Zoektocht XC60

 
 
 
 
 
JGols8
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noordwijk, Groningen
Leeftijd: 33
Berichten: 162
Geregistreerd: 09 / 2019
Subject:

Zoektocht XC60

 · 
Posted: 18.12.2023 - 10:47  ·  #1
Bijna 3 jaar geleden de V70R verkocht. Inmiddels een verhuizing en een kind rijker, alles is weer wat gesetteld thuis.
Dit forum bekijk ik nog regelmatig en er stroomt nog steeds Volvo bloed door mijn aderen. De laatste maanden veel aan het denken geweest wat mijn volgende auto moet worden. De Renault bevalt prima, maar het is geen Volvo. Ik wil graag hoger zitten en een wat beter audiosysteem is ook geen overbodige luxe.

Welke Volvo?
XC70, V60CC of XC60, allemaal mooi. Mijn vrouw vindt alleen de laatste mooi. Nou goed, doen we dat toch?
Ik wil een hogere instap, en heft de XC60 volgens mij de hoogste instap van de 3. Het aanbod van deze is ook het ruimst. Met deze keuze kan ik leven ;)

Diesel of benzine?
Dit vind ik zelf een lastige keuze. Mijn hart gaat uit naar een 5cilinder. Echter, vorig jaar september zijn wij verhuisd. Mijn werk is niet meeverhuisd. Woon-werk is nu 100km per dag. Ik werk wel 2 dagen in de week thuis, maar 15000 woon-werk per jaar haal ik sowieso. Privé komt daar nog 5000km tot 10000km per jaar bij.
Ik ben een echte Hollander, dus géén dief van mijn eigen portemonnee. Wat dat betreft sluit ik benzine uit. Overigens zijn de benzines alleen 6 cilinders of 4 cilinders van Ford met de Powershift
Echter, diesel zit wel een beetje in het verdomhoekje. Wordt ik hier straks niet voor afgestraft?
LPG is sowieso geen optie(sorry alle LPG liefhebbers ;) ).
Sterke voorkeur voor diesel, het aanbod is hierin het ruimst.

Welke diesel?
Ik ben een beetje aan het zoeken naar bouwjaar 2015. Er is keuze uit de "ouderwetse" 5 cilinder i.c.m. met 6traps automaat, of de 2.0D4 VEA met 8traps automaat. Deze laatste spreekt mij erg aan. Deze is een stuk lichter, vaak(altijd?) leverbaar als FWD(AWD is absoluut geen vereiste). Scheelt dus behoorlijk in wegenbelasting. De prestaties van d D4 zijn zelfs vergelijkbaar met de D5 met 5cilinder. Ook is deze goed te tunen naar +/- 225pk/480Nm.
Echter, de D4 is niet geheel probleemloos. Ik kom problemen met EGR en olieverbruik tegen. Waar moet ik op letten? Zijn hier preventieve oplossingen voor? En vanaf wanneer zijn deze problemen verholpen? Kan ik bijvoorbeeld beter kijken naar bouwjaar 2016?
Ik heb ook gelezen dat deze problemen lang niet altijd voorkomen. Toch wil ik hier wel voorzichtig mee zijn.

Tips en meedenken wordt gewaardeerd ;)
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Zoektocht XC60

 · 
Posted: 18.12.2023 - 22:01  ·  #2
Dat olieverbruik bij de 4 cilinder VEA motoren is wel een dingetje. Verstandig om hierover afspraken te maken bij aankoop. Of bij een dealer kopen (dan ook bespreken en laten opnemen in verkoopovereenkomst). Volgens mij hebben ze de motoren vanaf half 2016 (MY17) gemodificeerd, daarna zou dit probleem niet meer voorkomen. Mijn MY16 V40 D2 (in de basis dezelfde motor) had een verbruik van 1 liter op ca 3000km, vond ik best acceptabel.
Een 5 cilinder blijft uiteraard het mooist. Ik vond de VEA 4 cilinder een erg anonieme motor, qua geluid. Had ook een Peugeot of Ford kunnen zijn.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Zoektocht XC60

 · 
Posted: 18.12.2023 - 22:19  ·  #3
Quote door Doeke Dobma

Dat olieverbruik bij de 4 cilinder VEA motoren is wel een dingetje.


Dat hoeft niet persé.
Als je op tijd een air-intake laat uitvoeren, dan kun je dit wel voor blijven.
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 67
Berichten: 304
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: Zoektocht XC60

 · 
Posted: 18.12.2023 - 22:41  ·  #4
Ik zou voor de 5 cilinder gaan, als het even kan.

Ik ben van een XC60 weer naar een XC70 gegaan. Stapt heerlijk in en uit. Rijdt ook echt wel anders dan een 60. Heeft kortere wielbasis. De 70 rijdt als een limousine.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0