Aanhaalmomenten schokbreker en draagarm wielzijde V70 D4 modeljaar 2015

 
 
 
 
 
hessel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 145
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Aanhaalmomenten schokbreker en draagarm wielzijde V70 D4 modeljaar 2015

 · 
Posted: 16.02.2024 - 15:32  ·  #1
goedemiddag,

Binnenkort ga ik achter bij mijn V70 de veren en schokbrekers vervangen. Daar mijn Vida niet meer werkt, kan ik de juiste aanhaalmomenten niet meer opzoeken en op youtube en internet kom ik er verschillende tegen.

Kan iemand mij de juiste aanhaalmomenten doorgeven van de onderste bout die de schokbreker met de draagarm verbind en de bout die de draagarm met de wielhub verbind? Wielzijde dus.

Bij voorbaat dank.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1686
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Aanhaalmomenten schokbreker en draagarm wielzijde V70 D4 modeljaar 2015

 · 
Posted: 17.02.2024 - 09:25  ·  #2
Ik weet niet precies hoe jij je veren wilt gaan vervangen, maar de veer ontspannen door de draag arm aan de buiten kant los te maken is gevaarlijk.
In VIDA staat namelijk ook dat dit moet. Je hebt wel veer spanners nodig. Ik heb het een keer of 8 gedaan nu en het is te doen met de elcheapo veer spanners.
- Auto achter voledig wielen vrij van de grond, met assteunen
- stabelisator stang link los.
- Schokdempers van V70 zijn veel korter dan de XC70, dus het is slim om die te verwijderen
- verspanners op de goede plek ( zo hoog en zo laag mogelijk ) installeren, je kunt ze niet makkelijk aan draaien omdat de ratel er echt niet op past( chassis zit in de weg ). Je kunt de veerspanners trouwens niet monteren als de veer onderspanning staat.
- om de veer spanners nu makelijk aan te draaien met de krik de arm iedere keer een stukje omhoog krikken, en dan kun je met de hand de verspanners spannen.
- Ik had aan het draadeind kant een 10 vierkantje gemaakt zodat ik met sleutel 10 toch nog wat extra aan kun draaien.
- Als de auto lost komt van de as steun, zal je ver genoeg zijn met de veer spanners.
- Arm weer om laag en dan zul je waarschijnlijk de veer er uit kunnen pakken, als niet dan weer arm omhoog en de spanners iets verder aanspannen
- Als de veer er uit is, een paar foto's maken, want jij gaat nieuwe installeren, en dat betekent dat je de veer spanners precies het zelfde moet monteren op de nieuwe veren als op de veer die er af komt. Dit is niet makelijk en je zal het een paar keer moeten herhalen. btw , links en rechts zullen de spanners anders zitten.
- Verspanners kunnen er weer afgehaald worden door de arm om hoog te krikken, en los te draaien tegelijk met de krik ontlasten in stapjes.

btw: als ik het me goed herrinner , zit op 1 plek de veerspanner maar met 1 haak vast.
Ik had trouwens ook de fout gemaakt om de veerspanners op de nieuwe veren verder uit elkaar te plaatsen, waar door ik ze er dus op de auto niet meer af kreeg.
hessel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 145
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Aanhaalmomenten schokbreker en draagarm wielzijde V70 D4 modeljaar 2015

 · 
Posted: 17.02.2024 - 15:31  ·  #3
Ik heb idd veerspanners, maar dan de zwaardere variant met het schroefdraad aan 1 kant. Maar ik heb filmpjes gezien waar de auto op assteunen staat, maar op de auto zelf (krikpunten) Dan een krik onder de draagarnm wielzijde. Ondersteunen en bout los en eruit en dan langzaam de krik laten zakken. Dan heb je controle en kun je de draagarm helemaal laten hangen zodat de spanning van de veer komt. Volgens mij hoef je dan ook niet de stabilisator stang los te halen. Schokbreker gaat eerst los want wordt ook meteen vervangen voor verse Bilsteins.

Volgens mij is dat ook idd hoe het in Vida staat. Zou dat niet werken? Heb je ook de aanhaalmomenten?
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1686
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Aanhaalmomenten schokbreker en draagarm wielzijde V70 D4 modeljaar 2015

 · 
Posted: 17.02.2024 - 15:36  ·  #4
Zo staat dat niet in VIDA voor de XC70, het probleem is dat de veer er uit kan schieten om dat de veer ongeveer 2 maal zo lang wordt.
maar misschien dat het in combinatie met de veer spanner mee valt .
hessel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 145
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Aanhaalmomenten schokbreker en draagarm wielzijde V70 D4 modeljaar 2015

 · 
Posted: 17.02.2024 - 15:39  ·  #5
Kan zeker geen kwaad om er een veerspanner op te zetten. Voor de zekerheid.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0