Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 
 
 
 
 
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3189
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 · 
Posted: 29.05.2018 - 19:39  ·  #16
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 · 
Posted: 29.05.2018 - 19:51  ·  #17
Quote door Dirk342

Quote door Doeke Dobma

Over de T5:
- 850/V70 classic: 2.5 turbo motor
- V70N MY00-MY04: 2.3 turbo motor
- V70N MY05-MY07: 2.4 turbo motor
Aanvulling cq herstel. In zowel de 850 als x70 classic is de T5 alleen als 2.3 uitgevoerd, de 2.5 turbo motor van de 850/classic is de beruchte 2.5LPT die ze tot laat hebben gebruikt (en nog steeds want is de 2.4T geworden) en ja die 2.5 motoren willen wel eens scheuren. Zowel in de LPT als HPT versies.

De 2.3 motor is qua onderblok altijd praktisch gelijk gebleven, alleen zijn er op de cilinderkop veranderingen toegepast als bijvoorbeeld nokkenasverstellers, verstelbare nokkenaspoelies, penbobines ed.

Volgens mij is de 2.4T/2.5T uit de P2-chassis serie (dus S60/S80/V70N) vrij betrouwbaar en hebben die daar nauwelijks last van. Tenminste, mijn S80 had er geen last van, en sowieso hebben alle XC70 modellen standaard die motor (2.4T danwel 2.5T, afhankelijk van het bouwjaar).
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 · 
Posted: 29.05.2018 - 21:08  ·  #18
Speel op safe en laat (als ze er al zijn) een R met <200k km voor <€10k staan...

En daarbij: een R op benzine is al een drankorgel eersteklas, op LPG zal de actieradius helemaal irritant kort zijn.
Casejunkie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 15
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 · 
Posted: 29.05.2018 - 22:05  ·  #19
Is een R een veel grotere zuipschuit dan een T5?

Op marktplaats staan momenteel best een aantal R'en van rond de 12.000 euro.
meijer
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 494
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 · 
Posted: 29.05.2018 - 22:24  ·  #20
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 · 
Posted: 29.05.2018 - 23:37  ·  #21
Quote

s een R een veel grotere zuipschuit dan een T5?


Lust wel een slokje hoor, wat dat betreft heeft Otto helemaal gelijk. Ik gebruik 'm niet als dagelijks transportmiddel en ik rij veelal rustig met m'n R, omdat ie dat gelukkig ook kan. Bij een lange rit op de snelweg met maximaal 130 op de klok is 1:10 echt niet altijd te realiseren. En stadsverbruik...…
Een zware aanhanger kan hij met gemak van z'n plek krijgen. Het rijdt super relaxed met m'n caravan. Alleen dan gaat het gemiddelde verbruik wel heel snel naar de 1:4 bij zo'n 90km/h

Wat betreft het risico op scheuren van de cilinders. Dat klopt, de 2.5 is kwetsbaar. Zeker vanaf zo'n 200.000km is het niet de vraag of je het risico loopt op een scheur maar wanneer. Otto en ik hebben onze motoren daarvoor laten prepareren, ook wel shimmen genoemd waarbij bij die van mij al duidelijk werd dat de cilinderwanden naar elkaar toe aan het buigen waren. De volgende stap zou scheuren geweest zijn dus ik was nog op tijd.

Voordeel, nou ja, is het een voordeel, van een R is natuurlijk dat ze een andere uitstraling hebben dan een T5.
De kosten voor het onderstel en de AWD heb je niet met een T5 en die besparing zou je kunnen gebruiken voor andere zaken, bijvoorbeeld tunen waarmee een T5 zeker niet langzamer hoeft te zijn dan een standaard R. Maar ja, wat wil je, zuinig rijden of een kanon van een auto. Die twee zijn niet echt te combineren.
Casejunkie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 15
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 · 
Posted: 30.05.2018 - 11:15  ·  #22
Quote door Steve

Quote

s een R een veel grotere zuipschuit dan een T5?


Voordeel, nou ja, is het een voordeel, van een R is natuurlijk dat ze een andere uitstraling hebben dan een T5.
De kosten voor het onderstel en de AWD heb je niet met een T5 en die besparing zou je kunnen gebruiken voor andere zaken, bijvoorbeeld tunen waarmee een T5 zeker niet langzamer hoeft te zijn dan een standaard R. Maar ja, wat wil je, zuinig rijden of een kanon van een auto. Die twee zijn niet echt te combineren.


Een redelijk compromis tussen die twee ;-)
Dus tussen de 1:8 en 1:10 qua snelweg verbruik op LPG.
Als echt schuurijzer ga ik hem toch niet gebruiken omdat ik daar andere auto's voor heb. (Mazda MX-5 en een circuitklare Mazda 626 coupé)
Tonneke
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geldrop
Leeftijd: 53
Berichten: 345
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 · 
Posted: 30.05.2018 - 11:47  ·  #23
Quote door Casejunkie

Quote door Steve

Quote

s een R een veel grotere zuipschuit dan een T5?


Voordeel, nou ja, is het een voordeel, van een R is natuurlijk dat ze een andere uitstraling hebben dan een T5.
De kosten voor het onderstel en de AWD heb je niet met een T5 en die besparing zou je kunnen gebruiken voor andere zaken, bijvoorbeeld tunen waarmee een T5 zeker niet langzamer hoeft te zijn dan een standaard R. Maar ja, wat wil je, zuinig rijden of een kanon van een auto. Die twee zijn niet echt te combineren.


Een redelijk compromis tussen die twee ;-)
Dus tussen de 1:8 en 1:10 qua snelweg verbruik op LPG.
Als echt schuurijzer ga ik hem toch niet gebruiken omdat ik daar andere auto's voor heb. (Mazda MX-5 en een circuitklare Mazda 626 coupé)


Ik heb een 2001 V70 T5 op lpg. Op de snelweg met de cruisecontrol aan, met 120/130km/h (op gps) heb ik onlangs 1:8,5 gehaald. Ik denk dat je 1:10 beter uit je hoofd kunt zetten, meer realistisch is rond de 1:8. ;-)

Veel succes met je zoektocht, en de aanschaf van een V70.
Casejunkie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 15
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 · 
Posted: 30.05.2018 - 11:59  ·  #24
Quote door Tonneke

Ik heb een 2001 V70 T5 op lpg. Op de snelweg met de cruisecontrol aan, met 120/130km/h (op gps) heb ik onlangs 1:8,5 gehaald. Ik denk dat je 1:10 beter uit je hoofd kunt zetten, meer realistisch is rond de 1:8. ;-)

Veel succes met je zoektocht, en de aanschaf van een V70.


Wat is je gemiddelde verbruik met de T5 op LPG?
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 · 
Posted: 30.05.2018 - 12:08  ·  #25
Quote door Casejunkie

Is een R een veel grotere zuipschuit dan een T5?

Op marktplaats staan momenteel best een aantal R'en van rond de 12.000 euro.


Geloof me: een goeie R heb je niet voor minder dan 14, 15k. Waarom? De meeste zitten op of rond de 200k km (of ver daarboven), en dan heb je naast de standaarddingen als distributie e.d. geheid onderhoud/vervanging aan de AWD, 4C schokdempers, remsysteem, etc. en dat zijn nou net de dingen die R-specifiek en dus verhoudingsgewijs duur zijn. Zijn die al vervangen gaat de vraagprijs van de auto omhoog. Zijn ze nog niet vervangen krijg je dat alsnog en ben je waarschijnlijk zelfs duurder uit.

Je kunt altijd een witte raaf vinden, maar ik heb 2,5 jaar gezocht naar goede, en in die periode heel wat rijdende huilbuien gezien.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 · 
Posted: 30.05.2018 - 13:35  ·  #26
Quote door [-Tom-]

Quote door Dirk342

Quote door Doeke Dobma

Over de T5:
- 850/V70 classic: 2.5 turbo motor
- V70N MY00-MY04: 2.3 turbo motor
- V70N MY05-MY07: 2.4 turbo motor
Aanvulling cq herstel. In zowel de 850 als x70 classic is de T5 alleen als 2.3 uitgevoerd, de 2.5 turbo motor van de 850/classic is de beruchte 2.5LPT die ze tot laat hebben gebruikt (en nog steeds want is de 2.4T geworden) en ja die 2.5 motoren willen wel eens scheuren. Zowel in de LPT als HPT versies.

De 2.3 motor is qua onderblok altijd praktisch gelijk gebleven, alleen zijn er op de cilinderkop veranderingen toegepast als bijvoorbeeld nokkenasverstellers, verstelbare nokkenaspoelies, penbobines ed.

Volgens mij is de 2.4T/2.5T uit de P2-chassis serie (dus S60/S80/V70N) vrij betrouwbaar en hebben die daar nauwelijks last van. Tenminste, mijn S80 had er geen last van, en sowieso hebben alle XC70 modellen standaard die motor (2.4T danwel 2.5T, afhankelijk van het bouwjaar).
De eerste 2.5T zat in de 850 en was in 2 opties uitgevoerd, de zeldzame 850 2.5T AWD (kom je bijna niet tegen, en in sommige Nederlandse politie 850's. Deze motoren liepen gewoon op ME4.3 software, mechanisch gasklephuis en hadden een LPT turbo (13G) aan boord en leverde 193 PK. Later werd deze motor vooral ingezet in de V70 classic, wederom als LPT en wederom met een mechanisch gasklephuis maar wel draaiend op ME4.4 software. Nog later, we praten nu over begin '99 werden deze blokken voorzien van een iets andere cilinderkop, andere nokkenassen met verstelbare poelies en penbobines, electronisch gasklephuis en gingen ze draaien op ME7.0 software. Leverde nog steeds 193 PK. De onderblokken zijn altijd hetzelfde geweest en nooit gewijzigd.

Bij de komst van de V70 N in '00 werden de motoren 2.4T genoemd (dit omdat Volvo een rechtzaak in Amerika heeft verloren, de motoren zijn namelijk 2435cc en Volvo noemde dit 2.5 en dat mocht dus niet), de motoren zijn zo overgenomen uit de latere V70 classics en tot zeer laat gebruikt. Ook op het gehele P2 chassis qua andere modellen als de V70N. Deze motoren zijn allemaal gelijk.

Het leuke is dus dat je soms voor verrassingen komt te staan met een auto uit / als bijvoorbeeld 2003, is dat het onderblok uit '99 is maar de kop wel uit 2003. Kan en past ook gewoon en is zeer veel gedaan door Volvo zelf.
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 · 
Posted: 30.05.2018 - 13:46  ·  #27
...
Casejunkie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 15
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 · 
Posted: 30.05.2018 - 14:52  ·  #28
Quote door T6 frank

Misschien een brutale vraag, maar aan welk onderhoudsbudget zit je jaarlijks te denken
voor dikke auto en 40k per jaar rijden?


Geen brutale vraag hoor.
Ik hou rekening met rond de 200 euro per maand. Dus 2500 euro op jaar basis. Hierbij wel opmerkend dat ik zelf het meeste doe zoals grote beurt, remmen, distributie enz. Ook koppakking en dergelijk vervangen kan ik zelf mits ik een goed werkplaatshandboek ter beschikking heb.

Als voorbeeld: Ik heb nu een Mazda 3 1.6 op LPG terwijl de kop absoluut niet goed tegen LPG kan. Dit betekend dat ik ieder jaar een nieuwe cilinderkop kan zetten. Uitlaat kleppen verbranden namelijk en ook geharde klepzittingen boden geen oplossing. LPG systeem is overigens op basis van gasvormige injectie. Dus eerst een verdamper en vervolgens wordt de LPG in gasvorm geïnjecteerd.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 · 
Posted: 30.05.2018 - 15:33  ·  #29
Quote door Tonneke

Quote door Casejunkie

Quote door Steve

Quote

s een R een veel grotere zuipschuit dan een T5?


Voordeel, nou ja, is het een voordeel, van een R is natuurlijk dat ze een andere uitstraling hebben dan een T5.
De kosten voor het onderstel en de AWD heb je niet met een T5 en die besparing zou je kunnen gebruiken voor andere zaken, bijvoorbeeld tunen waarmee een T5 zeker niet langzamer hoeft te zijn dan een standaard R. Maar ja, wat wil je, zuinig rijden of een kanon van een auto. Die twee zijn niet echt te combineren.


Een redelijk compromis tussen die twee ;-)
Dus tussen de 1:8 en 1:10 qua snelweg verbruik op LPG.
Als echt schuurijzer ga ik hem toch niet gebruiken omdat ik daar andere auto's voor heb. (Mazda MX-5 en een circuitklare Mazda 626 coupé)


Ik heb een 2001 V70 T5 op lpg. Op de snelweg met de cruisecontrol aan, met 120/130km/h (op gps) heb ik onlangs 1:8,5 gehaald. Ik denk dat je 1:10 beter uit je hoofd kunt zetten, meer realistisch is rond de 1:8. ;-)

Veel succes met je zoektocht, en de aanschaf van een V70.


1 op 10 red ik nog niet met de simpele 2.4 T van mij.
Met wat geluk haal ik 1 op 9 maar dan moet ik niet gek doen.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3211
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 · 
Posted: 30.05.2018 - 16:06  ·  #30
Ik heb met mijn voormalige T5 op LPi ca 130k op gas gereden.
Gekocht met 130k, gas erin, in 5 jaar nog eens 130 erbij en toen verkocht.
Het overall verbruik op LPi was over 130k 1:7,5 gemiddeld.
En 2500 aan onderhoud was in mijn geval zeker niet haalbaar. Reken jezelf niet rijk svp.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0