zonnewering: sonniboy vs solarplexius

 
 
 
 
 
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 226
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

zonnewering: sonniboy vs solarplexius

 · 
Posted: 25.06.2023 - 18:18  ·  #1
Dag volvisten,

Met het warme klimaat en een grote donkere auto ben ik op zoek gegaan naar een zonnewering voor de ruiten.
Een permanente tintfolie wilde ik niet omdat ik dat gevaarlijk vind in het donker.
Van de verwijderbare blinderingen twijfelde ik tussen twee types: een textielen gaas zoals sonniboy of een plastic plaat zoals solarplexius. Ik heb ze gewoon allebei gekocht om te kunnen vergelijken en er één te houden.
Ik schrijf hier mijn bedenkingen, misschien helpt het iemand om te kiezen.

de producten:
https://www.sonniboy.nl/volvo-…niboy.html
https://solarplexius.com/be/pr…=2000-2008

zonder zonnewering:

solarplexius:

sonniboy:


-tint: De solarplexius verduistert volgens mij iets meer dan de sonniboy.
De solarplexius is een beetje blauw/grijs. De sonniboy heeft duidelijk poriën maar tijdens het rijden stoort dat me helemaal niet. De solarplexius leek statisch geladen en trok een beetje fijn stof aan.

-pasvorm: Bij beide gewoon heel goed!
De solarplexius kan wel te diep geduwd worden met een spleet tot gevolg. Ik denk niet dat dit tijdens het rijden zou gebeuren door de wrijving.


-clips?: De solarplexius heeft geen clips nodig, het steekt tussen de ruit en plastic sierdelen.
De sonniboy heeft voor de passagiersruiten clips die de raamrubber een beetje vervormen en waaraan je kan blijven haken. De rest heeft geen clips nodig.


-duurzaamheid: De sonniboy is van gaas dus kan beschadigd raken. De solarplexius wrijft wat tegen de passagiersruit wanneer die beweegt en zou gekrast kunnen raken.

-montage: De solarplexius is veel stijver en best vervelend om te verwijderen zonder spatel/haaknaald. De sonniboy is gemakkelijk te plaatsen/verwijderen.

-hitte: Geen idee welke de temperatuur het meeste vermindert. Ze maken allebei duidelijk de zon draaglijker op de huid.
De sonniboy laat lucht door met het raam naar beneden, de solarplexius helemaal niet.
Het is bij beide dus mogelijk om de ruit naar beneden te doen maar bij de solarplexius heeft dat geen zin.

-prijs: beide 175-200 euro.


Ik heb voor de sonniboy gekozen omdat die makkelijker te verwijderen is en omdat die als luchtig muggengaas dienst doet tijdens het kamperen.
(Voor een permanentere opstelling zou de solarplexius wel een egale tint zijn.)


Misschien heeft iemand hier iets aan,
(de solarplexius is trouwens te koop)
Maarten
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: zonnewering: sonniboy vs solarplexius

 · 
Posted: 26.06.2023 - 11:08  ·  #2
Ik heb in de V70N circa 7 jaar met de Sonnyboy zonwering rondgereden en die bevielen zeer goed. Bij inruil van de V70N heb ik deze verkocht aan Koennie en verwacht dat hij er nog steeds plezier van heeft.
De Sonnyboy hebben idd als voordeel dat die lucht doorlaten bij geopend raam en zijn zeer makkelijk te verwijderen. Daarnaast geven die vanaf buiten totaal geen inkijk in de auto, erg prettig. Maar in de avond nergens last van, als er in het donker een auto dicht achter me reed had je zelfs het idee dat de schermen eruit gevallen waren. Totaal niet zichtbaar van binnen uit.
De XC70 die ik nu heb is door de vorige eigenaar voorzien van folie en dat zie je in de avond duidelijk van binnen uit.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 930
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: zonnewering: sonniboy vs solarplexius

 · 
Posted: 26.06.2023 - 11:26  ·  #3
Het verhaal van Willy kan ik volledig beamen! Sinds ik ze heb overgenomen zitten ze op hun plek.
Wat heel fijn is, is dat het scherm van de achterruit uit één geheel bestaat, sommige alternatieven zijn namelijk gedeeld.
henry classic v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: N/O Veluwe
Leeftijd: 61
Berichten: 692
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: zonnewering: sonniboy vs solarplexius

 · 
Posted: 26.06.2023 - 14:41  ·  #4
Ik heb al ruim 10 jaar Privacy Shades in mijn V70 Classic, zijn hetzelfde als Sonniboy met het enige verschil voor de achterklep zijn de Privacy Shades in twee delen...
...en een prijsverschil: Privacy Shades zijn €50,= goedkoper
Je kunt gewoon rijden met de achterramen open, shades blijven prima op hun plek zitten (ook op de snelweg)
Ik heb de shades voor de achterramen wel iets gebogen zodat de slotpinnetjes vrij op- en neer kunnen
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 103
Berichten: 1384
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: zonnewering: sonniboy vs solarplexius

 · 
Posted: 26.06.2023 - 15:09  ·  #5
Had ze ook jaren...maar dan origineel volvo met perfecte pas vorm plus een cassette scherm voor t achterraam.
Nu zoek ik ze voor de S80 maar origineel te duur...kwam deze tegen bij winparts voor 125,- weet niet of het wat is.

https://www.winparts.nl/interi…32005.html
henry classic v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: N/O Veluwe
Leeftijd: 61
Berichten: 692
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: zonnewering: sonniboy vs solarplexius

 · 
Posted: 26.06.2023 - 15:18  ·  #6
Quote door Barre gaander

Had ze ook jaren...maar dan origineel volvo met perfecte pas vorm plus een cassette scherm voor t achterraam.
Nu zoek ik ze voor de S80 maar origineel te duur...kwam deze tegen bij winparts voor 125,- weet niet of het wat is.

https://www.winparts.nl/interi…32005.html


Dat zijn de shades voor de achterruit in twee gedeelten, als je de twee gedeelten niet wilt zou ik de Sonniboy nemen
henry classic v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: N/O Veluwe
Leeftijd: 61
Berichten: 692
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: zonnewering: sonniboy vs solarplexius

 · 
Posted: 26.06.2023 - 15:36  ·  #7
Sonniboy heeft geen set voor de S80 merk ik nu, wat aan het zoeken geweest maar nergens kunnen vinden
Bij Vstore staan wel sunblinds maar dan afzonderlijk van elkaar.... setje ramen achterdeuren en één voor de achterruit
https://www.vstore.nl/sunblinds-achterruit-volvo-s80
https://www.vstore.nl/sunblinds-achterportieren-volvo-s80

...tja dan zijn die Privacy Shades nog helemaal niet zo gek voor €125,= ipv €260,= bij Vstore
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1613
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: zonnewering: sonniboy vs solarplexius

 · 
Posted: 26.06.2023 - 16:52  ·  #8
Leuke vergelijking, leerzaam vooral. Ik hoop dat je eruit komt en tevreden bent met de uiteindelijke aankoop.

Overigens kan ik je mening qua tinten niet delen. Mijn V70 kocht ik met de ruiten goed getint en het zicht in de avond en nacht is echt geen probleem. Ja, moet er wel ff aan wennen e.d. bijvoorbeeld overdag met een zonnebril op, maar ‘s avonds merk je niks.

Met die extreme warmte van afgelopen weken was ik erg blij dat de ramen getint zijn, de auto is niet echt extreem heet als je instapt.

Foto:
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 103
Berichten: 1384
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: zonnewering: sonniboy vs solarplexius

 · 
Posted: 26.06.2023 - 17:00  ·  #9
Zonnejong heeft geen zonwering voor de S80...jammer.
henry classic v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: N/O Veluwe
Leeftijd: 61
Berichten: 692
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: zonnewering: sonniboy vs solarplexius

 · 
Posted: 26.06.2023 - 17:00  ·  #10
Het grote voordeel bij de shades is dat je ze in een handomdraai erin en eruit hebt, met ramen die getint zijn kan dat ook wel maar is het eruit vrij rigoureus.... :D
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 226
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: zonnewering: sonniboy vs solarplexius

 · 
Posted: 26.06.2023 - 20:37  ·  #11
Flevodirk, misschien is er dan wel een verschil tussen verschillende tinten in het donker. Ik vond de solarplexius namelijk best vervelend maar heb nog nooit een echte tintfolie gezien.


Marcel, hebben die zonneweringen van Privacy Shades ook clips voor de ruiten bij de passagiers nodig?


Maarten
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: zonnewering: sonniboy vs solarplexius

 · 
Posted: 27.06.2023 - 10:28  ·  #12
Ik ben tevreden over de Sunniboys in de V70N. Ze gaan inmiddels al aardig wat jaartjes mee. Merk dat ze nu wel wat valer beginnen te worden en hier en daar wat vlekkerig, maar goed dat valt gewoon onder het gebruik van dingen.
In de NN had ik de Privacyshades, daarvan was de pasvorm een stuk minder en het raster vond ik ook minder fijn dan die van de Sunniboys.
Bij een nieuwe set zou ik zeker weer voor Sunniboys gaan.

Voordeel: je haalt het er zo af en is voordelig in de aanschaf
Nadeel: je kunt er niet echt lekker door naar buiten kijken. De kinderen achterin zien dan niet zoveel buiten (maar die kijken vaak toch niet naar buiten ;-) ) . Bij getinte ramen kun je alles buiten nog helder zien.
emperorbone
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 47
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: zonnewering: sonniboy vs solarplexius

 · 
Posted: 30.06.2023 - 12:03  ·  #13
Naar aanleiding van dit topic afgelopen week privacy shades voor m'n classic besteld. Had het laten tinten van de ramen op m'n lange termijn to-do lijst staan, maar omdat ik net verschillende onderdelen van de ophanging vervangen heb én omdat over 10k km distributie aan de beurt is wilde ik het eerst nog wat uitstellen. Met het weer van de afgelopen weken leken de shades me toch wel een interessante optie, dan houdt de hond het ook een beetje beter uit achter in de auto.

Vanochtend de shades geïnstalleerd, de plaatjes in de handleiding zijn een beetje vaag, maar met logisch nadenken zitten ze er zo in. Zoals hierboven al aangegeven wordt is de achterruit in twee delen bij de privacy shades, maar tot nog toe stoort me dat nog niet. Ik had ook niet echt een keuze, aangezien de sonniboy niet (meer) beschikbaar lijkt voor de classic.
Volvo70V
 
Avatar
 
Subject:

Re: zonnewering: sonniboy vs solarplexius

 · 
Posted: 30.06.2023 - 14:27  ·  #14
Quote door Barre gaander

Zonnejong heeft geen zonwering voor de S80...jammer.


Ik heb de originele set compleet liggen.
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 103
Berichten: 1384
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: zonnewering: sonniboy vs solarplexius

 · 
Posted: 30.06.2023 - 15:23  ·  #15
Quote door Volvo70V

Quote door Barre gaander

Zonnejong heeft geen zonwering voor de S80...jammer.


Ik heb de originele set compleet liggen.


Pm gestuurd
 
Selected quotes for multi-quoting:   0