Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 
 
 
 
 
Casejunkie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 15
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 · 
Posted: 30.05.2018 - 16:09  ·  #31
Quote door PvL

Ik heb met mijn voormalige T5 op LPi ca 130k op gas gereden.
Gekocht met 130k, gas erin, in 5 jaar nog eens 130 erbij en toen verkocht.
Het overall verbruik op LPi was over 130k 1:7,5 gemiddeld.
En 2500k aan onderhoud was in mijn geval zeker niet haalbaar. Reken jezelf niet rijk svp.


Deed je zelf het onderhoud of liet je het doen? Daar zit over het algemeen een zeer groot gat tussen.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 · 
Posted: 30.05.2018 - 16:13  ·  #32
Quote door Casejunkie

Quote door PvL

Ik heb met mijn voormalige T5 op LPi ca 130k op gas gereden.
Gekocht met 130k, gas erin, in 5 jaar nog eens 130 erbij en toen verkocht.
Het overall verbruik op LPi was over 130k 1:7,5 gemiddeld.
En 2500k aan onderhoud was in mijn geval zeker niet haalbaar. Reken jezelf niet rijk svp.


Deed je zelf het onderhoud of liet je het doen? Daar zit over het algemeen een zeer groot gat tussen.


Laten doen is altijd duurder.
Ik heb de eerste 2 jaar wat onderhoud ingelopen maar bijv de afgelopen 12 maanden niks hoeven te doen,
Vandaag olie vervangen door mmts en gelijk de reiniging gedaan.

Vorige zomer heb ik het hele onderstel vervangen, incl keramische remmen en schijven maar het was nog niet nodig.

Regulier onderhoud hoeft niet duur te zijn.
De extra's maken het duurder.
wout777
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 83
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 · 
Posted: 30.05.2018 - 16:16  ·  #33
Quote door PvL

Ik heb met mijn voormalige T5 op LPi ca 130k op gas gereden.
Gekocht met 130k, gas erin, in 5 jaar nog eens 130 erbij en toen verkocht.
Het overall verbruik op LPi was over 130k 1:7,5 gemiddeld.
En 2500k aan onderhoud was in mijn geval zeker niet haalbaar. Reken jezelf niet rijk svp.


Ik heb jouw 'onderhoudsdocument' toen ingezien, laten we zeggen dat het ook met minder had gekund. ;)
Is geen kritiek, maar er zijn er bij die plegen het minimale onderhoud, en jij zat met die V70 ongeveer aan de andere kant van de schaal.
Je verbruik is wel reëel denk ik op LPG, Een R doet daar nog een schepje bovenop.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 · 
Posted: 30.05.2018 - 17:51  ·  #34
Quote door wout777

Quote door PvL

Ik heb met mijn voormalige T5 op LPi ca 130k op gas gereden.
Gekocht met 130k, gas erin, in 5 jaar nog eens 130 erbij en toen verkocht.
Het overall verbruik op LPi was over 130k 1:7,5 gemiddeld.
En 2500k aan onderhoud was in mijn geval zeker niet haalbaar. Reken jezelf niet rijk svp.


Ik heb jouw 'onderhoudsdocument' toen ingezien, laten we zeggen dat het ook met minder had gekund. ;)
Is geen kritiek, maar er zijn er bij die plegen het minimale onderhoud, en jij zat met die V70 ongeveer aan de andere kant van de schaal.
Je verbruik is wel reëel denk ik op LPG, Een R doet daar nog een schepje bovenop.


Qua uitgaven aan je auto kun je het net zo bont maken als je zelf wil.
In mijn geval
Tinten
Tunen
Keramische remmerij en sport onderstel
Lpg inbouwen
Totaal net geen 5000 euro en niet geheel noodzakelijk.

Maar het maakte wel op een totaal van 9000 euro wel meer dan 50% uit van mijn kosten.
Als ik die 5000 eraf haal heb ik 4000 aan kosten gehad in 3 jaar rijden.

Dat is uiteraard excl brandstof verzekering en belasting.
Sander142
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leiden
Leeftijd: 58
Homepage: Askja.nl
Berichten: 32
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 · 
Posted: 30.05.2018 - 18:13  ·  #35
Onderhoud is rekbaar begrip. Ik heb net de schokbrekers voor en aandrijfassen van mn T5 laten vervangen, bak en stuurhuis gespoeld en airintake gedaan. Noodzakelijk? Ik vind van wel, maar iemand anders rijdt er vrolijk nog een paar jaar mee door. Nu is ook de nokkenasversteller versleten (hoop niet allebei!) en pak ik ook de oliedruk in t carter aan. (niet ik maar volvoservice.. ) dit is echt noodzakelijk, ongeacht je persoonlijke mate van preciesheid. Ik vind een perfect rijdende auto nu eenmaal een kick en geef er meer dan echt noodzakelijk aan uit, net als Pieter (PVL) dat doet. En wil je echt goedkoop rijden: neem een Japannertje, rijd lekker en kost geen drol.
scania164
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 372
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 · 
Posted: 30.05.2018 - 18:22  ·  #36
Airintake noodzakelijk? Denk het niet...
Goed onderhoud...denk het wel
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 · 
Posted: 30.05.2018 - 18:45  ·  #37
Ik denk dat die air intake misschien geen must is maar het is wel degelijk een slimme actie.
Net als de preventieve oliedruk reparatie.

Beide maken je auto beter voor een langere tijd.
Ik heb collega's die lachen zich de ballen uit de broek als ik zeg dat ik olie heb laten vervangen en gelijk de reiniging gedaan heb.
Casejunkie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 15
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 · 
Posted: 30.05.2018 - 18:49  ·  #38
Quote door hermanusb



Qua uitgaven aan je auto kun je het net zo bont maken als je zelf wil.
In mijn geval
Tinten
Tunen
Keramische remmerij en sport onderstel
Lpg inbouwen
Totaal net geen 5000 euro en niet geheel noodzakelijk.

Maar het maakte wel op een totaal van 9000 euro wel meer dan 50% uit van mijn kosten.
Als ik die 5000 eraf haal heb ik 4000 aan kosten gehad in 3 jaar rijden.

Dat is uiteraard excl brandstof verzekering en belasting.


Die 5000 euro valt inderdaad niet onder onderhoud maar onder upgrades. Dat is een compleet ander potje natuurlijk ;-)
Sander142
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leiden
Leeftijd: 58
Homepage: Askja.nl
Berichten: 32
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 · 
Posted: 30.05.2018 - 18:53  ·  #39
Airintake is zeker geen must, maar t maakt wel een enorm verschil.....
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 360
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 · 
Posted: 30.05.2018 - 20:50  ·  #40
Ik wilde mijn airintake ook doen samen met de oliedruk herstel. Dennis van VS zei dat het helemaal niet nodig is want er zit geen EGR op een T5 bj 2005.
Tja, wie ben ik dan om daar tegen in te gaan.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 · 
Posted: 30.05.2018 - 21:05  ·  #41
Ook geen oliedrukherstel nodig?
Nahja, hij zal het wel weten.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 · 
Posted: 30.05.2018 - 21:20  ·  #42
Quote door Wimwerf

Ik wilde mijn airintake ook doen samen met de oliedruk herstel. Dennis van VS zei dat het helemaal niet nodig is want er zit geen EGR op een T5 bj 2005.
Tja, wie ben ik dan om daar tegen in te gaan.


Vreemde opmerking.
Veel kilometers geven aanslag / vervuiling en om die te verwijderen is een air-intake zeker wel een optie.
Dennis weet dit en biedt ze daarom op meetings ook aan.
Is het absoluut een vereiste om een auto oud te laten worden ?
Nee, absoluut niet, maar hij loopt er wel beter door.
Let maar eens op het geluid van de kleppen tijdens zo’n meeting, voor en na de tijd graag.
Is niet te missen.
Ook heb je doorgaans een betere gasrespons.
En zo zijn er nog wel een aantal zaken.....
Wel kan het zijn dat hij je inlaat bekeken heeft en zodoende tot deze conclusie is gekomen.
Maar hoe dan ook, ik blijf het een vreemde opmerking van hem vinden.
scania164
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 372
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 · 
Posted: 30.05.2018 - 22:23  ·  #43
Bij een t5 is het beter om de carter ventilatie te reinigen en een keer extra(lees heel wat keer voor de airintake reiniging prijs) olie te verversen...
Zo zijn er meer belangrijke dingen...
Maar het zal...
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 · 
Posted: 30.05.2018 - 22:39  ·  #44
Onderhoud is inderdaad net wat je wil. Ik heb indertijd een deel preventief laten doen, deel curatief, en hij ging weg toen er in mijn ogen nog wel wat reparaties open stonden. in minder dan 100k km's was ik zo'n 5 à 6 ct per km aan onderhoud kwijt en er stond dus wel wat op de rol.

Verbruik? Veel. Bij doorjakkeren in Duitsland rond 1:5. Normaal gesproken 1:7,5 ongeveer. En LPG is leuk, totdat je écht veel rijdt. Ik heb maanden gehad dat ik 15 keer of meer aan de pomp stond. Dan gaat de lol er gauw af.

Verder rijdt het heerlijk comfortabel en heb je met zo'n T5 altijd power genoeg. Alleen die geartronic moet je wel liggen, ik zou er zeker een goede proefrit mee maken. Achteraf gezien is die, icm de verwachte kosten, een belangrijke reden geweest om de auto te verkopen.
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 360
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Aankooptips T5 of R (Ervaringen gezocht met LPG)

 · 
Posted: 31.05.2018 - 06:00  ·  #45
Quote door hermanusb

Ook geen oliedrukherstel nodig?
Nahja, hij zal het wel weten.


Ik bedoelde dat er geen airintake werd gedaan. De oliedruk herstel is wel gedaan samen met brandstofsysteem reiniging.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0