problemen aan.
Overigens zou ik eerst de andere koplamp openen en eens goed kijken hoe de xenon lens daar in zit: wellicht dat er ergens een veertje is afgebroken. Met andere woorden: voor je aan allerlei woeste vervangen gaat beginnen, kijk dan eerst eens goed wat er nou precies mis is met je xenon lens. Het zou toch wat zijn als je een vervangende koplampunit koopt en bij de uitbouw van de 'defecte' koplampunit ziet dat het euvel redelijk / relatief eenvoudig is op te lossen....
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1527
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Xenon koplamp "kijkt" opzij

 · 
Posted: 27.08.2023 - 13:27  ·  #6
Misschien zou je Emiel/1-wiel een berichtje kunnen sturen. Wellicht heeft hij een suggestie voor je .
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Xenon koplamp "kijkt" opzij

 · 
Posted: 27.08.2023 - 13:33  ·  #7
Dat heeft hij al gedaan.
Dit type heb ik nog niet eerder open gemaakt, enkel de xenon bochtverlichting versie van dit platform.
Hoe de xenon er inwendig uitziet weet ik niet.
Weet wel dat de voorkant open moet om iets aan de binnenkant te kunnen doen/herstellen…
Andere koplamp kopen of zelf gaan proberen de koplamp open te maken..
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 722
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Xenon koplamp "kijkt" opzij

 · 
Posted: 27.08.2023 - 15:11  ·  #8
Quote door RIVADA

Quote door dbs1

De lamp voor bi xenon heeft een ander nummer, maar wijkt verder misschien niet veel af van de basis xenonlamp. Heb je ooit gehoord van omzetting van xenon naar bi xenon bij de NN?


Waarom zou je dat overwegen?
Ik zou op zoek gaan naar een zelfde vervangende koplampunit; blijft het plug-and-play en loop je niet tegen allerlei onverwachte problemen aan.
Overigens zou ik eerst de andere koplamp openen en eens goed kijken hoe de xenon lens daar in zit: wellicht dat er ergens een veertje is afgebroken. Met andere woorden: voor je aan allerlei woeste vervangen gaat beginnen, kijk dan eerst eens goed wat er nou precies mis is met je xenon lens. Het zou toch wat zijn als je een vervangende koplampunit koopt en bij de uitbouw van de 'defecte' koplampunit ziet dat het euvel redelijk / relatief eenvoudig is op te lossen....


Dat zou de eenvoudigste oplossing zijn inderdaad, maar ik ben gek op upgrades, dus als het kan en ik toch al een andere lamp moet kopen.....

Quote door 1-wiel

Dat heeft hij al gedaan.


Zeker, en nog bedankt voor de adviezen.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Xenon koplamp "kijkt" opzij

 · 
Posted: 27.08.2023 - 17:08  ·  #9
Dat zou de eenvoudigste oplossing zijn inderdaad, maar ik ben gek op upgrades, dus als het kan en ik toch al een andere lamp moet kopen.....

Er staat op marktplaats een setje xenon bochtverlichting koplampen voor €200 euro te koop..
Als het net zoals bij P2 platform alleen cem kraken voor de pincode is, en dan wisselen van xenon naar xenon-bochtverlichting is, vallen de kosten wel mee.
En je oude xenon koplampen kun je dan weer verkopen..
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Xenon koplamp "kijkt" opzij

 · 
Posted: 27.08.2023 - 17:09  ·  #10
Zijn al gereserveerd zie ik net….,
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 722
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Xenon koplamp "kijkt" opzij

 · 
Posted: 27.08.2023 - 17:56  ·  #11
Bedankt voor de tip, ik had deze ook gezien, maar waren meen ik zonder ballasten, dat komt er dan weer bij. Er zit bij de NN ook een knopje op de middenconsole, ik weet niet of je dat er zo op kunt zetten, of dat de hele ecc unit vervangen moet worden voor een met knopje.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0