Xenon lamp gaat regelmatig uit / aan incl. melding dashboard

Is dit voor een leek zelf te repareren

 
 
 
 
 
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2401
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Xenon lamp gaat regelmatig uit / aan incl. melding dashboard

 · 
Posted: 29.06.2014 - 17:28  ·  #1
Mijn wagen heeft Xenon vanaf fabriek. De laatste weken krijg ik tijdens een langere rit soms de melding van een storing dimlicht die daarna veelal weer vanzelf verdwijnt. Of als ik de lichtschakelaar even terugdraai naar stadslicht en dan weer op dimlicht is de melding ook weg. Dit gebeurde telkens overdag.
Vannacht kwam ik van Rotterdam af en toen gebeurde dit na ca. 30 minuten aanhoudend waarbij er ook daadwerkelijk één lamp mee ophield. Soms was het net een knipperlicht: uit/aan / uit/aan / uit/aan. Ook nu hielp het trucje van draaien aan de lichtschakelaar, maar na een poosje weer hetzelfde. Dan pas weer na een kwartier opnieuw het probleem, dan al weer na 2 minuten.
Ca. 1,5 jaar geleden heb ik zelf beide Xenon lampen vervangen (voor een blind merk, Philips is nl. 3 à 4 keer zo duur).

Nu heb ik hier al eens iets gelezen over kapotte ballasten (???) of iets dergelijks. Moet ik hier ook het probleem zoeken of moet ik aan iets denken.
Tevens de vraag: als het daadwerkelijk de ballasten zijn, is dat dan voor een heel grote leek op elektronica gebied mogelijk om dat zelf te repareren of moet ik daar vanaf blijven. Daarbij ben ik van de oude generatie die afblijft van alles wat via het Canbus systeem loopt, veel te bang om naderhand nog veel meer problemen te hebben veroorzaakt.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2719
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Xenon lamp gaat regelmatig uit / aan incl. melding dashboard

 · 
Posted: 29.06.2014 - 17:30  ·  #2
Heb je de losse xenon branders of die met de starter er aan vast?
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5022
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Xenon lamp gaat regelmatig uit / aan incl. melding dashboard

 · 
Posted: 29.06.2014 - 17:38  ·  #3
Lamp is dan op zijn einde.
Heb ik ook gehad.
Als je vervangd doe ze dan tegelijk.
Anders heb je kleur verschil.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Xenon lamp gaat regelmatig uit / aan incl. melding dashboard

 · 
Posted: 29.06.2014 - 18:28  ·  #4
Heb ik ook gehad in mn S80, eentje begon gewoon te flikkeren af en toe, en de opbrengst was erg slecht van beide lampen.
Op Dealxtreme.com lampjes gekocht, en er in gezet.
kan je zelf doen, m.j. 04 heeft dat zilverkleurige ballast ding, die zit met torxschroeven vast, wel een gepiell, maar zeer goed zelf te doen.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2401
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Xenon lamp gaat regelmatig uit / aan incl. melding dashboard

 · 
Posted: 29.06.2014 - 18:54  ·  #5
Quote door 1-wiel

Heb je de losse xenon branders of die met de starter er aan vast?


Dat weet ik zo niet, het is origineel vanaf fabriek met D2R lampen. Hoe kan ik dat zien.

Dank je voor de reacties. Dus toch de lamp. Ga ik maar eens een andere inzetten, en ook de ander wisselen ivm kleurverschil. Dat had ik nl. hiervoor ook.
Bijna 2 jaar geleden was er ook één lamp kapot. In het instructieboekje staat dat je dit niet zelf kunt vervangen, daarom naar de garage waar de monteur me vertelde dat je dit wel zelf kunt doen zolang je het contact maar niet aanzet tijdens het wisselen.
Na de wissel groot kleurverschil en heel wat armer: Philipslamp € 89,00 + 15,00 arbeid excl. BTW :sick:
Daarna beide lampen vervangen voor blind merk, besteld bij Xenonlamp. Wat een gepiel, spiegeltje nodig om te zien wat je doet. Maar wel gelukt :-)
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2719
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Xenon lamp gaat regelmatig uit / aan incl. melding dashboard

 · 
Posted: 29.06.2014 - 18:57  ·  #6
Dit is met vaste starter.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2401
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Xenon lamp gaat regelmatig uit / aan incl. melding dashboard

 · 
Posted: 29.06.2014 - 19:45  ·  #7
Quote door 1-wiel

Dit is met vaste starter.


Dan heb ik die met een vaste starter. Net het kapje eraf gedraaid en ik zie dat blok zitten, maar zonder die sticker.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2719
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Xenon lamp gaat regelmatig uit / aan incl. melding dashboard

 · 
Posted: 29.06.2014 - 20:04  ·  #8
Die zit er niet op omdat jij imitatie hebt.
Ik heb gekozen voor origineel Philips, godsvermogen maar geen enkele storing oid gedurende de twee jaar dat ze er in zitten.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3211
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Xenon lamp gaat regelmatig uit / aan incl. melding dashboard

 · 
Posted: 29.06.2014 - 20:25  ·  #9
Dat zijn D1S branders.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2401
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Xenon lamp gaat regelmatig uit / aan incl. melding dashboard

 · 
Posted: 29.06.2014 - 20:29  ·  #10
Quote door 1-wiel

Die zit er niet op omdat jij imitatie hebt.
Ik heb gekozen voor origineel Philips, godsvermogen maar geen enkele storing oid gedurende de twee jaar dat ze er in zitten.


Imitatie ???? Verbaast me want de Xenon op mijn wagen is niet aftermarket maar origineel vanaf fabriek.

Ik denk dat ik nu weer voor origineel Philips ga omdat ik minder dan 2 jaar levensduur erg kort vind voor een Xenonlamp. Zojuist goede prijs gevonden voor origineel Philips bij Well Done Xenon
Dan ga ik er ook vanuit dat ik er meerdere jaren vanaf ben wat dat vervangen is iets wat je niet zo maar even doet herinner ik me.
Gelukkig heeft Martijn tijdens de poetsmeeting bij Mart mijn verlichting nu zo ingesteld dat deze ook echt uit kan.
jasper_o
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 219
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Xenon lamp gaat regelmatig uit / aan incl. melding dashboard

 · 
Posted: 30.06.2014 - 04:10  ·  #11
Heb ze via ebay gekocht paar weken terug voor ongeveer 50,- per 2. Zie foto's hoe ze bij mij erin zitten, neem aan dat dit eender is met een MY2004?


Grt. Jasper.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2719
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Xenon lamp gaat regelmatig uit / aan incl. melding dashboard

 · 
Posted: 30.06.2014 - 05:08  ·  #12
Quote door PvL

Dat zijn D1S branders.


Klopt.
Dit is het type Zonder starter, die druk je er achter tegenaan.
Mijn foto laat de d1r brander zien, met vaste starter.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3211
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Xenon lamp gaat regelmatig uit / aan incl. melding dashboard

 · 
Posted: 30.06.2014 - 06:35  ·  #13
Quote door jasper_o

Heb ze via ebay gekocht paar weken terug voor ongeveer 50,- per 2. Zie foto's hoe ze bij mij erin zitten, neem aan dat dit eender is met een MY2004?


Grt. Jasper.


Dat zijn D2S (zonder schildje) of D2R (met schildje) branders. Exacte type kan ik aan de achterkant van de brander niet zien. Als je koplamp een projectorlens heeft, wordt D2S gebruikt, bij een reflectorlens D2R. Ik vermoed D2R.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2401
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Xenon lamp gaat regelmatig uit / aan incl. melding dashboard

 · 
Posted: 30.06.2014 - 10:18  ·  #14
Ik heb inderdaad D2R en daarbij wissel je alleen de lamp.

Na de dure wissel van één lamp door de garage (89,00 + 15,00 ex BTW) had ik een groot kleurverschil waarbij de nieuwe Philips duidelijk minder wit was. Daarom binnen een maand zelf beide lampen vervangen voor imitatie van 8000K. Heel mooi wit licht met een blauwe gloed. Maar nu binnen 2 jaar de lamp alweer stuk.
Het verwisselen is echt een crime :devil: :alien: :ninja:
Je hebt nagenoeg geen ruimte en ziet niet wat je doet, daarom nu de originele Philips van 4300K besteld waarvan ik verwacht dat deze veel langer meegaan.

Ik heb ergens gelezen dat het wisselen makkelijker gaat door de luchtfilter te demonteren, maar bij de handige linkjes kom ik dit niet tegen.
Iemand hier ervaring mee die kan uitleggen hoe dit te doen?
jasper_o
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 219
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Xenon lamp gaat regelmatig uit / aan incl. melding dashboard

 · 
Posted: 01.07.2014 - 21:05  ·  #15
Quote door PvL

Quote door jasper_o

Heb ze via ebay gekocht paar weken terug voor ongeveer 50,- per 2. Zie foto's hoe ze bij mij erin zitten, neem aan dat dit eender is met een MY2004?


Grt. Jasper.


Dat zijn D2S (zonder schildje) of D2R (met schildje) branders. Exacte type kan ik aan de achterkant van de brander niet zien. Als je koplamp een projectorlens heeft, wordt D2S gebruikt, bij een reflectorlens D2R. Ik vermoed D2R.


Zijn D2R lampen. Kostte me een hoop schrammen op mn handen en wat gevloek, maar na 30 minuten had ik een verse lamp in de linker zitten. Kleurverschil met rechts was weg dus heb nu 1 reservelamp liggen en tijd om de wondjes op mn hand te laten helen :'(
 
Selected quotes for multi-quoting:   0