Zomerbande/Winterbanden wanneer wisselen

Zomerbande/Winterbanden wanneer wisselen

 
 
 
 
 
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Zomerbande/Winterbanden wanneer wisselen

 · 
Posted: 10.03.2014 - 22:01  ·  #1
Veel duidelijker kan niet.
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Zomerbande/Winterbanden wanneer wisselen

 · 
Posted: 10.03.2014 - 22:08  ·  #2
Winterbanden zijn alleen beter bij sneeuw & ijzel, zo heeft Autoweek (in samenwerking met de ANWB?) getest in de praktijk. Ook de consumentenbond heeft diverse testen gedaan, en kwam ook tot dezelfde conclusie : zomerbanden presteren beter bij +0 graden, mits er geen sneeuw ligt of ijzel..

Quote
De winter is in aantocht, dus het Nederlandse wagenpark begint langzaamaan te switchen naar de bijbehorende bandenset. Alleen is het nog heel aangenaam najaarsweer, met bijbehorende winterband-onvriendelijke temperaturen. Wanneer maak je de overstap?

Algemeen geldt de volgende vuistregel: een buitentemperatuur van 7 graden Celsius is het keerpunt tussen zomer- en winterrubber. Echter, deze week is het buiten ongeveer 10 graden warmer dan dat, met een verwachting van een graad of 20 (!) voor vrijdag. Vroege wisselaars krijgen derhalve te maken met flinke extra slijtage, waardoor de profieldiepte straks, tijdens daadwerkelijk winterse omstandigheden, is afgenomen, en dat ga je merken op sneeuw of ijs.

Nu overschakelen op winterbanden is eigenlijk hetzelfde als je sigaar met een briefje van 50 aansteken of aandelen PSA kopen: kapitaalvernietiging. Vergelijk het met het monteren van full-wets op een medium natte baan in de Formule 1: je rijdt ze aan gort (dit werd goed geïllustreerd in o.a. de F1 van Maleisië van 2009, om maar een voorbeeld te noemen). Bovendien heeft een winterband meer profieldiepte nodig: eigenlijk moet je ze bij 3-4 mm al vervangen.

Een verse zomerband presteert (ook nog iets onder de 7 graden) zowel op droog als nat wegdek beter dan een soortgelijke winterband. Pas zodra vrieskou, aquaplaning of sneeuw om de hoek komen kijken (vooral het laatste natuurlijk), heb je profijt van je asfaltopwerpende winterslofjes


Aldus : Autoblog
petervolvos60
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: hengelo
Leeftijd: 53
Berichten: 729
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Zomerbande/Winterbanden wanneer wisselen

 · 
Posted: 11.03.2014 - 14:57  ·  #3
achteraf gezien hebben mijn winterbanden onnodig gesleten met de warme winter, rijd al weken met de zomerbanden :D maar ik had de hele winter beter op de zomerbanden kunnen rijden :o
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Zomerbande/Winterbanden wanneer wisselen

 · 
Posted: 11.03.2014 - 18:44  ·  #4
Quote door folke3

Veel duidelijker kan niet.


PLaatje zegt mij helemaal niks. Ik rij liever met 0 graden op een setje fatsoenlijke merk en type 'zomerbanden' dan een setje chingwanglon winterbandjes. Vice versa ook. Met 15 graden rij ik liever op een setje fatsoenlijke winterbanden dan chingwanglon zomerbandjes :-)
Ik heb deze winter niet eens winterbanden er onder gehad, en dat beviel me prima (bewust voor gekozen, nu kan ik in de zomer mooi op zoek naar een setje 17" lichtmetaal met winterbanden)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Zomerbande/Winterbanden wanneer wisselen

 · 
Posted: 11.03.2014 - 18:46  ·  #5
@Peter,

Dat is achteraf.
Je woont in Nederland, hier weet je nooit wat voor een weer je gaat krijgen.
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Zomerbande/Winterbanden wanneer wisselen

 · 
Posted: 11.03.2014 - 21:11  ·  #6
Ik vindt dat iedereen wel erg overdrijft met die slijtageslag. Is het een week wat warmer en wordt er gedaan alsof je je banden dan in een keer tot snot rijdt. Ik ben vanmiddag uit Oostenrijk terug komen rijden met een behoorlijk gangetje, met een graadje of dertien, en ze zien er nog prima uit...tenminste niet slechter dan toen ik vertrok. Ook een keer aan de banden gevoeld, en ze waren net niet koud.
Had geen problemen met de wegligging, en als je de Kassel route neemt, voor wie die niet kent, daar zitten een paar hele mooie stuurstukken in.
Als jullie nu willen weten welke geweldige banden ik erop heb liggen...Falken HS449. Mooie prijs en zeker op nat wegdek toppertjes!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0