Xenon lamp vervangen

 
 
 
 
 
Volvo-fan
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 83
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Xenon lamp vervangen

 · 
Posted: 03.05.2026 - 19:22  ·  #1
Vandaag is bij de linker koplamp de Xenon lamp van het dimlicht kapot gegaan.
Die ga ik dus vervangen, maar is het dan verstandig om de rechter ook meteen te vervangen?
En weet iemand een goede webshop waar ik deze kan bestellen?
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Berichten: 3553
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Xenon lamp vervangen

 · 
Posted: 03.05.2026 - 19:46  ·  #2
Beste is idd per twee te vervangen om kleur-/sterkteverschil te voorkomen.
Goedkope adresjes zijn hier wel eens voorbijgekomen. Ebay schijnt ook wel eens de moeite waard te zijn.
René
40forum team
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oldenzaal
Leeftijd: 67
Homepage: volvoforumnederlan…
Berichten: 2139
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Xenon lamp vervangen

 · 
Posted: 03.05.2026 - 20:22  ·  #3
Ik heb ze eerder hier eens besteld.
Zo goed als alles op voorraad en snel in huis :Thumbsup:
Volvo-fan
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 83
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Xenon lamp vervangen

 · 
Posted: 04.05.2026 - 19:37  ·  #4


Deze zit er nu in, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Zie er veel met nog 3 letters achter het nummer 66340 bijv. HBI
En moet ik er ook nog rekening houden dat ik adaptieve xenon verlichting heb?

Welke kan ik het beste bestellen?
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 46
Berichten: 5188
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Xenon lamp vervangen

 · 
Posted: 05.05.2026 - 05:44  ·  #5
Je foto doet het niet.

Ik heb even gekeken in je topics en het is mij op dit moment ook niet duidelijk wat voor Volvo je hebt.
Heb je nog een V70 of inmiddels een S60 gekocht?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 39
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 4050
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Xenon lamp vervangen

 · 
Posted: 05.05.2026 - 07:58  ·  #6
Beter alle 2 i.v.m. kleurverschil. Ik heb zowel dure Osram CBI's gehad en Aliexpress lampen. Die van Aliexpress gingen uiteindelijk langer mee
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4833
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Xenon lamp vervangen

 · 
Posted: 05.05.2026 - 09:25  ·  #7
Ik heb de mijne recent vervangen, ik heb mijn V70 sinds 2019 en tot zover deden ze het altijd, dus zeker 6-7 jaar zonder problemen, wellicht langer aangezien ik niet weet hoe lang ze er al in zaten bij de vorige eigenaar. Er bleken Philips lampen in te zitten. Ze werkten beide nog, maar vanwege wat kleurverschil heb ik ze vervangen door een goedkoop AliExpress setje (ik vond Philips of Osram te duur om 'zo maar' te vervangen en omdat ik niet wist welke lichtkleur ik wilde). Ik wilde niet blauw, dus heb gekozen voor 5000K (daglicht) maar da's toch weer een tikkie te geel naar mijn smaak, maar allée, we doen het er maar mee. Wel rustig aan de ogen en voor de tegenligger iig.
Qua type lamp had ik in een recent topic ook over Xenonlampen een linkje gedeeld waarin de verschillende coderingen (D1R, D1S etc) wordt uitgelegd.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 2124
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Xenon lamp vervangen

 · 
Posted: 05.05.2026 - 09:41  ·  #8
Ik heb ze ook vervangen een aantal jaren geleden , en zelfde merk en type erin , dacht inderdaad Philips , ze waren toen 8 jaar oud .
Dan vind ik de prijs wel mee vallen .
Lichtopbrengst neemt dus wel wat af merkte ik toen .
Nu rij ik veel in de nacht vanwege het werk dus is goede verlichting wel prettig , door de polder heen .

Is andere discussie , maarde huidige led is niet oke is veel te fel geworden .
hnoordhuis
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delfzijl
Leeftijd: 57
Berichten: 92
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Xenon lamp vervangen

 · 
Posted: 16.05.2026 - 12:04  ·  #9
Mijn adviesje:
De oude lamp er helemaal uit halen. Dan even oefenen door de oude lamp even terug te plaatsen om het gevoel te krijgen.
Ik heb vorig jaar bij mijn S80 een dure nieuwe lamp gemold, ik dacht: als ik kan demonteren, kan ik ook monteren. Klopt wel, maar je hebt er een beetje gevoel bij nodig en dat kun je het beste krijgen met een lamp die stuk mag. ;-)

Als ik eerst geoefend had met de oude was dat niet gebeurd.
Succes er mee!
Selected quotes for multi-quoting:   0