Zelf de kop van de motor afhalen. Hoe moeilijk?

 
 
 
 
 
ImkoV
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Enschede
Leeftijd: 22
Berichten: 20
Geregistreerd: 03 / 2023
Subject:

Zelf de kop van de motor afhalen. Hoe moeilijk?

 · 
Posted: 08.05.2023 - 22:23  ·  #1
Hallo allen, Ik ben weer terug met mijn volvo avontuur met de kapotte koppakking!

Hij is naar de garage geweest en hij zij dat de boeten erg verroest waren en hij bang was dat ze afbreken. Dus de prijs ging ERG hard omhoog en ik moest jammer genoeg terug meenemen en hem proberen online te verkopen.... Heb meerdere sloop aanboden gekregen maar die vond ik allemaal erg laag. En online lijkt niet echt iemand er intresse in te hebben.

Maar naar verder denken dacht ik van wat als ik zelf probeer die kop er af te halen. De waarde ligt toch al zo laag dat als ze afbreken ben ik niet echt veel geld kwijt.

Mijn vraag is van hoe moeilijk is het om een kop van deze motor af te halen? (volvo v70 2.5T 1999) ik ben een totale beginner heb nog nooit aan een auto gewerkt. Naast wat speakers installeren in mijn Opel Corsa 😂.
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1759
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Zelf de kop van de motor afhalen. Hoe moeilijk?

 · 
Posted: 08.05.2023 - 22:28  ·  #2
De kop eraf zal je nog wel lukken, de boel weer goed terugkrijgen is een stukje spannender.
ImkoV
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Enschede
Leeftijd: 22
Berichten: 20
Geregistreerd: 03 / 2023
Subject:

Re: Zelf de kop van de motor afhalen. Hoe moeilijk?

 · 
Posted: 08.05.2023 - 22:32  ·  #3
Quote door OttoV

De kop eraf zal je nog wel lukken, de boel weer goed terugkrijgen is een stukje spannender.


Als die er af is kan ik hem altijd nog naar de garage slepen en het hem laten fixen en weer in elkaar laten zetten. Scheelt mij namelijk veel geld als ik dat deel eerst zelf doe. vraag me vooral af al het te doen is als een complete beginner.
ries123
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 383
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Zelf de kop van de motor afhalen. Hoe moeilijk?

 · 
Posted: 08.05.2023 - 22:36  ·  #4
En mocht je het draad echt kapot maken zijn er wel draadreparaties te vinden.. Wellicht goed in de kruipolie, verwarmen en dan langzaam met de hand los proberen te krijgen beetje bij beetje.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1476
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Zelf de kop van de motor afhalen. Hoe moeilijk?

 · 
Posted: 08.05.2023 - 22:42  ·  #5
Die kop lossen is toch ook niet gewoon een kwestie van bouten losdraaien ? Krijg je niet een kromme kop als je daar niet met beleid de spanning af haalt ?
ImkoV
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Enschede
Leeftijd: 22
Berichten: 20
Geregistreerd: 03 / 2023
Subject:

Re: Zelf de kop van de motor afhalen. Hoe moeilijk?

 · 
Posted: 08.05.2023 - 22:43  ·  #6
Quote door ries123

En mocht je het draad echt kapot maken zijn er wel draadreparaties te vinden.. Wellicht goed in de kruipolie, verwarmen en dan langzaam met de hand los proberen te krijgen beetje bij beetje.


Gewoon een setje om zelf de draad te repareren of echt ergens naar toe brengen? En ja ik was van plan alles goed in te laten zuigen met WD40 en dan goed tijdje laten zitten en alles met de hand doen wat met de hand lukt.
ImkoV
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Enschede
Leeftijd: 22
Berichten: 20
Geregistreerd: 03 / 2023
Subject:

Re: Zelf de kop van de motor afhalen. Hoe moeilijk?

 · 
Posted: 08.05.2023 - 22:45  ·  #7
Quote door MTE

Die kop lossen is toch ook niet gewoon een kwestie van bouten losdraaien ? Krijg je niet een kromme kop als je daar niet met beleid de spanning af haalt ?


Ik hoop dat het gewoon kwestie van losdraaien is maar daar hoop ik hier antwoord op te krijgen. Maar anders kan ik ze natuurlijk ook losdraaien in een patroon van buiten naar binnen of allemaal beetje voor beetje. Ik ben zelf wel erg voorzichtig dus denk dat dit niet perse een probleem voor mij moet zijn. Als er een speciale manier voor is hoor ik dat graag!
ries123
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 383
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Zelf de kop van de motor afhalen. Hoe moeilijk?

 · 
Posted: 08.05.2023 - 22:49  ·  #8
Gebruik in ieder geval goede kruipolie, geen WD40. Vaste bouten is een klusje van heel veel geduld, kleine beetjes. Informeer anders eens bij een motorrevisie bedrijf. Daar hebben ze sowieso ervaring met zulk soort gevallen.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5803
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Zelf de kop van de motor afhalen. Hoe moeilijk?

 · 
Posted: 08.05.2023 - 23:17  ·  #9
Ik vind het wel wat byzonder dat ze ivm roestig zijn denken de kop dr niet af te kunnen krijgen. of ze moeten de bouten van uitlaatspruitstuk bv bedoelen. Die willen best roestig zijn. maar of ze makkelijk afbreken?. Hebben ze al wat losgehaald dan? de bouten voor de kop komen pas vrij te liggen als je het klepdeksel dr afgehaald hebt. Die bouten zijn zichtbaar.(klepdeksel dus). en die zitten echt niet heel vast. gewoon wel wat goed gereedschap gebruiklen.

maar vergis je niet de kop dr af is best al een klus. in en uitlaat spruitstukken moeten dr af( die bouten zijn ook wel wat lastig) distributie los etc etc.

in elkaar is dan nog weer wat moeilijker, maar dat kun je dan eventueel de garage laten doen. moet je ook nog even nadenken over wat er beter meteen mee vervangen kan worden, keeringen distributie etc etc.

wel leuk om te doen maar dus beste een klus alleen al.

Ik denk zelf geen beginners klus.... kijk maar eens in de bijlage
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
ImkoV
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Enschede
Leeftijd: 22
Berichten: 20
Geregistreerd: 03 / 2023
Subject:

Re: Zelf de kop van de motor afhalen. Hoe moeilijk?

 · 
Posted: 08.05.2023 - 23:21  ·  #10
Quote door GRUNNS60

Ik vind het wel wat byzonder dat ze ivm roestig zijn denken de kop dr niet af te kunnen krijgen. of ze moeten de bouten van uitlaatspruitstuk bv bedoelen. Die willen best roestig zijn. maar of ze makkelijk afbreken?. Hebben ze al wat losgehaald dan? de bouten voor de kop komen pas vrij te liggen als je het klepdeksel dr afgehaald hebt. Die bouten zijn zichtbaar.(klepdeksel dus). en die zitten echt niet heel vast. gewoon wel wat goed gereedschap gebruiklen.

maar vergis je niet de kop dr af is best al een klus. in en uitlaat spruitstukken moeten dr af( die bouten zijn ook wel wat lastig) distributie los etc etc.

in elkaar is dan nog weer wat moeilijker, maar dat kun je dan eventueel de garage laten doen. moet je ook nog even nadenken over wat er beter meteen mee vervangen kan worden, keeringen distributie etc etc.

wel leuk om te doen maar dus beste een klus alleen al.

Ik denk zelf geen beginners klus.... kijk maar eens in de bijlage


Nee dat lijkt niet op een makkelijk klusje 😥

Over de bouten hij was bezig met de turbo/uitlaat er afhalen en die waren heel erg verroest. Dat zij hij en omdat ik geen verstand heb geloof ik dat gewoon. Hij zij dat er grote kans is dat ze afbreken en dan ze er uit moet laten halen en dan heel duur word. Dit gaat nog niet eens om de kopbouten.

Vind het wel apart want hij heeft al wel de klepdekselpakking vervangen en daarbij moet volgens mij toch ook de uitlaat er af en de turbo??
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5803
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Zelf de kop van de motor afhalen. Hoe moeilijk?

 · 
Posted: 08.05.2023 - 23:47  ·  #11
Nee dat is niet nodig. uitlaatspruitstuk zit op onderste deel van spruitstuk.
ImkoV
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Enschede
Leeftijd: 22
Berichten: 20
Geregistreerd: 03 / 2023
Subject:

Re: Zelf de kop van de motor afhalen. Hoe moeilijk?

 · 
Posted: 09.05.2023 - 00:06  ·  #12
Quote door GRUNNS60

Nee dat is niet nodig. uitlaatspruitstuk zit op onderste deel van spruitstuk.


Dan ga ik er vanuit dat de bouten van de uitlaatsproeistuk verroest waren. Hij had het niet geprobeerd omdat hij mij niet in de kosten wilt jagen. Want als ze kregen werd het heel duur zij hij.
Klaasw
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 991
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Zelf de kop van de motor afhalen. Hoe moeilijk?

 · 
Posted: 09.05.2023 - 06:44  ·  #13
Erg vreemd dat een garage vanwege een paar roestige bouten een klus niet wil afmaken… Een beetje monteur draait echt zijn hand niet om voor een onwillige bout of moer. Had je misschien van tevoren een budget afgesproken?
1-wiel
Standkachel deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2711
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Zelf de kop van de motor afhalen. Hoe moeilijk?

 · 
Posted: 09.05.2023 - 07:51  ·  #14
Cilinderkop met spruitstukken eraan demonteren.
Op de werkbank de tapeinden/bouten goed in de kruipolie zetten/verhitten, werkt stuk prettiger als dat de cilinderkop nog gemonteerd zit..
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3731
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Zelf de kop van de motor afhalen. Hoe moeilijk?

 · 
Posted: 09.05.2023 - 08:29  ·  #15
Quote door Klaasw

Erg vreemd dat een garage vanwege een paar roestige bouten een klus niet wil afmaken… Een beetje monteur draait echt zijn hand niet om voor een onwillige bout of moer. Had je misschien van tevoren een budget afgesproken?


Of de garage probeert TS te behoeden voor een bodemloze financiële put. Ik bedoel een Volvo van 25 jaar oud met 450k op de teller en lekke koppakking (als dat het is, een gescheurde cilinderwand kan ook nog steeds) is eigenlijk het repareren niet waard, want het blijft niet alleen bij een koppakking als je begint met sleutelen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0