Bijna 3 jaar geleden de V70R verkocht. Inmiddels een verhuizing en een kind rijker, alles is weer wat gesetteld thuis.
Dit forum bekijk ik nog regelmatig en er stroomt nog steeds Volvo bloed door mijn aderen. De laatste maanden veel aan het denken geweest wat mijn volgende auto moet worden. De Renault bevalt prima, maar het is geen Volvo. Ik wil graag hoger zitten en een wat beter audiosysteem is ook geen overbodige luxe.
Welke Volvo?
XC70, V60CC of XC60, allemaal mooi. Mijn vrouw vindt alleen de laatste mooi. Nou goed, doen we dat toch?
Ik wil een hogere instap, en heft de XC60 volgens mij de hoogste instap van de 3. Het aanbod van deze is ook het ruimst. Met deze keuze kan ik leven
Diesel of benzine?
Dit vind ik zelf een lastige keuze. Mijn hart gaat uit naar een 5cilinder. Echter, vorig jaar september zijn wij verhuisd. Mijn werk is niet meeverhuisd. Woon-werk is nu 100km per dag. Ik werk wel 2 dagen in de week thuis, maar 15000 woon-werk per jaar haal ik sowieso. Privé komt daar nog 5000km tot 10000km per jaar bij.
Ik ben een echte Hollander, dus géén dief van mijn eigen portemonnee. Wat dat betreft sluit ik benzine uit. Overigens zijn de benzines alleen 6 cilinders of 4 cilinders van Ford met de Powershift
Echter, diesel zit wel een beetje in het verdomhoekje. Wordt ik hier straks niet voor afgestraft?
LPG is sowieso geen optie(sorry alle LPG liefhebbers ).
Sterke voorkeur voor diesel, het aanbod is hierin het ruimst.
Welke diesel?
Ik ben een beetje aan het zoeken naar bouwjaar 2015. Er is keuze uit de "ouderwetse" 5 cilinder i.c.m. met 6traps automaat, of de 2.0D4 VEA met 8traps automaat. Deze laatste spreekt mij erg aan. Deze is een stuk lichter, vaak(altijd?) leverbaar als FWD(AWD is absoluut geen vereiste). Scheelt dus behoorlijk in wegenbelasting. De prestaties van d D4 zijn zelfs vergelijkbaar met de D5 met 5cilinder. Ook is deze goed te tunen naar +/- 225pk/480Nm.
Echter, de D4 is niet geheel probleemloos. Ik kom problemen met EGR en olieverbruik tegen. Waar moet ik op letten? Zijn hier preventieve oplossingen voor? En vanaf wanneer zijn deze problemen verholpen? Kan ik bijvoorbeeld beter kijken naar bouwjaar 2016?
Ik heb ook gelezen dat deze problemen lang niet altijd voorkomen. Toch wil ik hier wel voorzichtig mee zijn.
Tips en meedenken wordt gewaardeerd
Dit forum bekijk ik nog regelmatig en er stroomt nog steeds Volvo bloed door mijn aderen. De laatste maanden veel aan het denken geweest wat mijn volgende auto moet worden. De Renault bevalt prima, maar het is geen Volvo. Ik wil graag hoger zitten en een wat beter audiosysteem is ook geen overbodige luxe.
Welke Volvo?
XC70, V60CC of XC60, allemaal mooi. Mijn vrouw vindt alleen de laatste mooi. Nou goed, doen we dat toch?
Ik wil een hogere instap, en heft de XC60 volgens mij de hoogste instap van de 3. Het aanbod van deze is ook het ruimst. Met deze keuze kan ik leven
Diesel of benzine?
Dit vind ik zelf een lastige keuze. Mijn hart gaat uit naar een 5cilinder. Echter, vorig jaar september zijn wij verhuisd. Mijn werk is niet meeverhuisd. Woon-werk is nu 100km per dag. Ik werk wel 2 dagen in de week thuis, maar 15000 woon-werk per jaar haal ik sowieso. Privé komt daar nog 5000km tot 10000km per jaar bij.
Ik ben een echte Hollander, dus géén dief van mijn eigen portemonnee. Wat dat betreft sluit ik benzine uit. Overigens zijn de benzines alleen 6 cilinders of 4 cilinders van Ford met de Powershift
Echter, diesel zit wel een beetje in het verdomhoekje. Wordt ik hier straks niet voor afgestraft?
LPG is sowieso geen optie(sorry alle LPG liefhebbers ).
Sterke voorkeur voor diesel, het aanbod is hierin het ruimst.
Welke diesel?
Ik ben een beetje aan het zoeken naar bouwjaar 2015. Er is keuze uit de "ouderwetse" 5 cilinder i.c.m. met 6traps automaat, of de 2.0D4 VEA met 8traps automaat. Deze laatste spreekt mij erg aan. Deze is een stuk lichter, vaak(altijd?) leverbaar als FWD(AWD is absoluut geen vereiste). Scheelt dus behoorlijk in wegenbelasting. De prestaties van d D4 zijn zelfs vergelijkbaar met de D5 met 5cilinder. Ook is deze goed te tunen naar +/- 225pk/480Nm.
Echter, de D4 is niet geheel probleemloos. Ik kom problemen met EGR en olieverbruik tegen. Waar moet ik op letten? Zijn hier preventieve oplossingen voor? En vanaf wanneer zijn deze problemen verholpen? Kan ik bijvoorbeeld beter kijken naar bouwjaar 2016?
Ik heb ook gelezen dat deze problemen lang niet altijd voorkomen. Toch wil ik hier wel voorzichtig mee zijn.
Tips en meedenken wordt gewaardeerd