1500 om door APK te komen...

doen of niet doen...

s60utrecht
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

1500 om door APK te komen...

· 
Posted: 31.01.2017 - 15:23  ·  #1
Hoi allemaal,

ik heb weer eens een probleempje met mijn auto. Nadat eind april de automaatbak van mijn S60 ermee op hield (te lezen hier: topic.php?t=14533&page=fst_unread&highlight=) heb ik besloten om de bak te laten reviseren en de distributieriem ook meteen te laten vervangen voor in totaal 2500 inc btw.

Na min of meer probleemloos te hebben gereden heb ik vandaag mijn auto naar de garage gebracht voor een APK. Daar komen ze tot de volgende conclusie:

-Stuurhuis lekt, dus vervangen: 1200 inc olie en uitlijnen
-Linker aandrijfashoes vervangen
-Scheurtje in remleiding ergens
-Verschillende verlichtingen vervangen

Ook doet het raam aan de bestuurderskant het niet meer, die mechaniek moet waarschijnlijk ook vervangen worden.

Daarnaast ben ik er dit weekend achtergekomen dat ik waarschijnlijk de afgelopen 400km gereden heb zonder dop op mijn koelvloeistofreservoir (expansievat?).

Al met al moet ik dus rekenen op in ieder geval 1500 euro kosten om hem door de APK te laten komen. Daarnaast weet ik dus niet wat er met de motor gebeurt als je 400km rijdt zonder dop voor je koelvloeistof, en wat voor reparaties ik daardoor nog kan verwachten.

Dus de vraag is maar weer eens: doen of niet doen. Wat denken jullie?
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

Re: 1500 om door APK te komen...

· 
Posted: 31.01.2017 - 15:30  ·  #2
Ik zou de heren in Elst (Volvo Service) eens een mail sturen en vragen of zij er eens kritisch naar willen kijken. Ik vind de € 1.200,- voor het stuurhuis een behoorlijk bedrag, maar weet dan ook niet exact hoeveel arbeid hier in zit.
s60utrecht
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.01.2017 - 15:32  ·  #3
Quote door Jack van Iersel

Ik zou de heren in Elst (Volvo Service) eens een mail sturen en vragen of zij er eens kritisch naar willen kijken. Ik vind de € 1.200,- voor het stuurhuis een behoorlijk bedrag, maar weet dan ook niet exact hoeveel arbeid hier in zit.

Zal ik doen, bedankt. Maar dan nog, het gaat ook even om het totaalplaatje. Als ik totaal op 1000 uitkwam zou ik me het ook afvragen of het nog veel zin heeft om te blijven doorgaan met dure reparaties.
volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Subject:

· 
Posted: 31.01.2017 - 15:38  ·  #4
Hoeveel heeft je S60 nu gelopen?
Als het verder nog een nette auto is en je er nog niet op bent uitgekeken zou ik hem zeker laten maken. Je hebt tenslotte ook nog niet zo lang geleden de automaat laten reviseren. Ik lees dat je al heel wat hebt vervangen aan je S60.

Echter, die 1200 euro voor het vervangen van het stuurhuis moet goedkoper kunnen. Ik ga ervan uit dat er een nieuw stuurhuis wordt gemonteerd? Om te besparen kun je er voor kiezen om een gebruikt stuurhuis eronder te laten zetten. Hetzelfde voor het raammechaniek, gewoon even shoppen bij een demontagebedrijf.

Ik denk dat je bij een ander bedrijf minder kwijt bent. Alleen je hebt het dan nog steeds over ik gok zo'n 1000 euro totaal voor alles.

Je moet je afvragen of jij dat nog waard vindt. Vergeet niet, wanneer je een andere auto koopt heb je ook kosten aan achterstallig onderhoud. Wanneer je de auto nu zou verkopen (bijna verlopen APK en gebreken) denk ik dat hij heel weinig oplevert.
s60utrecht
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.01.2017 - 15:42  ·  #5
Heeft nu 301.000 gereden. Ik zou hem wel willen laten repareren, alleen ben ik dan bang dat ik over een half jaar weer met iets anders zit, ik heb namelijk wat horrorverhalen gelezen over het rijden zonder dop op je expansievat.

Ik ben me er ook van bewust dat je bij het kopen van een andere auto ook weer tegen allemaal kosten aanloopt, en dan alsnog ook niet weet wat je in huis haalt. Maar ik heb zelf geen verstand van auto's en techniek, dus kan dat allemaal niet goed overzien.
volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Subject:

· 
Posted: 31.01.2017 - 15:43  ·  #6
Staat je koelvloeistof nog wel op peil? Komt de Volvo nog netjes op temperatuur? Ik denk dat de schade best wel mee valt. Het scheelt dat het de afgelopen dagen niet zo warm is geweest.
yes996
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 31.01.2017 - 15:51  ·  #7
Quote door volvo355

Staat je koelvloeistof nog wel op peil? Komt de Volvo nog netjes op temperatuur? Ik denk dat de schade best wel mee valt. Het scheelt dat het de afgelopen dagen niet zo warm is geweest.

Als de motor niet oververhit is geweest zou ik mij niet druk maken om die dop toestand. En dat stuurhuis lekt. Is dat niet met een nieuwe keerring oid op te lossen? Om nu direct een nieuw stuurhuis te monteren voor een lekkage lijkt mij toch wel een beetje erg radicaal!!!
Ik zou een tweede opinie vragen bij een ander bedrijf. Wellicht stuurhuis goed schoonmaken en dan kijken hoe/wat er lekt.
s60utrecht
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.01.2017 - 15:59  ·  #8
Quote door volvo355

Heb in 1 maand 2x een halve liter moeten bijvullen. Komt wel goed op temperatuur, verder geen dingen gemerkt.

Heb net offerte binnen voor revisie stuurhuis door Auto Elect, en kost 525 ex btw, ex montage.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 31.01.2017 - 16:21  ·  #9
Quote door s60utrecht

Stuurhuis lekt, dus vervangen: 1200 inc olie en uitlijnen topic.php?p=242357&highlight=s…real242357
en
topic.php?p=169005&highlight=s…real169005
Je hebt zeer waarschijnlijk een SMI stuurhuis: http://www.daparto.de/Teilenum…peId=18168
http://www.daparto.de/Teilenum…peId=18168

uitlijnen 65 euro of zo.

-Linker aandrijfashoes vervangen mag geen groot geld kosten.
-Scheurtje in remleiding ergens. wordt normaal een stukje leiding vervangen en ontluchten. http://www.automotive-line.nl/…stuks.html
-Verschillende verlichtingen vervangen. je bedoelt lampjes?

Ook doet het raam aan de bestuurderskant het niet meer, die mechaniek moet waarschijnlijk ook vervangen worden. Via sloperij onderdeel regelen en dan met instructie en handig iemand een keer. kan ook elektrisch probleem zijn natuurlijk; hoor je mechanisme motor wel ? is ie uitgelezen? is dat afkeur punt Apk? wel lastig bij parkeergarage.

Daarnaast ben ik er dit weekend achtergekomen dat ik waarschijnlijk de afgelopen 400km gereden heb zonder dop op mijn koelvloeistofreservoir (expansievat?).

Hoe is de stand van je vloeistof? als dop dr niet op zit heb je kans op veel vloeistofverlies door drukopbouw en dan slechte/plaatselijke koeling.
belangrijkste probleem normaliter lekke koppakking. koelvloeistof op peil, dop dr op en kijken of je vloeistof verliest bij rijden of bubbels in reservoir.(ruige methode, kan ook gemeten worden begrijp ik)

bij garage aangeven dat je auto zelf gaat maken. dan even rond bellen/second opinion.
laten repareren voor acceptabel bedrag en dan herkeuring bij oorspronkelijke garage. of als je daar geen vertrouwen in hebt ergens anders, maar dan wel opnieuw betalen.
s60utrecht
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.01.2017 - 16:27  ·  #10
Ok, bedankt, ik ben inderdaad even aan het rondvragen voor offertes voor stuurhuisrevisie.
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.01.2017 - 17:26  ·  #11
Wat je koelvloeistof betreft , als er gewoon vloeistof in heeft gezeten , dan is er met dit weer (koude temperatuur ) helemaal niets aan de hand , gewoon dop erop en eventueel bijvullen naar juiste niveau .

Wat de je reparaties , is rond kijken en stuurhuis eventueel van een sloper ,

Elst is inderdaad een goeie optie , om hem eens goed na te kijken op eventueel komende reparaties , en de huidige apk perikelen ook voor een nette prijs weer op de rit te krijgen .
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 31.01.2017 - 17:48  ·  #12
Ik had ooit ook een paar afkeurpunten, en de balie medewerker stond (al gniffelend) klaar met een offerte van €800 reparatie. Zelf de onderdelen gekocht en er in gezet en ik was voor €100 klaar. Blijkbaar is dit voor veel keurders het standaard verdienmodel. Ik ben daar sindsdien ook nooit meer terug geweest!
Je kunt ook met mulder in wijk bij Duurstede bellen, die is dichter bij voor je en ook een goed adres.
En vergeet ook niet dat een niet gekeurde auto ook geen droppie opbrengt, dus dan wordt het een hele dure actie, want de andere auto die je koopt heeft ook weer het eea aan achterstallig onderhoud, dus alles bij elkaar ben je dan ook weer 2-3000 kwijt, zonder dat je zeker weet dat de rest van de auto goed is.
Dus ik zou zeggen, even goed rondshoppen en ook de rest van de auto (laten) bekijken op zaken die in de toekomst aan de beurt gaan komen.
Als je dan alle achterstallige onderhoudszaken gehad hebt kun je weer jaren vooruit. (Zo is het ook bij mij gegaan)
Robbar
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 64
Subject:

· 
Posted: 31.01.2017 - 20:13  ·  #13
Helemaal eens kijken naar goede vervangende delen gewoon bij een Volvo demontage bedrijf of vraag Mart van Avoldem eens. En dan deze zelf of laten inbouwen scheelt bakken met geld.
En een dop voor het koelvloeistof drukvat heb ik nog wel liggen een goeie :thumb: :yes:
s60utrecht
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.01.2017 - 20:22  ·  #14
Bedankt, ga even rondkijken en mailen!

Over het raam: het is waarschijnlijk het elektronische bedieningselement. Er werd mij door de garage een prijs gegeven van ongeveer 200 euro voor een 2ehands exemplaar. Reëel of niet?
hnoordhuis
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

· 
Posted: 31.01.2017 - 20:25  ·  #15
Ik heb met mijn 850 TDI 4 jaar zonder veer in de dop gereden (effect is het zelfde.)
De reden was dat er geen druk in het systeem mocht komen omdat de kachel dan ging lekken. :'( Was een houtje-touwtje oplossing maar heeft me wel weer vier jaar verder geholpen.

Zomer en winter geen problemen. De enige keer dat het fout ging was toen ik een caravan ging trekken. Toen kookte ie een beetje. Zonder dop is echt geen probleem, je kunt veel langer met je vloeistof

Selected quotes for multi-quoting:   0