Aankoop goed onderhouden V70 D2 handbak met 2.5 ton groot risico op hoge kosten?

 
 
 
 
 
post767
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

Aankoop goed onderhouden V70 D2 handbak met 2.5 ton groot risico op hoge kosten?

 · 
Posted: 05.06.2020 - 15:41  ·  #1
Ik heb hier en op het internet diverse berichten gevolgd over de 1.6 D2 Acht klepper in een Volvo V70. Veel gelezen over te weing power en problemen met DPF en EGR.
Nu overweeg ik toch om te gaan proef rijden in zo`n auto. Omdat ik zelf wil ervaren of het voor mij voldoende vermogen is.
Een D3/ D4 kost vandaag de dag gewoon 2000/3000 euro meer in dezelfde uitvoeringen. Blijkbaar wil niemand zo`n auto hebben, wat het ook qua prijs weer interessant maakt.

Ik heb de dealer gesproken en de auto is vanaf 0 km daar stipt om de 20.000 km geweest, er is nooit op bespaard door de eigenaar. veel slijtage delen recent vervangen.
De EGR en DPF niet, maar volgens dealer gebeurt dat wel vaker bij auto`s met deze motor die 40 k per jaar rijden.

Graag advies, loop ik bij deze stand veel risico op heel hoge kosten?

bedankt alvast

Grt Ward
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 926
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Aankoop goed onderhouden V70 D2 handbak met 2.5 ton groot risico op hoge kosten?

 · 
Posted: 05.06.2020 - 15:52  ·  #2
Als je van plan bent om ook serieus kilometers te gaan maken, dus als het blok vooral warm is, zou ik me niet direct zorgen maken om die egr.
Die 8 klepper zijn gewoon goed, maar de onderdelen er omheen willen nog wel eens stuk gaan. Vooral adblue spullen en dergelijke, maar ik weet niet of die hier in zitten.
Qua karakter en vermogen moet je gewoon zelf ervaren. Ik ben een rustige rijder, dus ik zou er wel genoeg aan hebben, maar als je graag 140 rijdt is 't misschien te karig.

Wat je sowieso kunt verwachten is het dual mass vliegwiel, distributie en remmen rondom. Afhankelijk van of en wanneer dit vervangen is. Airco kost ook gewoon iedere twee tot 4 jaar geld.

Van welk jaar is de auto?
post767
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

Re: Aankoop goed onderhouden V70 D2 handbak met 2.5 ton groot risico op hoge kosten?

 · 
Posted: 05.06.2020 - 16:34  ·  #3
De auto is van 2013, remmerij, draagarmen, dbanden etc zijn recent vervangen. Distributie moet bij 280k weer.
Heeft het DMF bij veel snelweg ook veel te verduren? Lijkt me niet toch?

Ga er zelf gemend mee rijden, denk 50% stad 50% lange ritten. 15k per jaar
Eriksson
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 71
Geregistreerd: 02 / 2020
Subject:

Re: Aankoop goed onderhouden V70 D2 handbak met 2.5 ton groot risico op hoge kosten?

 · 
Posted: 05.06.2020 - 17:41  ·  #4
Dit is toch het PSA blok met 115 pk? Deze lag in mijn oude V40 d2. Goed warmrijden is key, heb ook veel horrorverhalen gelezen over dit blok dus deed altijd extreem rustig warmrijden. Voor de rest superzuinig maar zelfs een Aygo is sneller. Zou in een V70 toch voor een d3 of zelfs d4 gaan.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Aankoop goed onderhouden V70 D2 handbak met 2.5 ton groot risico op hoge kosten?

 · 
Posted: 05.06.2020 - 17:45  ·  #5
Als de koppeling goed oppakt en in vrijloop met de koppeling geen rammelende geluiden maakt zal het met het DMF en plaat wel meevallen.
Je kan proberen om tijdens de testrit eenmalig een keer in de 2 weg te rijden. Kan je de koppeling goed doseren is hij nog prima. Als het bokt en hort is het beste er wel vanaf.

Wil je met de 1.6 met een caravan op vakantie moet je afvragen of je niet iets anders moet zoeken.
Maar wintersport, zomervakantie naar accommodaties is prima te doen.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 926
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Aankoop goed onderhouden V70 D2 handbak met 2.5 ton groot risico op hoge kosten?

 · 
Posted: 05.06.2020 - 18:02  ·  #6
Als je 15k per jaar gaat rijden zou ik absoluut geen moderne diesel nemen. Dat is kosten technisch toch ook helemaal niet interessant?

Ik heb een tijdje een 308sw overwogen, ook met dit blok, maar ben er hard van weg gelopen toen ik zag wat je allemaal aan kosten gaat krijgen tussen de 150k en 300k.
- distributie bij 180k ~€700
- roetfilter bij 180-200k ~€1200
- vliegwiel tussen de 200 en 300k ~€1500
- brak en duur adblue systeem
- verder nog een aantal specifieke 308sw issues.

Ik heb er toen een stuk of 10 bekeken en 8 van de 10 hadden een olie bende tussen de bak en het blok, dus waarschijnlijk een lekke keerring.

Een collega heeft een v40 met het nieuwere d2 blok; de 2 liter van volvo en die rijdt ook rustig 1:20, maar dat blok is behoorlijk beter.
Verder zou ik eigenlijk bij iedere moderne 2e hands auto wel rekening houden dat je een keer het vliegwiel zal moeten vervangen.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1458
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Aankoop goed onderhouden V70 D2 handbak met 2.5 ton groot risico op hoge kosten?

 · 
Posted: 05.06.2020 - 18:52  ·  #7
Ik heb in de Focus de 2005 editie van dit blok gehad.
Het blok bevat weinig olie 3,2 (op tijd wisselen want iedere liter wordt intensiever gebruikt en zelfde vervuiling in minder olie levert een hogere concentratie vervuiling op)
Brandplaatjes lekten nog wel eens waardoor roet-korsten in de olie konden terechtkomen
De olieaanvoer van de turbo bevatte een zeefje om prut in de turbo te voorkomen. Helaas bleef de prut daardoor in het zeefje hangen : middel erger dan de kwaal.
Daarnaast komt het wel eens voor dat turbo controlvalve stuk gaat. 2x een slang stuk geblazen en 1x een inlaatspruitstuk. Dat klepje is niet duur, Alle kunststof delen zijn bij Ford wel duur.
EGR is niet gratis, maar kost ook niet de hoofdprijs (geloof dat ik er 180e voor heb betaald) en kun je gewoon zelf vervangen (zit wel achterop het blok, is daardoor een onhandig klusje)
De verwachte levensduur van het blok was in een Focus destijds 300.000-350.000 km, maar dat komt ook omdat de restwaarde van een Focus na 300.000km nihil is
Aanpassingen na 2007 geven jouw blok meer olie en minder verstuiver issues.
Dat zeefje zou ik even navraag over doen.
De koppeling is het grootste risico In de Focus ging deze meestal zo'n 300k km mee. De V70 is wel een paar honderd kg zwaarder en dus heeft deze meer te lijden.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Aankoop goed onderhouden V70 D2 handbak met 2.5 ton groot risico op hoge kosten?

 · 
Posted: 05.06.2020 - 21:37  ·  #8
Dat focusblok is dan de 16 klepper, die heeft inderdaad erg weinig olie, de 8 klepper is beter, heeft 4 liter olie, en dat is waar TS het over heeft.
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 656
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Aankoop goed onderhouden V70 D2 handbak met 2.5 ton groot risico op hoge kosten?

 · 
Posted: 06.06.2020 - 21:35  ·  #9
16 kleppers waren ook niet slecht. De 16 kleppers met DPF (euro4) gaven vooral problemen. Ik had die 16 klepper (2005) zonder DPF (euro3). In 2008 bij 90.000km gekocht en in 2019 circa 350.000km verkocht. Ik heb weinig problemen gehad met deze auto volgende vervangen:
- dynamo
- rechter draagarm
- stabilisator stang rechtsachter
- Vacuumregelklep aansturing turbo (50 euro)
- Krukaskeering bij vervangen distributieriem (300.000km)

Ja bij de verstuivers lag altijd wat olie, maar dit kan geen kwaad. Schijnt door iets te hoge oliedruk langs de tapeinden van de verstuivers te lekken.

Als reactie op Koennie:

Turbo, egr, verstuivers, koppeling en dmv, hebben het al die 350k volgehouden (dmv bij Ford in de mtx75 bak is een dmv waar de veren zijn omhuld door vet deze gaan veel langer mee dan de reguliere dmv's, zou Volvo deze bak en dmv ook niet hebben gebruikt?). De 8 klepper is een doorontwikkeling van dit blok en eigenlijk in vrijwel alle punten beter. Roetfilter zal er wel na 2,5 ton aan zitten te komen, ook de gloeistift van het filter raakt vervuild deze kan je echter zelf schoon branden met een gasbrander dus houd daar rekening mee. Het filter is echter veel goedkoper dan de roetfilters in de euro4 versies. Adblue systemen hebben de euro4 en euro5 versies niet bij mijn weten? Ik ben het er wel mee eens dat de 1.6 aan de zwakke kant is voor een V70 en meer thuishoort in een s40/v50.
post767
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

Re: Aankoop goed onderhouden V70 D2 handbak met 2.5 ton groot risico op hoge kosten?

 · 
Posted: 07.06.2020 - 12:04  ·  #10
Dank vd adviezen. Ik ga vd week eerst kijken hoe de 1.6 D2 handbak rijd En laat jullie weten wat het is geworden.

Het prijs verschil met een D3 is dusdanig groot dat ik dan wat reserveer voor onvoorziene kosten. Zal wel wennen zijn want heb nu een D5

Grt Ward
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Aankoop goed onderhouden V70 D2 handbak met 2.5 ton groot risico op hoge kosten?

 · 
Posted: 08.06.2020 - 14:25  ·  #11
Quote door trabbit

Turbo, egr, verstuivers, koppeling en dmv, hebben het al die 350k volgehouden (dmv bij Ford in de mtx75 bak is een dmv waar de veren zijn omhuld door vet deze gaan veel langer mee dan de reguliere dmv's, zou Volvo deze bak en dmv ook niet hebben gebruikt?)

De Ford MTX75 vijfversnellingsbak zit naar mijn weten in de auto's met 1.8 en 2.0 Ford Duratec HE (oftewel Mazda MZR) benzinemotor zonder turbo en de 1.6-16V Ford DLD-416 turbodiesel. De auto's met 2.0 PSA DW10 turbodiesel en Ford Ecoboost turbobenzinemotoren hebben een Ford MMT6 zesversnellingsbak. Overigens heeft de MTX75 wel een tweemassavliegwiel, althans, mijn V70 2.0 heeft dat, en die gaat het geen 350.000 km volhouden ben ik bang. Als ik onderdeelnummers vergelijk zit er geen verschil tussen Ford en Volvo.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1684
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Aankoop goed onderhouden V70 D2 handbak met 2.5 ton groot risico op hoge kosten?

 · 
Posted: 08.06.2020 - 15:57  ·  #12
Quote door brinkie

Quote door trabbit

Turbo, egr, verstuivers, koppeling en dmv, hebben het al die 350k volgehouden (dmv bij Ford in de mtx75 bak is een dmv waar de veren zijn omhuld door vet deze gaan veel langer mee dan de reguliere dmv's, zou Volvo deze bak en dmv ook niet hebben gebruikt?)

De Ford MTX75 vijfversnellingsbak zit naar mijn weten in de auto's met 1.8 en 2.0 Ford Duratec HE (oftewel Mazda MZR) benzinemotor zonder turbo en de 1.6-16V Ford DLD-416 turbodiesel. De auto's met 2.0 PSA DW10 turbodiesel en Ford Ecoboost turbobenzinemotoren hebben een Ford MMT6 zesversnellingsbak. Overigens heeft de MTX75 wel een tweemassavliegwiel, althans, mijn V70 2.0 heeft dat, en die gaat het geen 350.000 km volhouden ben ik bang. Als ik onderdeelnummers vergelijk zit er geen verschil tussen Ford en Volvo.


Die MTX75 zijn heel degelijk, werden ook al gemonteerd in Ford Scorpio's met V6 blokken
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelooooó (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Aankoop goed onderhouden V70 D2 handbak met 2.5 ton groot risico op hoge kosten?

 · 
Posted: 09.06.2020 - 13:36  ·  #13
Bij 15.000 per jaar zou ik geen diesel meer overwegen.
Diesels wagens zijn spotgoedkoop momenteel omdat er geen vraag meer naar is.
Met al die roettaks en steden die op termijn diesels gaan weren zou ik toch overstappen op benzine.
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Aankoop goed onderhouden V70 D2 handbak met 2.5 ton groot risico op hoge kosten?

 · 
Posted: 09.06.2020 - 14:39  ·  #14
Voor 15k zou ik er ook nog eens goed over na denken of diesel wel interessant is. Buiten de regels om waar je wel en niet in mag,
Betaal je grofweg €850./ per jaar meer aan wegenbelasting.

Ik denk niet dat je dat gat met 15k dicht gereden krijgt.
post767
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

Re: Aankoop goed onderhouden V70 D2 handbak met 2.5 ton groot risico op hoge kosten?

 · 
Posted: 09.06.2020 - 21:52  ·  #15
Verschil in aanschaf prijs is bijna 5000 euro tussen een gelijkwaardige diesel of benzine.
Ik ga morgen een 1.6 D2 rijden, ik laat weten hoe dat is bevallen
 
Selected quotes for multi-quoting:   0