Aandrijf geluid

 
 
 
 
 
rob6523
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ophemert (bij Tiel)
Leeftijd: 70
Berichten: 24
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Aandrijf geluid

 · 
Posted: 05.01.2017 - 11:30  ·  #1
Hallo mensen,

ik heb een V70 2,5T automaat van 2007 (met ongeveer 139000km) met tijdens het rijden een vreemd geluid.
Het klinkt alsof de aandrijfas uit balans is, het geluid is synchroon aan het draaien van de aandrijfas en klinkt als bonken.

Inmiddels zijn de aandrijfas bestuurderszijde en het wiellager bestuurderszijde vervangen en op advies van de dealer de olie van de automaat vervangen, echter het geluid blijft aanwezig.

Als rechtuit gereden wordt is het geluid het duidelijkst, ietsje minder wanneer naar rechts gestuurd wordt.
Hoorbaar is het geluid vanaf 25 km/uur t/m 120 á 130 km/uur.

Iemand een idee of een soortgelijke ervaring???
rob6523
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ophemert (bij Tiel)
Leeftijd: 70
Berichten: 24
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: Aandrijf geluid

 · 
Posted: 06.01.2017 - 19:32  ·  #2
Vandaag 4uur gereden (heen en weer naar Gronsveld LB) naar thuurbo.
In 9 minuten had hij de oorzaak van het geluid en de storingsoorzaak van de ABS/ESP computer.
Oorzaak geluid: een defecte wiellager rechtsvoor.
Oorzaak ABS/ESP storing was een tanden missende ABS ring op de aandrijfas.

Een snelle diagnose waar de autodealer en de volvo dealer niet op kwamen en alsmaar andere oorzaken en remedies aandroegen die absoluut NIETS hielpen.
Thuurbo is geweldig! Kosten van zijn diagnose € 15,=

Even de onderdelen bestellen en ik ben eindelijk van dat rotgeluid en die vervelende melding van de boordcomputer af!
rob6523
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ophemert (bij Tiel)
Leeftijd: 70
Berichten: 24
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: Aandrijf geluid

 · 
Posted: 08.01.2017 - 10:32  ·  #3
Ik zit nu in het proces van afwachten wanneer de onderdelen (wiellager en ABS ring) worden bezorgd.
Ook blijf ik het wonderlijk vinden dat een aandrijf geluid zo zeker van de linkerkant leek te komen simpelweg van de rechterzijde komt!!!
Blijkbaar is niets exact wat het lijkt...

Is het overigens volgens jullie noodzakelijk / aanbevelenswaardig om bij het vervangen van het wiellager 4 nieuwe bevestigingsbouten te gebruiken of maakt het niet uit om de gebruikte (huidige) 4 bouten te gebruiken?
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Aandrijf geluid

 · 
Posted: 08.01.2017 - 11:05  ·  #4
Als het goed is zitten er 4 nieuwe bouten bij het lager als ik me goed herinner , is een hele naaf overigens .
rob6523
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ophemert (bij Tiel)
Leeftijd: 70
Berichten: 24
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: Aandrijf geluid

 · 
Posted: 08.01.2017 - 11:14  ·  #5
Olaf, dank je!

Ja ik zie inderdaad op de sites van de onderdelenleveranciers dat bij afbeeldingen van het wiellager er meestal 4 bouten bij staan afgebeeld, maar niet overal overigens.

Ik snap dat het wijs is om die bouten te vervangen, zeker als ze met het lager worden meegeleverd, ik moet alleen even afwachten of die 4 bouten worden meegeleverd door de firma die (nog) garantie levert op de auto. In het andere geval ga ik de bouten wel even halen bij de Volvo dealer.
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lieren
Leeftijd: 49
Berichten: 598
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Aandrijf geluid

 · 
Posted: 08.01.2017 - 13:27  ·  #6
Denk er trouwens bij het vervangen van het lager aan het aantrek-voorschrift toe te passen. Bij het "op gevoel" vastzetten, willen ze wel eens loslopen met een kapotte homokineet-hoes tot gevolg.
rob6523
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ophemert (bij Tiel)
Leeftijd: 70
Berichten: 24
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: Aandrijf geluid

 · 
Posted: 09.01.2017 - 22:39  ·  #7
Dank je Gerald!

Ik heb speciaal voor de montage van het lager een nieuwe momentsleutel aangeschaft, omdat m'n oude onbetrouwbaar was geworden door vocht en leeftijd.
rob6523
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ophemert (bij Tiel)
Leeftijd: 70
Berichten: 24
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: Aandrijf geluid

 · 
Posted: 12.01.2017 - 19:42  ·  #8
Het wachten is verlengd, Brezan heeft blijkbaar een slakken-contract met TPN-Post om NIET de eerstvolgende dag te bezorgen maar een dag later, met als gevolg dat ik blijkbaar nog een dag mag wachten op het wiellager en de ABS-ring.
Vandaag was het er prima weer voor geweest maar het moet blijkbaar met winterse neerslag......
 
Selected quotes for multi-quoting:   0