Zoektocht V70 diesel voor een collega

 
 
 
 
 
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Zoektocht V70 diesel voor een collega

 · 
Posted: 08.05.2023 - 19:31  ·  #1
Collega vroeg mij mee te kijken naar een opvolger voor zijn private lease Skoda die hij binnenkort moet inleveren. Hij kwam zelf met deze V90 D4:
https://dekrie.nl/occasions-ko…nscription
Mijn bedenkingen zijn dat hij 2 keer een distributiewissel heeft gehad, bij 133K en bij 146K. Ik kan geen goede reden bedenken waarom dit zou zijn gebeurt behalve iets van een lekkage oid. Daarnaast heeft een AWD denk ik geen echte meerwaarde en wel een mogelijke kostenpost en meer gewicht.
Volgens mij is de D4 wel een betrouwbaar blok gebleken? Dat is toch een VEA blok? En die 8 traps automaat is volgens mij ook niet verkeerd?

Ik kwam als alternatief met deze V70:
https://www.flevomobiel.nl/Vol…o=gallerij
Ook een D4 en 8 traps automaat, maar wel een pak goedkoper.

Nu lees ik dat de 190pk variant in de V90 minder olieverbruik problemen kent, maar daarnaast lees ik ook dat deze problemen bij de 181pk variant in 2016 wel een beetje over waren. Klopt dat?

Kunnen jullie mij wat meer info geven?
V70train
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss
Leeftijd: 22
Berichten: 137
Geregistreerd: 11 / 2022
Subject:

Re: Zoektocht V70 diesel voor een collega

 · 
Posted: 08.05.2023 - 20:17  ·  #2
De eerste 2 zijn op basis van wat ik heb gezien over de T blokken, meen dat de D blokken tot begin 17' dat ook hadden...

De krukaskeerring is op SOMMIGEN net scheef gemonteerd, lichte olielekkage tot gevolg
Sommige turboslangen worden relatief snel poreus
EGR/Roetfilter raakt snel verstopt bij kleine stukken rijden, die moet zichzelf schoon kunnen branden

Verder hebben we in onze 19' V60CC een D4 icm de 8 traps automaat. Heerlijke motorisering, rijdt voor een diesel ongelofelijk goed. Je merkt wel dat de automaat optimaal werkt op de benzinevariant, desalniettemin stukken beter dan het verschil tussen een DSG op diesel of benzine.
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 67
Berichten: 304
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: Zoektocht V70 diesel voor een collega

 · 
Posted: 09.05.2023 - 08:30  ·  #3
Ik zou gaan kijken naar een 5 cilinder. Betrouwbaar blok.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Zoektocht V70 diesel voor een collega

 · 
Posted: 09.05.2023 - 08:40  ·  #4
Nee, hij wil een recenter bouwjaar en dan zijn er geen 5 cilinders meer. Daarnaast komen we regelmatig in de grote steden dus een Euro 6 blok heeft de voorkeur.
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 679
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Zoektocht V70 diesel voor een collega

 · 
Posted: 09.05.2023 - 09:23  ·  #5
Quote door Musicus

...
Daarnaast heeft een AWD denk ik geen echte meerwaarde en wel een mogelijke kostenpost en meer gewicht.
...


Dat hangt van het gebruik af en is toch ook persoonlijke voorkeur. Als je met de caravan in de zomer en in de winter op wintersport gaat dan is AWD zeker wel fijn. Of als je in regen/(natte) sneeuw toch net even wat meer zekerheid wil.

Zelf heb ik nu geen AWD meer op de Volvo en dat vind ik wel jammer. Ik ging van een euro 3 D5 XC70 naar een euro 5 D3 V70. Maar het scheelt wel een trede MRB en flink wat verbruik. Zeker met een flink kilometrage (30k) scheelt het echt heel veel qua brandstofkosten/verbruik, bij mij tegen de 400 liter diesel op jaarbasis.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0