aanschaf krik

welke hefhoogte?

 
 
 
 
 
Etzilla
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Duivendrecht
Leeftijd: 55
Berichten: 21
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

aanschaf krik

 · 
Posted: 12.05.2015 - 14:51  ·  #1
Hoi,

de eerste oliefilter-wissel zit er aan te komen en daarvoor heb ik ondermeer een krik nodig. Nou is er al het één en ander hierover geschreven: er zijn leden die gaan voor de "markt-krik" zoals een Aldi-Lidl-Praxis, maar hierbij is de hefhoogte meestal nog 32-35 cm en de max-load is vaak 2 ton. Mijn vraag nu:
Is een hefhoogte van 32cm genoeg om het één en ander te sleutelen aan een V70 uit 1999 en is zo'n krik ook solide genoeg om het liften uit te voeren? Ik lees ook regelmatig over het gebruik van extra blokken om wat hoogte te winnen, maar is dat wel verstandig? Als je voor het simpel winnen van wat eerste werkruimte al moet improviseren...... Of zie ik dan teveel beren op de weg?
Of is het toch beter om dat kwart tonnetje extra te nemen vooral ook vanwege de vaak extra hefhoogte en de stabielere basis?
Ik zal uiteraard ook assteunen gebruiken.

Alvast dank voor de input en groet,
Etienne.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: aanschaf krik

 · 
Posted: 12.05.2015 - 15:24  ·  #2
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: aanschaf krik

 · 
Posted: 12.05.2015 - 16:53  ·  #3
werken onder je auto op een krik blijft altijd wat lastig. waarom niet even in de buurt gezocht naar een huur hefbrug. Geen last van olie lekkerij thuis en staand werken. dan is t in een paar minuten klaar. heb je ook vaak nog gebruik van goed gereedschap erbij. Hoe vaak gebruik je die krik? ik heb een hele goedkope en die doet t na 10 jaar nog steeds. gebruik m zelden ivm hebben van een hefbrug :D zodra je er onderkruipt altijd eerst zorgen dat je bokjes of ander vaste steunen er onder hebt. ook wel eens aan oprijbokjes gedacht. heb ik vroeger mee gewerkt. wel wat eng om op te rijden(eerste paar keer met twee man doen) maar werkt wel fijn.
https://www.sybshop.nl/webshop…prijbokken :thumb:
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: aanschaf krik

 · 
Posted: 12.05.2015 - 17:04  ·  #4
heb je gelijk in, ik heb die krik dan eigenlijk ook gekocht voor de bandenwissel. 3 auto's, 2x pj wisselen + de evt tussenliggende V-A wissels. ;)
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: aanschaf krik

 · 
Posted: 12.05.2015 - 19:57  ·  #5
Ik heb zo'n krik van drie tientjes. Ben nu aan de tweede toe nadat de vorige een keer een tik heeft gehad en ietwat krom stond, geen risico mee genomen. Die van drie tientjes werkt ook prima. Krikken, assteunen eronder en klaar.

Maar ik moet zeggen, dat ie het bij de V70 toch wel zwaar heeft en dat de werkhoogte niet ideaal is. Hij komt met moeite in de bovenste regionen, en dat is nou net waar je 'm moet hebben voor een fatsoenlijke werkhoogte. Mogelijk dat ik dus op termijn ga kijken naar een iets zwaarder model dat wat eenvoudiger hoog komt en sowieso een cm of tien hoger kan liften. Alleen vind ik 160 euro voor een krik dan stiekem best weer een hoop geld, dus daarom stel ik het nog even uit.
StefanCJ
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Berichten: 310
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: aanschaf krik

 · 
Posted: 12.05.2015 - 21:15  ·  #6
Doe jezelf een plezier en schaf een goede krik aan. Doe dingen van een paar tientjes gaan niet zo hoog, rollen slecht en zijn niet stabiel. Ik heb zelf al jaren een Omega krik en heb er erg veel plezier van. Stabiel, snel op hoogte en geeft me een veilig gevoel.

Bij Rustbuster in Veenendaal zijn ze vrij voordelig.

Welgemeend advies: gebruik altijd assteunen om de auto te ondersteunen en vertrouw nooit enkel alleen op de krik.
Etzilla
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Duivendrecht
Leeftijd: 55
Berichten: 21
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: aanschaf krik

 · 
Posted: 12.05.2015 - 22:20  ·  #7
Mag ik u allen danken?
Hier kan ik zeker wat mee. De DHZ garage van @grunns60 is lokt ook, maar dan toch ook een "degelijke" krik daarbij.
M'n vorige Beemer is me een keer van een krik gegleden.......terwijl het bandje er al af was.
Het was langs de weg, met een eerste hulp krik, dus geen vergelijk met waar we hier over praten maar de angst zit er sindsdien goed in.

@grunns60: dunn' je ook de bestelauto's van de Spar? :D (Pé en Rienus forever)

Dank en groet,
Etienne
Pica
 
Avatar
 
Subject:

Re: aanschaf krik

 · 
Posted: 12.05.2015 - 22:30  ·  #8
Of leg het wiel er plat onder als je geen steunen hebt. (veiliger voor jezelf ende auto) beter een kapotte velg, dan
letsel oplopen
harold
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: venlo (limburg)
Leeftijd: 55
Berichten: 2075
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: aanschaf krik

 · 
Posted: 12.05.2015 - 22:34  ·  #9
NIETUS !!!!! :bandit:
Etzilla
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Duivendrecht
Leeftijd: 55
Berichten: 21
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: aanschaf krik

 · 
Posted: 12.05.2015 - 22:41  ·  #10
Quote door Pica

...... beter een kapotte velg, dan
letsel oplopen


je hebt t wel over je schatje, he! :D
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: aanschaf krik

 · 
Posted: 12.05.2015 - 23:21  ·  #11
bv : ken ze niet maar is een optie en in de buurt dacht ik: http://www.securityhobbyhal.nl/
jan45
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zevenbergen
Leeftijd: 79
Berichten: 211
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: aanschaf krik

 · 
Posted: 12.05.2015 - 23:34  ·  #12
Als je wat vaker sleutelt aan de auto zijn naast een goede rolkrik een paar potkrikjes wel erg handig, scheelt een hoop gemopper,
maar veiligheid boven alles.
Etzilla
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Duivendrecht
Leeftijd: 55
Berichten: 21
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: aanschaf krik

 · 
Posted: 14.05.2015 - 15:52  ·  #13
Bon.
De Omega 2,25T komt in combi met 2 steunen van 3T, vond een goeie aanbieding.
EN
vieze oliedingen gaan bij la Garage voor de DHZ.

Dank en groet,
Etienne.
StefanCJ
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Berichten: 310
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: aanschaf krik

 · 
Posted: 15.05.2015 - 06:43  ·  #14
Waar heb je de mooie aanbieding gebonden, misschien dat andere forummers er ook iets aan hebben?

Verstandige keuze, veel plezier ermee :)
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: aanschaf krik

 · 
Posted: 15.05.2015 - 07:49  ·  #15
Quote door jan45

Als je wat vaker sleutelt aan de auto zijn naast een goede rolkrik een paar potkrikjes wel erg handig, scheelt een hoop gemopper,
maar veiligheid boven alles.

sorry, potkrikjes en veiligheid in één bericht, i.c.m. een "flexibele" personenauto?!
potkrikjes zijn in mijn ervaring voor hoge voertuigen als vrachtwagens en tereinauto's die hun assen en chassis hoog hebben en waarvan dat geheel ook star is. (en dan moet je nog verdomd oppassen dat je ze goed neerzet en ze er niet onder vandaan wiebelen)
ik hou het lekker bij een goedkope wielkrik en een "berg" schaarkrikken uit voorgaande auto's en krijgertjes.. èn stevige driepootjes!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0