Zelf de kop van de motor afhalen. Hoe moeilijk?

 
 
 
 
 
Klaasw
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 999
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Zelf de kop van de motor afhalen. Hoe moeilijk?

 · 
Posted: 09.05.2023 - 10:11  ·  #16
Quote door [-Tom-]

Quote door Klaasw

Erg vreemd dat een garage vanwege een paar roestige bouten een klus niet wil afmaken… Een beetje monteur draait echt zijn hand niet om voor een onwillige bout of moer. Had je misschien van tevoren een budget afgesproken?


Of de garage probeert TS te behoeden voor een bodemloze financiële put. Ik bedoel een Volvo van 25 jaar oud met 450k op de teller en lekke koppakking (als dat het is, een gescheurde cilinderwand kan ook nog steeds) is eigenlijk het repareren niet waard, want het blijft niet alleen bij een koppakking als je begint met sleutelen.


Dan hadden ze dat misschien beter bij aanvang duidelijk kunnen stellen. Een kop er af inclusief alle bijkomende zaken is natuurlijk per definitie een dure operatie.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 293
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Zelf de kop van de motor afhalen. Hoe moeilijk?

 · 
Posted: 09.05.2023 - 10:23  ·  #17
Quote door ImkoV

Vind het wel apart want hij heeft al wel de klepdekselpakking vervangen en daarbij moet volgens mij toch ook de uitlaat er af en de turbo??


Eigenlijk bestaan er geen kleppendeksel pakkingen voor deze motoren. Dat wordt met vloeibare pakking gedaan.
En van wat ik ervan heb begrepen is er alleen reden om die te vernieuwen als je olie op je bougies krijgt (of als de kop eraf moet voor een andere klus).
Wat weer vaker vanuit de bovenste pcv slang komt en dan moet die vervangen worden en niet je kleppendeksel pakking.

Er zijn vast instructies te vinden voor het demonteren van de kop.
Waarschijnlijk op YouTube heeft Robert DIY er wel adviezen over.
Als je precies bent in je werken dan is het wel te doen. Maar zoals al gezegd, het is een flinke klus en er kan genoeg wel fout gaan.
ImkoV
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Enschede
Leeftijd: 22
Berichten: 20
Geregistreerd: 03 / 2023
Subject:

Re: Zelf de kop van de motor afhalen. Hoe moeilijk?

 · 
Posted: 09.05.2023 - 14:40  ·  #18
Quote door Klaasw

Erg vreemd dat een garage vanwege een paar roestige bouten een klus niet wil afmaken… Een beetje monteur draait echt zijn hand niet om voor een onwillige bout of moer. Had je misschien van tevoren een budget afgesproken?


Wij hadden gezegt 1750 -/+ maar hij zij dat als ze afknappen het 2500 kon worden. Ik ben 21. Ik heb niet 123 dat geld liggen. Ik was compleet oke met de 1750 of iets meer. Maar bijna 800 euro meer is mij te duur. Hij wou mij niet het geld opjagen.
ImkoV
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Enschede
Leeftijd: 22
Berichten: 20
Geregistreerd: 03 / 2023
Subject:

Re: Zelf de kop van de motor afhalen. Hoe moeilijk?

 · 
Posted: 09.05.2023 - 14:51  ·  #19
Quote door Maartjinski

Quote door ImkoV

Vind het wel apart want hij heeft al wel de klepdekselpakking vervangen en daarbij moet volgens mij toch ook de uitlaat er af en de turbo??


Eigenlijk bestaan er geen kleppendeksel pakkingen voor deze motoren. Dat wordt met vloeibare pakking gedaan.
En van wat ik ervan heb begrepen is er alleen reden om die te vernieuwen als je olie op je bougies krijgt (of als de kop eraf moet voor een andere klus).
Wat weer vaker vanuit de bovenste pcv slang komt en dan moet die vervangen worden en niet je kleppendeksel pakking.

Er zijn vast instructies te vinden voor het demonteren van de kop.
Waarschijnlijk op YouTube heeft Robert DIY er wel adviezen over.
Als je precies bent in je werken dan is het wel te doen. Maar zoals al gezegd, het is een flinke klus en er kan genoeg wel fout gaan.


Er kwam toen olie boven op de motor. Hij zij dat het de Klepdekselpakking was en ja met al mijn kennis geloof ik dat wel. Hij heeft dat gedaan en sinds dien geen olie verloren.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Zelf de kop van de motor afhalen. Hoe moeilijk?

 · 
Posted: 09.05.2023 - 16:21  ·  #20
Bedenk je wel dat je een 2.5t hebt, slechte motoren waarvan de cilinderwanden scheuren met KVS verbruikt tot gevolg.

Gezien de km stand en dat het een classic V70 betreft, misschien is het verstandige de wagen af te schijven ipv te investeren.


Aan de ander kant, de cilinderkop is met 3 uurtje eraf en dan is alles geinspecteerd, op basis daarvan kan je dan besluiten of je het kan repareren of dat die naar de sloop kan (daar een motorwissel niet in je budget zit zoals aangegeven).
Klaasw
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 999
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Zelf de kop van de motor afhalen. Hoe moeilijk?

 · 
Posted: 09.05.2023 - 17:46  ·  #21
Quote door ImkoV

Quote door Klaasw

Erg vreemd dat een garage vanwege een paar roestige bouten een klus niet wil afmaken… Een beetje monteur draait echt zijn hand niet om voor een onwillige bout of moer. Had je misschien van tevoren een budget afgesproken?


Wij hadden gezegt 1750 -/+ maar hij zij dat als ze afknappen het 2500 kon worden. Ik ben 21. Ik heb niet 123 dat geld liggen. Ik was compleet oke met de 1750 of iets meer. Maar bijna 800 euro meer is mij te duur. Hij wou mij niet het geld opjagen.


Duidelijk verhaal, maar 750,- voor een paar afgebroken bouten inclusief herstel lijkt mij erg ruim. Succes met deze vervelende situatie
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1526
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Zelf de kop van de motor afhalen. Hoe moeilijk?

 · 
Posted: 09.05.2023 - 18:41  ·  #22
De suggestie van Adriaan is geen slechte.

Eerst gewoon de kop laten liften. Breekt er eea dan is het direct klaar en stopt de meter.

Als de kop eraf komt zonder breuk dan weet je direct of er cilinderbus schade is. Vanaf dat punt geef je er een klap op.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0