Youngtimer regeling op de schop

joriz
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

Youngtimer regeling op de schop

· 
Posted: 21.12.2025 - 16:56  ·  #1
Helaas voor degene die gebruik maken van de youngtimer regeling, deze gaat nu toch echt drastisch veranderen.
In 2026 geldt het nog voor auto’s vanaf 16 jaar oud, in 2025 gaat de grens naar 25 jaar.
Heb je de ‘pech’ dat je Volvo volgend jaar 15 jaar oud is en deze zakelijk rijdt, dan is het gewoon 22% bijtelling over de nieuwwaarde ipv 35% vd dagwaarde.

Bericht:

https://fleetgo.nl/blog/youngt…-per-2026/
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

Re: Youngtimer regeling op de schop

· 
Posted: 21.12.2025 - 17:08  ·  #2
Quote door joriz

Helaas voor degene die gebruik maken van de youngtimer regeling, deze gaat nu toch echt drastisch veranderen.
In 2026 geldt het nog voor auto’s vanaf 16 jaar oud, in 2025 gaat de grens naar 25 jaar.
Heb je de ‘pech’ dat je Volvo volgend jaar 15 jaar oud is en deze zakelijk rijdt, dan is het gewoon 22% bijtelling over de nieuwwaarde ipv 35% vd dagwaarde.

Bericht:

https://fleetgo.nl/blog/youngt…-per-2026/

Effen marktplaats in de gaten houden mocht je op zoek zijn. Deze nieuwe regeling zal de prijzen zekers drukken.
Tim Post
Supporting Member
Geslacht:
Homepage: Www.bonusbijzaak.n…
Subject:

· 
Posted: 21.12.2025 - 17:38  ·  #3
Ja, de regeling gaat op de schop. Maar in vele gevallen is het nog steeds gunstig om de youngtimer ( nou ja, nu nog) zakelijk te blijven rijden. Want, je hoeft niet meer af te trekken dan de werkelijke kosten. Zie mijn bijlage.
Een voorbeeld:

Mijn S60 staat op onze holding bv.

Kosten zijn per maand:

Wegenbelasting €72
Verzekering €66
Brandstof € 250
Onderhoud € 100

Totaal € 488 p/m
Is € 5856 p/j

Bijtelling is dan € 5856 x 49% (hoogste belasting schijf)= €2870 bijtelling per jaar. Is €240 netto per maand.

Daar rij je hem niet prive voor.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
chris86
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 13:55  ·  #4
Helaas ja!

Ik moet nog een besluit nemen of ik hem op de zaak (zzp) laat staan tot eind 2026 en of er dan op basis van de wetswijziging een voldoende uitzonderlijke situatie is ontstaan om de auto naar prive te halen.
Of dat ik dat nu al doe en mijn boekhouding er nu voor de achterliggende periode alsnog op aanpas.

Nu kan ik de keuze nog vrij maken omdat ik de auto in 2025 pas heb gekocht en nog geen aangifte inkomstenbelasting heb gedaan. Daarna mag dit niet zomaar als de auto al onderdeel is van het bedrijfsvermogen en de auto op naam van mijn eenmanszaak = ikke staat. Dan moet je hem verkopen en iets anders aanschaffen.

Er is overigens een belangrijk verschil tussen ib-ondernemers en een BV: bij een BV geldt de maximering van de werkelijke kosten t.b.v. de bijtelling niet (zover mij bekend).
En ook bij IB-ondernemers is een auto van het kaliber V70 op de zaak niet zomaar voordeliger dan wanneer je de auto voor de inkomstenbelasting tot het privevermogen rekent en de btw zover mogelijk aftrekt voor het zakelijke deel van het gebruik + de kilometervergoeding van 0,23 euro incasseert. Privé pakt dan meestal toch voordeliger uit.
Tim Post
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 14:53  ·  #5
Dat geld ook voor een BV.
ChrisMe
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 68
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 14:57  ·  #6
Ik heb dat ook eens doorgerekend. Als ZZP-er was het gewoon slimmer om de kilometer vergoeding te nemen dan de auto zakelijk te rijden. Mijn XC60 is nu net 15 jaar oud, dus ik kon sowieso niet gebruik maken van de oude youngtimer regeling.

ps. Als het aan mij ligt. haal ik de nieuwe regeling ook wel.
T_I
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 15:05  ·  #7
Quote door Tim Post

Bijtelling is dan € 5856 x 49% (hoogste belasting schijf)= €2870 bijtelling per jaar. Is €240 netto per maand.

Daar rij je hem niet prive voor.

Hoeveel km rij je met die wagen in een jaar?
Met 0.23 ct/km kan je aardig wat kilometers declareren, met 2121 km per maand (488 kosten bij 0.23/km) rij je 'gratis'.

Daarnaast heb je op de bv ook kosten als afschrijving (zal niet veel zijn).
Tim Post
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 16:50  ·  #8
Ik zal op dit moment rond de 20.000km rijden, dat is niet veel. Maar die 488 is bruto. Dat is niet wat je betaald. Netto is dat €240 euro.
gvz
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 72
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 17:21  ·  #9
dag beste mensen

mijn v70 uit 1999, classic 2,5 10 v lpg g3, is in jan 26 . dus 26 jaar oud.

is deze regeling nog enigszins van invloed op de inruilprijs die ik kan vragen voor deze classic ?

gvz

en nog fijne kerst en jaarwisseling
Selected quotes for multi-quoting:   0