Xenon lamp valt uit bij actieve ABL

 
 
 
 
 
Saeftinghe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Leeftijd: 44
Berichten: 72
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Xenon lamp valt uit bij actieve ABL

 · 
Posted: 14.01.2024 - 16:33  ·  #1
Van mijn V70 valt mijn linker xenon koplamp de laatste tijd uit als de ABL (Adaptive Bending Lights) actief is. Bij het nemen van een bocht dan valt hij uit. Als ik de lichtschakelaar dan op 0 zet en dan weer op 1, dan gaat hij gelijk weer aan. Maar na opnieuw een bocht nemen valt de lamp weer uit. Krijg ook niet altijd de melding in het display dat het Dimlicht defect is. Dat is dan willekeurig de ene keer wel en de andere keer niet, terwijl de lamp wel uit is.

Schakel ik de ABL uit (via de knop midden op het dashboard) dan blijft de lamp gewoon constant branden en valt niet meer uit.

Ik vraag me dan af waarom dan alleen de linker lamp constant uitvalt als de ABL actief is. Is geen sprake van een foutieve ABL want bij het testen via Vida gaat het binnenwerk van beide koplampen beide heen en weer Alleen de lamp valt uit als het binnenwerk beweegt. Bij de schakelaar van 1 naar 0 zetten en dan weer naar 1 gaat de lamp gelijk weer aan. Xenon bulbs zijn nog geen jaar oud. Iemand wellicht een idee wat dit kan veroorzaken?
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Xenon lamp valt uit bij actieve ABL

 · 
Posted: 14.01.2024 - 17:35  ·  #2
Als ik je verhaal lees, lijkt het erop dat de stekker op de D1s lamp net niet vast genoeg zit.
Als de projector draait ontstaat er los contact, zodra de projector weer in het midden komt, is er weer verbinding/contact, alleen gaat de d1s niet aan, daarvoor moet de ballast spanningsloos worden,zodra je de lichtschakelaar op 0 zet en daarna weer inschakelt doet de D1s lamp het weer..
Saeftinghe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Leeftijd: 44
Berichten: 72
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Xenon lamp valt uit bij actieve ABL

 · 
Posted: 14.01.2024 - 20:19  ·  #3
Quote door 1-wiel

Als ik je verhaal lees, lijkt het erop dat de stekker op de D1s lamp net niet vast genoeg zit.
Als de projector draait ontstaat er los contact, zodra de projector weer in het midden komt, is er weer verbinding/contact, alleen gaat de d1s niet aan, daarvoor moet de ballast spanningsloos worden,zodra je de lichtschakelaar op 0 zet en daarna weer inschakelt doet de D1s lamp het weer..


Thx 1-wiel, dat is wel een hele goeie. Pff dat ik daar nog niet aan gedacht heb... Binnenkort maar even kijken als het weer iets beter is. Even de bumper er af easy peasy..
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Xenon lamp valt uit bij actieve ABL

 · 
Posted: 15.01.2024 - 09:00  ·  #4
Of een los contactje in de stekker op de lamp, dus kan de stekker wel vast genoeg zitten, maar het kabeltje in de stekker zit los. Maar inderdaad, verbroken contact door het deel wat beweegt, ligt voor de hand. Of er is een kabeltje beschadigd door ergens tegenaan te schuren bij het bewegen, maar dan is het minder waarschijnlijk dat hij het altijd op rechtuit stand wel doet.
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Xenon lamp valt uit bij actieve ABL

 · 
Posted: 15.01.2024 - 12:42  ·  #5
ik had exact hetzelfde toen ik de LED D1S had gemonteerd, bleek bij mij inderdaad ook de connector. Een constructie met wat tie-raps zorgt ervoor dat die connector goed blijft zitten én dat de lamp vrij kan blijven draaien.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0