zuigers 2.0T en 2.3T

 
 
 
 
 
lill_nemo1
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hamont
Leeftijd: 40
Berichten: 99
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

zuigers 2.0T en 2.3T

 · 
Posted: 12.01.2014 - 01:58  ·  #1
hallo,

2 dagen nadat ik bij Marans mn compressie heb laten meten is nu ineens de compressie in de rechtse cilinder verdwenen


ik wou van deze "gelegenheid" gebruik maken om meer vermogen uit de motor te halen

nu, eigenlijk wil ik er de 2.3T5 motor (B5234t3 jullie allen bekent? :D ) in leggen, maar deze blijkt moeilijk te vinden met aanvaardbaar km en prijs

en daar komt dan ook nog eens de koprevisie voor gas bij op te tellen



weet iemand of ik de zuigers van de 2.3 in de mijne kan plaatsen? de boring is hetzelfde
maar voor de rest?


het idee hierachter is dat schijnbaar de zuigers van de T5 lager (6mm?) zouden zijn en daardoor minder compressie maken

ik zit nu op 9,5:1 en dat is niet rampzalig aangezien een mistu evo8 met 9:1 een mooie 265pk haalt en ze dit met stock motor opvoeren tot over 300pk, maar toch...

blijkbaar hebben de tuners problemen om uit onze lpt motoren vermogen te puren



of zou de zuigerstangen te verwisselen een optie zijn?
de standaard zijn 143? op ebay staan china (blijken toch erg goed te zijn) stangen te staan voor een redelijk lage prijs, maar deze zijn 139,5 lang
zou dit gaan?



greetz
Petrus64
 
Avatar
 
Subject:

Re: zuigers 2.0T en 2.3T

 · 
Posted: 12.01.2014 - 10:03  ·  #2
Ik ben niet technisch genoeg om je specifieke vraag te beantwoorden maar ik zou me verre houden van Chinese spullen. Al helemaal voor het doel wat je voor ogen hebt.
Genoeg ellende gezien met chinees spul in motorblokken. Zelfs zuigers van Keith Black, wat toch een gerenommeerd bedrijf is, die ze in China laten maken zijn van slechte kwaliteit. Het is het allemaal net niet.

Succes verder met je project. :-)
Philken
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leeuwergem
Leeftijd: 54
Berichten: 711
Geregistreerd: 12 / 2010
Subject:

Re: zuigers 2.0T en 2.3T

 · 
Posted: 12.01.2014 - 10:15  ·  #3
bel anders eens naar CSPARTS of hij geen komplete 2.3 T5 heeft liggen
lill_nemo1
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hamont
Leeftijd: 40
Berichten: 99
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: zuigers 2.0T en 2.3T

 · 
Posted: 14.01.2014 - 07:03  ·  #4
@ petrus, ik snap wat je bedoelt, echter ARD tuning is een erg goede tuner en die gebruikt dezelfde drijfstangen in zijn motoren
dus zo slecht zullen ze wel niet zijn
en ook verder op t web vind je over de drijfstangen eigenlijk geen negatieve berichten

@ philken, bedankt voor de tip
ik ga zeker nog eens proberen hen te bellen, ik kreeg ze eerder niet aan de lijn




nu, ik heb besloten om indien ik de standaard 2.0T laat zitten, ik hem gewoon met de standaard "chip" ga laten tunen tot 225pk, die iedere tuner aanbied
dat is eigenlijk ook al mooi he, niet?


MAAR

ik heb misschien toch nog een degelijke motor gevonden, de T5
en dan begint dat toch te kriebelen he

dus ik wou ofwel naar Mark van European Tuning Shop gaan omdat MTE schijnbaar echt super is, en Mark idem...

echter!!
zijn standaard tune kost wel even het dubbele van de anderen en dus ook dan die van Fasttech tuning in Haaksbergen, en van hun heb ik ook veel positiefs gelezen

het enige nadeel is dat het wel een end verder weg is



stel nu dat ik de 2.3T monteer, en ik beperk de turbodruk op dezelfde druk als mijn 2.0T, zou ik dan veilig tot daar kunnen rijden?

normaal toch wel he?


merci alvast
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: zuigers 2.0T en 2.3T

 · 
Posted: 14.01.2014 - 15:43  ·  #5
stel nu dat ik de 2.3T monteer, en ik beperk de turbodruk op dezelfde druk als mijn 2.0T, zou ik dan veilig tot daar kunnen rijden?

normaal toch wel he?

Gebruiken beide motoren dezelfde ECU?
Gebruiken beide ECU's dezelfde mappings?
Gebruiken beide motoren dezelfde maat injectoren (aantal cc/min)?
Gebruiken beide motoren dezelfde brandstofdruk?
als je JA kan antwoorden op al die vragen zou het haalbaar zijn.
Maar als er maar een antwoord NEE is zou ik het niet doen!
Een 2,3T draaien op een 2,0T ECU is vragen om problemen (TE ARM draaien is vragen om moterschade)
Grå Haj
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelre
Leeftijd: 57
Berichten: 9
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: zuigers 2.0T en 2.3T

 · 
Posted: 14.01.2014 - 16:24  ·  #6
Quote door TeeFive

stel nu dat ik de 2.3T monteer, en ik beperk de turbodruk op dezelfde druk als mijn 2.0T, zou ik dan veilig tot daar kunnen rijden?

normaal toch wel he?

Gebruiken beide motoren dezelfde ECU?
Gebruiken beide ECU's dezelfde mappings?
Gebruiken beide motoren dezelfde maat injectoren (aantal cc/min)?
Gebruiken beide motoren dezelfde brandstofdruk?
als je JA kan antwoorden op al die vragen zou het haalbaar zijn.
Maar als er maar een antwoord NEE is zou ik het niet doen!
Een 2,3T draaien op een 2,0T ECU is vragen om problemen (TE ARM draaien is vragen om moterschade)


Hier zijn misschien de antwoorden die je zoekt:

Ja!
Nee!
Nee!
Ja!
en als laatste Nee!

Ter verduidelijking;

1. ECU is gelijk, maar gekoppeld aan je VIN, dus in tegenstelling tot vroeger (CAN enzo hé) kan je de ECU niet zomaar meer swappen. Tunen dus altijd met originele ECU of als je er een andere inzet, leegharken, kopie installeren en dan remappen.
2. Natuurlijk niet, kijk eens alleen al naar je koppel curve.
3. Je hebt verschillende soorten kleuren injectoren, in een T5 horen blauwe.
4. Ja, je injectoren geven de maat aan.
5. Zolang je stage 1 hebt, dus alles is in orde, weinig aan de hand.

Je kan (bijna) probleemloos een T5 R uit een S60 in b.v. een V70 2.5 T hangen.
De R heeft 280 PK vermogen qua turbo en blokbouw, maar de ECU zal 193 PK leveren, wat inhoudt dat de motor ver binnen de marges opereert. Je zult alleen met een handbak moeten leren leven met een enthousiast opspoelende turbo dus klimmende toeren tijdens schakelen.

Omdat je er een turbo hebt formaat waterhoofd :devil: krijg je wel wat PK winst hoor, ik schat zo'n 210 bruikbare PK's met een 280 blok en 193 ECU. Met optrekken niet eens echt merkbaar, maar maak maar eens een tussen sprintje op de snelweg, merk je het echt wel.

Je zult wél je olie verbruik in de gaten moeten houden; kans is dat een motor die verwend is met max vermogen op benzine en nu op LPE of G3 draait, gaat compenseren door meer te gebruiken. Ik gebruik al sinds mijn vorige T5 gewoon de 10W40 van firma "Aktie" lopen ze uitstekend op!

Ik spreek uit eigen ervaringen nu, ik ben niet king of the tuners. Er lopen vast mensen rond die er véél meer van af weten, maar misschien heb je wat aan mijn input.
lill_nemo1
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hamont
Leeftijd: 40
Berichten: 99
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: zuigers 2.0T en 2.3T

 · 
Posted: 17.01.2014 - 17:32  ·  #7
allen bedankt voor de input

ik had een lekker goedkoop motorke gevonden bij een van de bekende slopers, maar Vialle goot roet in het eten

de mijne is nog lpe-6 en heeft witte injectoren, dus max 250pk

omdat het lpe-6 is, kan ook niet zomaar overgeschakeld worden op benzine vanaf een bepaald moment. anders had ik gewoon vanaf 200pk of zo laten overschakelen op benzine, dat is zowieso beter voor de motor
maar ja.....
 
Selected quotes for multi-quoting:   0