xenon rechts knippert en valt uit

v70 2012

 
 
 
 
 
josg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 13
Geregistreerd: 05 / 2022
Subject:

xenon rechts knippert en valt uit

 · 
Posted: 09.02.2024 - 12:45  ·  #1
Hallo allemaal
Mijn rechter xenon dimlicht gaat bij starten gewoon aan ,maar gaat na enkele minuten knipperen en valt dan uit. Dashboard geeft dan dimlicht fout.
Als ik na een rit, opnieuw start en wegrijdt precies hetzelfde. Lamp lijkt dus niet kapot....
Maar wat is er dan aan de hand?
Gaat om een V70 III uit 2012, benzine T4 motor
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: xenon rechts knippert en valt uit

 · 
Posted: 09.02.2024 - 12:52  ·  #2
Het knipperen betekent volgens mij dat de spanning die benodigd is om de gasontlading in de lamp te laten plaatsvinden niet stabiel behouden kan worden. Ik denk dat de ballast hiervoor verantwoordelijk is. Mijns inziens werkt de ontsteking wel (want knipperen = telkens ontsteken en weer uitgaan, dus de initiële hoogspanning om de lichtboog te starten is er wel, maar daarna wordt niet voldoende spanning geleverd om de lichtboog te behouden). De ballast zonder onderop de koplamp gemonteerd. Koplamp uitnemen (motorklep open, twee 'tentharingen' boven de lamp eruittrekken, lamp naar voren halen en connector loskoppelen) en dan zie je hem onderop zitten. Meestal vierkantig metalen kastje.
Uitleg over werking xenon-lampen: https://www.mvwautotechniek.nl/lampen/ - zie onderaan.

Uitlezen met vida geeft wellicht ook uitsluitsel over de precieze oorzaak.
ries123
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 387
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: xenon rechts knippert en valt uit

 · 
Posted: 09.02.2024 - 13:58  ·  #3
Je kan de lamp eens wisselen met rechts. Als dat hetzelfde effect geeft is het de lamp. Zo niet is het de starter.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: xenon rechts knippert en valt uit

 · 
Posted: 10.02.2024 - 15:43  ·  #4
Het kan ook dat de Xenonlamp zelf stuk is.
Ik heb circa 10 jaar geleden hetzelfde gehad bij de V70N waarbij ik goedkopere Xenonlampen had geplaatst. Binnen het jaar had ik ook de klacht die jij nu hebt. Erg irritant in de avond.
Na het plaatsen van Philips Xenonlampen was dit probleem over.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1461
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: xenon rechts knippert en valt uit

 · 
Posted: 10.02.2024 - 16:22  ·  #5
Quote door ries123

Je kan de lamp eens wisselen met rechts. Als dat hetzelfde effect geeft is het de lamp. Zo niet is het de starter.


Nou....die kan ik voor een V70N (II / SW / 2001-2007) afraden... Die krengen eruit krijgen is een worsteling en om ze er dan weer in te zetten is een nachtmerrie (vooral rechts).
Heeft de V70NN (III) dat systeem met die tentharing, waar je de lichtunit er heel gemakkelijk uit kan pakken?

Wat ik sowieso aan kan raden is de lamp te vervangen.

Een Xenon-lamp heeft geen gloeidraad, maar het is een gasontladingslamp.
Het is dus niet zoals bij een gloeilamp dat het wolfram draadje óf stuk is óf heel is.
Als een Xenon lamp lek raakt dan ontsnapt een gedeelte van het gas.
De starter weet het proces nog wel te starten, maar is er te weinig plasma om het proces op gang te houden.
Vandaar dat de lamp eerst aan gaat en dan toch stopt.
Vaak wordt het licht dan ook roze.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3167
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: xenon rechts knippert en valt uit

 · 
Posted: 10.02.2024 - 16:35  ·  #6
V70NN heeft inderdaad het Ford systeem, pen er uit en koplamp binnen op de operatietafel.
V70N kost je wat meer werk, bumper er af komt het op neer.

Onze V70 had dit ook. 1 lamp uit, aan, uit, aan.. andere lampjes er in en probleem was weg. Inmiddels is het terug, en doen beide lampen helemaal niets meer.
Ik verdenk de ballast.
josg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 13
Geregistreerd: 05 / 2022
Subject:

Re: xenon rechts knippert en valt uit

 · 
Posted: 10.02.2024 - 17:01  ·  #7
nou, ik heb het ook even per mail gevraagd bij well-done-xenon in Breda, die lijkt mij wel betrouwbaar. Hij si ervan overtuigd dat het de lamp is(lekkage inderdaad) en heeft een nieuwe toegestuurd. Even afwachten dus. Moeten beide accuklemmen er van af bij verwisselen of is eentje genoeg?
Ik heb inderdaad het tentharingensysteem bij de koplamp dus dat lijkt eenvoudig
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: xenon rechts knippert en valt uit

 · 
Posted: 10.02.2024 - 17:12  ·  #8
Met Osram lampen heb je een goede lamp. Onder de link nog een testje van de Xenon...

https://www.youtube.com/watch?v=YwPLUxJTAG4&t=5s
ChrisMe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 66
Berichten: 651
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: xenon rechts knippert en valt uit

 · 
Posted: 11.02.2024 - 01:10  ·  #9
Quote door josg

nou, ik heb het ook even per mail gevraagd bij well-done-xenon in Breda, die lijkt mij wel betrouwbaar. Hij si ervan overtuigd dat het de lamp is(lekkage inderdaad) en heeft een nieuwe toegestuurd. Even afwachten dus. Moeten beide accuklemmen er van af bij verwisselen of is eentje genoeg?
Ik heb inderdaad het tentharingensysteem bij de koplamp dus dat lijkt eenvoudig


Ik heb deze ooit vervangen zonder de stroom eraf te halen. Dat ging goed. Het verwijderen van de bumper is niet zoveel werk en je hebt er geen speciaal gereedschap voor nodig. ik heb een uurtje op de stoep gelegen en toen was ik klaar. Gelukkig was het mooi weer :-)
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5828
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: xenon rechts knippert en valt uit

 · 
Posted: 11.02.2024 - 10:28  ·  #10
accuklemmen hoeven dr niet af
josg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 13
Geregistreerd: 05 / 2022
Subject:

Re: xenon rechts knippert en valt uit

 · 
Posted: 17.02.2024 - 19:28  ·  #11
dank voor alle adviezen. Ik heb een originele Philipslamp laten komen. Koplamp eruit, geen accuklemmen eraf, en binnen de lamp vervangen. Alles terug ingebouwd en hij doet het!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0