Xenon koplampen monteren

 
 
 
 
 
volvosmithy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Venlo
Leeftijd: 51
Berichten: 31
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Xenon koplampen monteren

 · 
Posted: 18.07.2023 - 00:07  ·  #1
Hoi.
Chris Smithers is de naam. 51 lentes jong, wonende in Venlo en in het bezit van mijn geliefde zwart Volvo V70 T5 uit 2002.
Ik wil graag een volgende upgrade doen aan mijn T5 en wel naar Xenon. Mijn T5 heeft de fabriek af halogeen koplampen.
Ik heb een complete set (2003) pre facelift Xenon koplampen weten te bemachtigen en die wil ik graag binnenkort gaan monteren.
Ik heb al onderzocht hoe de bumper naar voren moet om de koplampen te verwijderen en de xenon koplamp units te monteren. Niet al te veel werk.
De stekkers zijn, denk ik, al voorbereid voor de Xenon koplampen en stadslicht fitting. Ze passen 109% in de xenon units. De stekkers zijn weggewerkt boven de kunststof spatschermen en de stekkers met een kunststof dopje gestoken.

Is het verder plug and play? Zijn er nog andere zaken waar ik rekening moet houden zoals bijvoorbeeld zekeringen?

Er zijn geen koplamp reinigers nodig aangezien dit pas wettelijk is fabriek af na 31 december 2006. Verder is er ook geen automatische hoogteverstelling aanwezig (zit er niet op bij de pre facelift).

Graag alle info en eventueel links. Ik kan voldoende info vinden over xenon monteren op de facelift modellen maar niet van de pre facelift modellen tot en met 2004.

Dan kan ik ze monteren zonder 'uitdagingen'😊

Ik verneem het graag
Grt Chris
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Xenon koplampen monteren

 · 
Posted: 18.07.2023 - 06:32  ·  #2
Je moet in de shunt (soort zekering) van de halogeenverlichting een gaatje boren op een bepaalde plek. Van 2-2,5-3 mm, testen wanneer het goed is.
Het vermogen van de xenon lamp is anders dan die van de halogeenlamp. De computer gaat hier anders een melding over geven. Doordat je een gaatje in de shunt voort verandert de weerstand van de shunt, hierdoor ziet de computer geen verandering in vermogen.
De shunt zit in de CEM, als je de schopplaat boven je voeten verwijdert dan zie je hem zitten. Even googelen voor de plaatjes!
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Xenon koplampen monteren

 · 
Posted: 18.07.2023 - 06:34  ·  #3
volvosmithy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Venlo
Leeftijd: 51
Berichten: 31
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Xenon koplampen monteren

 · 
Posted: 18.07.2023 - 13:47  ·  #4
Ok top. Dank je wel. Dus voor de melding dat er een lamp defect is zal ik de shunt moeten 'aanpassen' . Dat is duidelijk!
Voor de rest betekent het oude halogeen koplamp units verwijderen, xenon koplamp units monteren, aansluiten op de voorgelegde stekkers en ze zouden moeten functioneren?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3186
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Xenon koplampen monteren

 · 
Posted: 18.07.2023 - 23:52  ·  #5
Ik had bij mijn S60 een stekker op de shunt verwisseld, van pootje 1 naar 2 of zo. Weet de exacte posities niet meer maar ik wou niet boren in dat ding, en die oplossing was er dus. Is vast nog ergens te vinden.
Tristen
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Barendrecht
Berichten: 25
Geregistreerd: 08 / 2023
Subject:

Re: Xenon koplampen monteren

 · 
Posted: 30.08.2023 - 17:28  ·  #6
Hoe zien die pre facelift koplampen er precies uit? Heeft iemand een foto of misschien een onderdeel nummer? Het is een beetje lastig om alle soorten uit elkaar te houden met hoe lang de auto gemaakt is. Ik ben ook van plan deze upgrade te doen op mijn V70 T5 uit 2000 (wel de nieuwe generatie). Alvast bedankt!
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3186
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Xenon koplampen monteren

 · 
Posted: 30.08.2023 - 21:51  ·  #7
Pre facelift is glas met ribbel richtingaanwijzers, facelift is kunststof met de ronde richtingaanwijzer en het stadslichtje naast de dimlicht reflector. Dat laatste heeft de halogeen versie dus niet, daar zit het stadslicht in de reflector. Bij zowel voor als na de facelift.
Dan is er nog de ABL, meedraaiende bi-xenon projectoren maar die herken je wel als je ze ziet.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 295
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Xenon koplampen monteren

 · 
Posted: 03.10.2023 - 11:22  ·  #8
Ik haak even in, misschien ook interessant voor de ts.

Ook ik ben van plan van halogeen naar xenon (oude type) te gaan, op mijn v70 t5 bij 2000.
Nu heb ik ter voorbereiding al gezocht naar de stekker tbv de niveau regelaar op de achteras. Zowel onder de achterbank als onder de auto vind ik nergens een loze stekker. Iemand nog tips waar ik hem aan zou kunnen treffen, of is mijn auto er gewoon niet op voorbereid?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0