Aankoop tips XC90

 
 
 
 
 
elevating
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 36
Berichten: 315
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Aankoop tips XC90

 · 
Posted: 29.01.2024 - 19:30  ·  #1
Mijn vader (geëmigreerd naar Frankrijk) wil graag een eerste generatie XC90 aanschaffen. In Frankrijk maar mondjesmaat te vinden, ze rijden daar natuurlijk liever Franse autos. Kunnen die mensen ook niks aan doen...

Nu staan er in Nederland veel te koop, met uiteenlopende vraagprijzen. Importeren kost niet heel veel mits de apk van Nederland ten minste 6 maanden geldig is. Helaas vallen hierdoor de export autos af want die hebben geen apk meer en moeten in Frankrijk dan compleet opnieuw gekeurd worden. Dan wordt het een stuk prijziger en is importeren niet meer zo interessant.

Maar ik ben niet zo thuis in de xc90 wereld. Ik gok dat Richard hieronder wel zal reageren want hij is er wel in thuis. Waar moet ik extra op letten?

Eerste generatie tot ongeveer 2003-2006 (zit daar ergens de facelift of was dat later?)
Diesel of benzine dat maakt daar weinig uit
Liefste automaat (handgeschakeld zie je maar weinig)
En welke automaat dan ivm betrouwbaarheid? Ik zie er veel met kapotte bak aangeboden worden
Hemel bekleding kwaal is bekend. Zijn er nog meer dingen?

Kmstand stand zal rond de 3 3,5 ton komen ivm budget.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Aankoop tips XC90

 · 
Posted: 30.01.2024 - 08:54  ·  #2
Daar komt ie.

Binnen de XC90 heb je 3 series.
Serie 1 is van 2002 tot ongeveer september / oktober 2006.
Serie 2 is van september / oktober 2006 tot 2012
Serie 3 is van 2012 tot einde model.

Serie 1 is ook handgeschakeld geleverd tot ongeveer 2006.
In de serie 1 had je de 2.5T, 2.9T en D5. Gedurende de eerste jaren zijn aardig wat updates doorgevoerd.
Beide 5 traps automaat

Dan had je nog de probleem versie zijnde 2.9 6 cilinder turbo met 4 Traps GM bak.
Wat je ook doet Niet naar gaan kijken en gelijk wegklikken. Dit is echt absolute ellende combi!

Serie 2 is de facelift.
Herkenbaar aan richtingaanwijzers in de spiegels.
Onderhuids veel veranderingen, nieuwere haldex, ophanging verbeterd.
Hier is de 3.2 geïntroduceerd met 6 traps automaat.
De 2.5T en D5 ook nog leverbaar met 5 traps automaat.

De 2.5t is uit gefaseerd en in andere landen nog wel geleverd als T5.

Serie 3 is final edititon en eigenlijk alleen als diesel geleverd.
Soms nog een overjarige 2.5t uit ander land.

Dat de headliner gaat hangen ben ik zelf nog niet tegen gekomen. Al kan ik me indenken bij een versie met open dak en verstopte afvoer dat er water binnenkomt.

Ik heb zelf bewust voor de 2.5T gekozen in combi met 5 persoons interieur.
Waarom....
Ik rijdt paar keer per jaar aardige afstanden met caravan en de 2.5T heeft een turbo die er bij lage toeren al inkomt.
De 3.2 is atmosferisch en moet je aardig in zijn toeren brengen.

Het is een zware auto. (Mijne weegt 1954 kg)
Draagarmen, remmen etc hebben we wat te lijden en zullen eerder slijten.
Mijne had veel korte stukjes gereden met bijbehorende problemen al komt hij nu weer los.

7 Persoons, leuk maar ik gebruik het niet, wegenbelasting categorie hoger en minder bergruimte in de achterbak.

Ik weet niet hoe het zit met milieuzones in Frankrijk of waar je woont.
Maar kwa verbruik zou ik een D5 nemen.
Ik meen dat Ruud van het forum zijn D5 gaat verkopen omdat hij sommige milieuzones niet meer in mag.
Die is goed onderhouden, nieuwe draagarmen, ophanging en remmen etc.
elevating
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 36
Berichten: 315
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Aankoop tips XC90

 · 
Posted: 30.01.2024 - 15:43  ·  #3
In Frankrijk maakt het niet zoveel uit met diesel of benzine of 5 of 7 pers. Belasting gaat naar motorvermogen verder maakt het geen klap uit. Maar vanwege het budget zal het beperkt zijn tot een oudere xc 90.

Die bakken? Is er echt een bepaald type die vaak kapot gaat dan?

Ik heb overigens al veel advertenties gezien met een loshangende hemel. Misschien is het na een bepaald bouwjaar gemodificeerd...
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Aankoop tips XC90

 · 
Posted: 30.01.2024 - 15:58  ·  #4
met de Aisin van de 2.5, 3.2 en V8 zit je qua automaat goed. (Mits natuurlijk een keer onderhouden)
elevating
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 36
Berichten: 315
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Aankoop tips XC90

 · 
Posted: 30.01.2024 - 17:55  ·  #5
Uiteraard maar dat geld voor alles. Is er nog een manier om die automaat makkelijk te herkennen?
Blackfox
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 56
Berichten: 408
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Aankoop tips XC90

 · 
Posted: 30.01.2024 - 18:48  ·  #6
Quote door Plein69

met de Aisin van de 2.5, 3.2 en V8 zit je qua automaat goed. (Mits natuurlijk een keer onderhouden)


Klopt mijn trage 3.2 XC 90 van 2007 staat op bijna 5 ton met de zelfde automaat maar wel onderhouden.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Aankoop tips XC90

 · 
Posted: 30.01.2024 - 20:23  ·  #7
Quote door elevating

Uiteraard maar dat geld voor alles. Is er nog een manier om die automaat makkelijk te herkennen?

Geen 2.9 T6 kopen, daar hangt de GM 4-bak onder. De AW bakken zijn 5 of 6 bak (6-bak bij de V8 en 3.2, 5-bak bij de 2.5T)
M95
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 439
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Aankoop tips XC90

 · 
Posted: 30.01.2024 - 20:37  ·  #8
Als je een D5 overweegt zou ik persoonlijk voor een euro 3 gaan. Minder poespas dan de euro 4.

Edit: bij mijn XC90 was de bekleding losgekomen van de a stijlen, deze heb ik toen gelijmd met lijmspray.
elevating
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 36
Berichten: 315
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Aankoop tips XC90

 · 
Posted: 30.01.2024 - 20:58  ·  #9
Ok, t zal een 5 cilinder worden sowieso. Waarschijnlijk diesel. Qua bak zit het dan dus meer aan de veilige kant. Euro 3, dat is een goede tip. De wonen in een buitengebied dus grote steden zijn ver weg en gaat weinig voorkomen.
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 203
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Aankoop tips XC90

 · 
Posted: 30.01.2024 - 21:20  ·  #10
Quote door Plein69

Serie 2 is de facelift.
Herkenbaar aan richtingaanwijzers in de spiegels.
Onderhuids veel veranderingen, nieuwere haldex, ophanging verbeterd.
Hier is de 3.2 geïntroduceerd met 6 traps automaat.
De 2.5T en D5 ook nog leverbaar met 5 traps automaat.


De D5 in de 'Serie 2' heeft toch een 6-bak Richard? Althans, de mijne wel.
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 203
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Aankoop tips XC90

 · 
Posted: 30.01.2024 - 21:24  ·  #11
Quote door M95

Als je een D5 overweegt zou ik persoonlijk voor een euro 3 gaan. Minder poespas dan de euro 4.


Even voor mijn beeldvorming: wat is het voordeel van een Euro 3 t.o.v. een Euro 4?
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1524
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Aankoop tips XC90

 · 
Posted: 30.01.2024 - 21:56  ·  #12
Quote door elevating

Ok, t zal een 5 cilinder worden sowieso. Waarschijnlijk diesel. Qua bak zit het dan dus meer aan de veilige kant. Euro 3, dat is een goede tip. De wonen in een buitengebied dus grote steden zijn ver weg en gaat weinig voorkomen.



Qua prijs zal een euro3 ook financieel leuk kunnen zijn.
In Nederland zijn die toch een beetje aan de rand van wat nog kan. In Frankrijk heb je idd op het platteland ruimte zat.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Aankoop tips XC90

 · 
Posted: 30.01.2024 - 21:59  ·  #13
Euro 4 is met roetfilter en wervelkleppen, die motor die problemen met klepstoters krijgt etc. Ik weet het niet exact, wel dat het typisch euro 4 is. Euro 3 is een lekker simpele motor, waardoor ie bullit-proof is. EGR wegschrijven en afdoppen en hij overleeft WWIII.
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 203
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Aankoop tips XC90

 · 
Posted: 30.01.2024 - 22:06  ·  #14
Quote door Doeke Dobma

Euro 4 is met roetfilter en wervelkleppen, die motor die problemen met klepstoters krijgt etc. Ik weet het niet exact, wel dat het typisch euro 4 is. Euro 3 is een lekker simpele motor, waardoor ie bullit-proof is. EGR wegschrijven en afdoppen en hij overleeft WWIII.


Oké, die ervaring heb ik zelf niet. Niet in mijn V50 D5, V70 D5 en ook niet in mijn huidige XC90 D5.
wimg
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 573
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Aankoop tips XC90

 · 
Posted: 31.01.2024 - 08:00  ·  #15
Als benzine of diesel niet (veel) uitmaakt in de wegenbelasting zou ik voor een diesel kiezen (scheelt behoorlijk in de benzine kosten).

Verder zou ik bij aankoop letten op:
  • De kachelmotor, bij elke XC70, V70, 850 die ik gehad heb ik deze moeten vervangen. Prima (zelf) te doen overigens. Wel iets lastiger bij een XC90;

  • Staat stuurhuis (niet piepen en niet tegensturen in de bocht) & automaat

  • Onderhoudshistorie aanwezig of niet (oa vanwege de punten die Richard al noemde;

  • Staat van de Koplampen (met name de Xenon versies willen nogal eens dof worden). De lenzen zijn zelf te vervangen of wellicht kan 1-wiel op het forum andere leveren


En als je wel voor een V8 gaat dan is het handig om een wat ‘jonger’ model te nemen (volgens mij eind 2005 en verder). Bij de eerdere versie is schijnbaar een grotere kans op problemen met de lager (mogelijk omdat er vocht in de motor kon komen). Ik weet het exacte serienummer niet maar hierover is genoeg te vinden met Google.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0