Zoete lucht bij koude start

 
 
 
 
 
PV544
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Leeftijd: 55
Berichten: 20
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Zoete lucht bij koude start

 · 
Posted: 04.04.2014 - 10:29  ·  #1
Hallo,

Sinds kort heb ik een zoete lucht in mijn auto (S60, 2009) hangen bij een koude start. Het verdwijnt vrij vlot. Nu heb ik begrepen dat dit koelvloeistof/radiatorvloeistof kan zijn.

Ik heb even onder de olievuldop gekeken of er misschien witte smurrie te zien is. Dat is gelukkig niet het geval. De auto rijdt ook prima.

Mijn vraag: denken jullie dat het een lekje aan de kachelradiator is? Ik zie echter geen lekkageplekken in het interieur (bij de pedalen).

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Groeten, Jan.
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Zoete lucht bij koude start

 · 
Posted: 04.04.2014 - 10:34  ·  #2
Is ie kortgeleden bij de garage geweest? De Volvo'ers hebben nog wel eens de neiging om airco/ventilatie te voorzien van een geurtje danwel een bloemige wasstraat te gebruiken.
PV544
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Leeftijd: 55
Berichten: 20
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Zoete lucht bij koude start

 · 
Posted: 04.04.2014 - 10:36  ·  #3
Ja, klopt. Recent bij garage geweest. Maar het is wel een typische zoete lucht die ik alleen kort na de start ruik. Tijdens de rit niet meer, dan trekt het weg.
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Zoete lucht bij koude start

 · 
Posted: 04.04.2014 - 10:41  ·  #4
Zou kunnen hoor. Ik rook het dan ook voornamelijk bij een koude start, misschien omdat die parfum zich zo lang mogelijk kon verzamelen en dus vrij hoge concentratie heeft. Na gebruik wen je er zelf aan en is de concentratie wat minder hoog.

Je koelvloeistof ruikt ook, maar dat kun je eenvoudig vergelijken door de dop van je reservoir (bij afgekoelde motor, uiteraard) te draaien en even te ruiken of dat hetzelfde is.

EDIT: het zou ook kunnen dat ze het interieurfilter voorzien van een geurtje. Is die vervangen bij jou?
PV544
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Leeftijd: 55
Berichten: 20
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Zoete lucht bij koude start

 · 
Posted: 05.04.2014 - 12:45  ·  #5
Ik zal het de komende tijd eens in de gaten houden. Interieurfilter is niet vervangen. Ook de airco is onaangeraakt en zover ik weet zijn er ook geen vloeistoffen bijgevuld (die gemorst kunnen zijn). Ik ben zelf een klein beetje bang dat er sprake is van een hele kleine lekkage aan de verwarmingsradiator. Als de auto even stil heeft gestaan (1 dag of langer) dan ruik je enkele minuten een zoete bakkerij lucht. Daarna is het weg (en de vloeistof blijkbaar verdampt en de concentratie in de interieurlucht voldoende verdund door het in- en rondblazen van lucht... (mijn vermoeden)
Martijn V70 XC
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoek van Holland
Leeftijd: 50
Berichten: 27
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Zoete lucht bij koude start

 · 
Posted: 04.05.2014 - 19:38  ·  #6
Lees net je verhaal over een zoete lucht je auto na het starten. Dat herken ik wel!

Bij mij was het het interieurfilter. Deze was al geruime tijd niet vervangen. Door alle vuiligheid e.d. rook deze helemaal zoetig. Nadat ik een nieuw interieurfilter heb gemonteerd, was de zoete lucht vrijwel direct weg. Zou het gewoon proberen. Nieuw filter kost niet veel.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0