Op zoek naar onderdeel afneembare trekhaak V70 2011

 
 
 
 
 
Ghetto Bassie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoeksche Waard
Leeftijd: 44
Berichten: 115
Geregistreerd: 10 / 2022
Subject:

Op zoek naar onderdeel afneembare trekhaak V70 2011

 · 
Posted: 18.10.2022 - 22:54  ·  #1
Hallo allen,

Ik heb onlangs mijn Volvo v70 gekocht, daar zit een afneembare trekhaak van Thule op. Probleem is dat het slotmechanisme van de kogel is afgebroken en ik de kogel er dus niet meer uit krijg. :(


Nu is ie weer even terug naar de garage waar ik ‘m gekocht heb (om nog een paar kleine dingetjes te fixen) en lieten ze mij blij weten dat ze ‘m los gehaald hadden. Ik blij, nieuwe kogel met slot fixen en klaar zou je denken, helaas dus…
Ze hadden het geheel los gemaakt, nu kan ik er dus geen afdekkap overheen plaatsen en ik kan mijn trekhaak niet meer gebruiken.


Ze gaan nu kijken of ze de kogel er nog uit kunnen krijgen, zo niet, monteren ze het geheel weer en zou ik dus weer een “vaste” trekhaak hebben, maar dat wil ik dus niet.
Mocht het ze niet lukken, zou ik dus op zoek zijn naar onderstaand onderdeel (waar de kogel in vastgehaakt wordt). Volgens de Volvo dealer zou dat onderdeel dus niet los te bestellen zijn. Iemand die misschien weet of dit onderdeel nog wel ergens te vinden is, of waar ik het evt zoeken moet?



Nu weet ik in de loop van de week pas wat meer, maar ik dacht ik gooi maar vast een balletje op.

Alvast bedankt voor de reacties.

Grtz Chris
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 226
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: Op zoek naar onderdeel afneembare trekhaak V70 2011

 · 
Posted: 19.10.2022 - 07:25  ·  #2
Hallo Chris,

Die trekhaak moet wel te demonteren zijn lijkt me.
Door die gleuf kan normaal gezien de vergrendelpen naar de bol toe getrokken worden net zoals de draaiknop dit doet.
Het is wel ferm veergeladen dus daar is pakweg 30kg voor nodig.

Misschien kan Thule of de sloop je helpen met het vervangdeel?

Maarten
Ghetto Bassie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoeksche Waard
Leeftijd: 44
Berichten: 115
Geregistreerd: 10 / 2022
Subject:

Re: Op zoek naar onderdeel afneembare trekhaak V70 2011

 · 
Posted: 19.10.2022 - 12:03  ·  #3
Quote door MaartenS

Hallo Chris,

Die trekhaak moet wel te demonteren zijn lijkt me.
Door die gleuf kan normaal gezien de vergrendelpen naar de bol toe getrokken worden net zoals de draaiknop dit doet.
Het is wel ferm veergeladen dus daar is pakweg 30kg voor nodig.

Misschien kan Thule of de sloop je helpen met het vervangdeel?

Maarten

Ik had het zelf ook geprobeerd om ‘m los te krijgen, maar de kracht die er op moet komen, ga ik niet redden. Het is jammer dat er iets in het gat gestoken moet worden ipv er doorheen, zo kan er ook minder kracht op gezet worden. Ik hoop dat die gasten van de garage er wat op weten te vinden.
Heb al op wat websites gekeken van sloperijen, maar niet het juiste type kunnen vinden. Ik kan Thule zelf evt dan ook nog wel benaderen.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Op zoek naar onderdeel afneembare trekhaak V70 2011

 · 
Posted: 19.10.2022 - 12:16  ·  #4
Kun je de kogel niet van het vaste deel afslijpen, kogel dan ontgrendelen en een nieuwe kogel regelen? Kogels zijn wel te vinden, een sleutel kun je bij Thule bij bestellen. Heb dat laatst ook gedaan. Nummer staat op het slotje
Ghetto Bassie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoeksche Waard
Leeftijd: 44
Berichten: 115
Geregistreerd: 10 / 2022
Subject:

Re: Op zoek naar onderdeel afneembare trekhaak V70 2011

 · 
Posted: 19.10.2022 - 15:01  ·  #5
Quote door Ed

Kun je de kogel niet van het vaste deel afslijpen, kogel dan ontgrendelen en een nieuwe kogel regelen? Kogels zijn wel te vinden, een sleutel kun je bij Thule bij bestellen. Heb dat laatst ook gedaan. Nummer staat op het slotje

Geen idee of dat mogelijk is, een nieuwe kogel met sleutels en al heb ik al op de korrel, dus dat gaat wel goed komen. Ik hou je tip iig even achter de hand :)
Ghetto Bassie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoeksche Waard
Leeftijd: 44
Berichten: 115
Geregistreerd: 10 / 2022
Subject:

Re: Op zoek naar onderdeel afneembare trekhaak V70 2011

 · 
Posted: 10.11.2022 - 11:33  ·  #6
Heb vanmorgen het hoofdstuk trekhaak-drama af kunnen sluiten 🥳

Heb de behuizing met kogel er onder vandaan geschroefd en begonnen met het borgpennetje aan het einde van de kogel door te slijpen. Ging erg easy, tikkie met de hamer op de behuizing en los was het zooitje 🥳


Behuizing weer gemonteerd en de nieuwe kogel met slot en de afdekkap er op geprobeerd... :)



Het scheelt me iig weer een rit naar de sloperij (had er eentje gevonden die nog 2 komplete sets had liggen).

Nu is de nieuwe trekhaak kogel wel ietsje hoger, maakt dat nog wat uit?
Al zit ik er aan te denken dat ik laatst hoorde dat de kogel van de xc70 iets anders is. De bevestigingsbeugel zou exact hetzelfde zijn als die van de v70, met wellicht een wat lagere kogel omdat de xc70 wat hoger op z'n poten staat? Dat wellicht de oude altijd al de “verkeerde” kogel voor de v70 was en ik nu de juiste heb?

Nu heb ik die nieuwe kogel voor een appel en een ei op de kop weten te tikken (zou wel onder een v70 vandaan gekomen zijn), mocht het hoogteverschil een probleem zijn, is het geen drama. Als het niets uitmaakt, dan hou ik het lekker zo.

joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Op zoek naar onderdeel afneembare trekhaak V70 2011

 · 
Posted: 10.11.2022 - 11:55  ·  #7
Mooi dat het gelukt is!

Vermoed dat het verschil zit in wel of geen nivomats achter. De nivomats houden de auto bij belasting op dezelfde hoogte en daardoor zit de kogel lager dan bij een gewoon onderstel (want die zakt met een caravan/aanhanger naar beneden is de trekhaak dus hoger...) De Rdesign is standaard met nivomats.
Maar zo te zien is het verschil niet zo groot. Ik zou me er geen zorgen over maken.

Bij de vorige N zat een nivomat trekhaak onder en die was aanzienlijk lager dan een gewone. Dat was een veel groter verschil dan ik hierboven zie.
Ghetto Bassie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoeksche Waard
Leeftijd: 44
Berichten: 115
Geregistreerd: 10 / 2022
Subject:

Re: Op zoek naar onderdeel afneembare trekhaak V70 2011

 · 
Posted: 10.11.2022 - 11:56  ·  #8
Quote door Ed

Kun je de kogel niet van het vaste deel afslijpen, kogel dan ontgrendelen en een nieuwe kogel regelen? Kogels zijn wel te vinden, een sleutel kun je bij Thule bij bestellen. Heb dat laatst ook gedaan. Nummer staat op het slotje


Idd met de slijptol gefixt, thanks nog voor de tip.


Was iig een drama vwb de zoektocht. Volvo dealer gaf aan dat de behuizing niet los te bestellen was, maar wellicht Thule verder kon helpen.
Thule gaf aan dat ik bij Brink moest zijn.
Brink heeft geen contactmogelijkheid op de website en zegt dat er bij een montagepunt langsgegaan moet worden voor info.
Brink montagepunt gaf aan dat het allemaal moeilijk moeilijk was, maar gaf aan bij het zien van de foto van het onderdeel plaatje dat zij daar niets mee konden en ik bij Volvo moest zijn.
En zo was het cirkeltje weer rond 😑🥴

Dus ik was blij met je attendering van het er op los gaan met de slijptol, was echt peanuts.
Ghetto Bassie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoeksche Waard
Leeftijd: 44
Berichten: 115
Geregistreerd: 10 / 2022
Subject:

Re: Op zoek naar onderdeel afneembare trekhaak V70 2011

 · 
Posted: 10.11.2022 - 12:00  ·  #9
Quote door joriz

Mooi dat het gelukt is!

Vermoed dat het verschil zit in wel of geen nivomats achter. De nivomats houden de auto bij belasting op dezelfde hoogte en daardoor zit de kogel lager dan bij een gewoon onderstel (want die zakt met een caravan/aanhanger naar beneden is de trekhaak dus hoger...) De Rdesign is standaard met nivomats.
Maar zo te zien is het verschil niet zo groot. Ik zou me er geen zorgen over maken.

Bij de vorige N zat een nivomat trekhaak onder en die was aanzienlijk lager dan een gewone. Dat was een veel groter verschil dan ik hierboven zie.

Dat is goed om te weten, thanks voor de info :)
DJ--NeO--
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 40
Homepage: itvoorons.nl
Berichten: 360
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: Op zoek naar onderdeel afneembare trekhaak V70 2011

 · 
Posted: 15.11.2022 - 13:40  ·  #10
Quote door Ghetto Bassie

Heb vanmorgen het hoofdstuk trekhaak-drama af kunnen sluiten 🥳

Heb de behuizing met kogel er onder vandaan geschroefd en begonnen met het borgpennetje aan het einde van de kogel door te slijpen. Ging erg easy, tikkie met de hamer op de behuizing en los was het zooitje 🥳


Behuizing weer gemonteerd en de nieuwe kogel met slot en de afdekkap er op geprobeerd... :)



Het scheelt me iig weer een rit naar de sloperij (had er eentje gevonden die nog 2 komplete sets had liggen).

Nu is de nieuwe trekhaak kogel wel ietsje hoger, maakt dat nog wat uit?
Al zit ik er aan te denken dat ik laatst hoorde dat de kogel van de xc70 iets anders is. De bevestigingsbeugel zou exact hetzelfde zijn als die van de v70, met wellicht een wat lagere kogel omdat de xc70 wat hoger op z'n poten staat? Dat wellicht de oude altijd al de “verkeerde” kogel voor de v70 was en ik nu de juiste heb?

Nu heb ik die nieuwe kogel voor een appel en een ei op de kop weten te tikken (zou wel onder een v70 vandaan gekomen zijn), mocht het hoogteverschil een probleem zijn, is het geen drama. Als het niets uitmaakt, dan hou ik het lekker zo.




Bij mijn vorige XC70 was de sleutel kwijt en de haak zat er al jaren op, resultaat: vastgeroest.
ik heb toen van onderen met kruipolie die pen ingespoten en even laten werken. daarnaast heb ik het ronde slotje (welke toch al geen functie meer had wegens ontbreken sleutel) eraf gehaald, dan zie je een pen zitten welke je naar buiten volgens mij kan trekken met een schroevendraaier en zo heb ik heb langzamerhand gangbaar gemaakt waardoor die zonder al teveel moeite er ook onder vandaan kwam. nadat alles los was hele ding uit elkaar gehaald, volledig gangbaar gemaakt en voorzien van een nieuw slot. ding werkte weer als nieuw.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0