Achteras Classic

 
 
 
 
 
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Achteras Classic

 · 
Posted: 04.12.2017 - 00:28  ·  #1
Zoals in mn Wdb vermeld heb ik een andere achteras geregeld om daarvan de asbussen en draagarmrubbers te vervangen en daarna de assen te wisselen.
Heeft iemand ervaring hiermee? Vooral het verwijderen van de oude en plaatsen van de nieuwe asbussen? Deze zitten een soort van gevulkaniseerd vast en zijn lastig te verwijderen heb ik begrepen. Tips hierover zijn zeer welkom ;-)
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Achteras Classic

 · 
Posted: 04.12.2017 - 00:30  ·  #2
Walterj heeft het al op de V70N gedaan; misschien kan je hem vragen?
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Achteras Classic

 · 
Posted: 04.12.2017 - 06:20  ·  #3
Bij een 850 / x70 classic kun je het beste de achterasrubbers (die aan beide uiteinde van de as zitten) uitboren met een goede 8 mm boor, het gevulkaniseerde rubber helemaal rondom doorboren, als je de bouten er van te voren uit hebt gehaald sla je het rubber er daarna zo uit. Het officiƫle gereedschap hiervoor niet gebruiken want trek je, onaangepast, zo krom of kapot. Daarna de boel even schoonmaken en de nieuwe rubbers met wat vet erop met beleid intikken.

De silentblocks bouten losdraaien (zorg dat je nieuwe hebt !!), zullen met wat pech allemaal afbreken namelijk en met een koevoetje schuif je de assen dan zo uit elkaar. Als de bouten buiten de silentblocks afbreken zul je deze moeten afslijpen, anders krijg je het silentblock niet door de as heen gedrukt.
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Achteras Classic

 · 
Posted: 10.12.2017 - 14:55  ·  #4
Okido Dirk, Thanks! Dat moet gaan lukken dan.
Ik heb een extra as liggen nu, is het wijs om die klaar te maken of denk je dat het zo onder de auto te doen is? Dat scheelt een hoop werk met de assen wisselen namelijk ;-)
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Achteras Classic

 · 
Posted: 11.12.2017 - 06:15  ·  #5
Mijn voorkeur is om de as die nu los ligt goed klaar te maken, zodat hij in 1x eronder kan. Dus de remslangen ook meteen vervangen, handremkabels en remmen idem. Waarom zo uitgebreid, dan hoef je het maar 1x te doen en ben je er minimaal voor de 100 dkm meteen vanaf. Scheelt je gewoon heel veel tijd.

Met die ouwe rommel is het altijd zo dat als je iets vervangt / vernieuwd er een week later iets anders kapot gaat. Ook de handremkabels bij een classic zijn gevoelig. Vandaar mijn voorkeur om alles in eens te doen. Maar ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken.

Het kan onder de auto (en ook ik moet het af en toe doen), zolang alles een beetje meewerkt en niet te vastgerot zit gaat het allemaal wel. Maar als de bouten van de silentblocks op de verkeerde plek afbreken en je moet er met een slijptol bij, dan kun je alsnog de hele as eronder uit halen want je hebt geen ruimte daarvoor.
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Achteras Classic

 · 
Posted: 18.01.2018 - 16:08  ·  #6
Ik zit er toch aan te denken om het inderdaad onder de auto te doen. Dan als 1e maar aan 1 kant de silentblock, dan het andere "oog". Volgens mij is dat de beste volgorde, want als de bouten vd silentblocks tegenwerken kan ik alsnog de andere as gaan gebruiken.

De andere as is zo onder een sloper uitgerukt, alles is krom wat krom kan en alle kabels & leidingen afgeknipt....
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Achteras Classic

 · 
Posted: 19.01.2018 - 07:14  ·  #7
Je kunt natuurlijk e.e.a. zo overplaatsen, dat kan het probleem niet zijn. Wel zo dan mijn advies zijn om meteen alles te vernieuwen op die as. Dus nieuwe klemmen, remleiding en slangen, silentblocks en beide rubbers. Dan ben je er meteen weer voor 20 jaar vanaf. Vooral de remslangen achter worden nog wel eens vergeten.
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Achteras Classic

 · 
Posted: 19.01.2018 - 10:22  ·  #8
Voorlopig worden het alleen de silentblocks en beide rubbers. Ben al blij genoeg dat ik daar budget voor had ;-). De rest van de achteras (en word door mij nauwlettent gecontroleerd en indien nodig ook vervangen maar kan helaas niet alles tegelijk doen.
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Achteras Classic

 · 
Posted: 01.02.2018 - 10:49  ·  #9
Nog even een vraagje Dirk.
Als ik die rubbers wil uitboren dan moet ik de as wat laten zakken om er een beetje bij te kunnen. Gaat dat een beetje of moet ik veel loshalen?
Ik moet het zonder brug doen helaas, dus op assteunen en vanaf de grond werken.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Achteras Classic

 · 
Posted: 02.02.2018 - 09:39  ·  #10
Als je de carrosserie op as steunen zet en niet de achteras zelf is het goed te doen. De bout waar het zijrubber mee vast zit houd ook gelijk de plaat tegen die met 2 bouten SW14 of 17 ook los moeten (daar hangen je handremkabels aan en aan 1 kant je benzinefilter). als je de schokbreker los maakt op de achteras (!) en deze eraf drukt naar de binnenkant toe, het veerschoteltje onder waar de veer inzit losmaakt met SW15 kun je de as aan die kant rustig laten zakken Dat rubber valt over een verdikte pen uit het chassis en kan vastzitten, niet schrikken als je een koevoet moet gebruiken om los te krijgen. Als je dan de krik onder de as zet aan de kant waar je wilt werken, dan valt de as praktisch op de krik en kun je deze ook gebruiken om het spul weer in positie te zetten. Aan de LA kant niet vergeten om het steuntje cq T-stuk van je remleiding los te halen van de as zelf (boutje SW10).

Je kunt dus gewoon per kant werken voor de buitenste rubbers.
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Achteras Classic

 · 
Posted: 02.02.2018 - 09:44  ·  #11
Okay, thanks.

Gaat nog wel ff duren voordat ik ermee aan de slag ga, ik wil inderdaad alles gelijk vervangen zoals je al aangaf en dus moet ik daar ff voor sparen ;-).
Vooralsnog heeft het wisselen van de schokbrekers en veren van gewoon naar nivomats al een mooie verbetering gebracht. Maar dat de rest ook aan vervanging toe is, is overduidelijk.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0