Advies gevraagd vervangen (achter) schokdempers op V70 '98 (nivomat)

 
 
 
 
 
noahlvb
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 22
Geregistreerd: 05 / 2022
Subject:

Advies gevraagd vervangen (achter) schokdempers op V70 '98 (nivomat)

 · 
Posted: 06.07.2023 - 16:35  ·  #1
Beste,

De Nivomat schokdempers op mijn auto zijn redelijk op. Ik ben nu aan het kijken wat interessante oplossingen zijn, want ik kan/wil een paar dingen doen.
1. Nieuwe Nivomat (danwel sachs)
2. Bilstein B6

Ik wil graag de auto wat stugger en sportiever maken maar ik heb twee vragen waar ik nog mee zit, waar iemand met ervaring allicht iets zinnigs over kan zeggen:
1a. Hoe gedraagt de B6 zich onder belasting (5 man achterbak vol en dakkoffer vakantie taferelen)?
1b. Zou ik B6 doen, moet ik dan nog veel ombouwen van Nivomat naar B6?
2. Hoe zouden jullie de rij eigenschappen van nieuwe Nivomats beschrijven, ikzelf heb namelijk alleen nog maar op oude kappotte gereden?

Er gaan twee gedachten door mijn hoofd, namelijk de kosten van niveau mat en het verliezen(?) van de hoogte afstelling bij B6 en welke van deze twee het het waard / beste optie is. Ik hoor graag wat jullie aan ervaring en advies hebben.

Groeten,
Noah
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Advies gevraagd vervangen (achter) schokdempers op V70 '98 (nivomat)

 · 
Posted: 06.07.2023 - 16:56  ·  #2
De nivomat heeft andere veren achter, de hoogte wordt door de nivomat geregeld.

Bij de B6 moet je dus ook de passende veren bijkopen, de belading bepaald dan de hoogte.

Mijn evaring met dezelfde wissel van nivomat naar B6 ie dat ook de vakanties met 4 man + (camping)spullen geen enkel probleem vormden qua doorzakken.

Dit I.c.m. ook een trekhaak en een volle LPG tank achterin.

Het zal het weggedrag zeker ten goede komen, zo'n nivomat is maar een compromis en rijd niet erg fijn voor de sportieve rijder.
noahlvb
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 22
Geregistreerd: 05 / 2022
Subject:

Re: Advies gevraagd vervangen (achter) schokdempers op V70 '98 (nivomat)

 · 
Posted: 07.07.2023 - 08:50  ·  #3
Bedankt voor je antwoord erg verhelderend. Dan ga ik doen wat mijn gevoel al zij en dat is de B6 kopen. Welke veren zou je aanraden voor gewoon standard rijhoogte en moeten er nog meer onderdelen aangepast worden om van nivomat naar normaal te gaan?

edit: Ik heb een zeer nutte video gevonden van een landgenoot die grondig uitlegt hoe ik dit klusje moet uitvoeren, misschien handig voor iemand ooit: https://www.youtube.com/watch?v=--T8wZhUomM
V70train
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss
Leeftijd: 22
Berichten: 137
Geregistreerd: 11 / 2022
Subject:

Re: Advies gevraagd vervangen (achter) schokdempers op V70 '98 (nivomat)

 · 
Posted: 10.07.2023 - 19:11  ·  #4
Quote door noahlvb

Beste,

De Nivomat schokdempers op mijn auto zijn redelijk op. Ik ben nu aan het kijken wat interessante oplossingen zijn, want ik kan/wil een paar dingen doen.
1. Nieuwe Nivomat (danwel sachs)
2. Bilstein B6

Ik wil graag de auto wat stugger en sportiever maken maar ik heb twee vragen waar ik nog mee zit, waar iemand met ervaring allicht iets zinnigs over kan zeggen:
1a. Hoe gedraagt de B6 zich onder belasting (5 man achterbak vol en dakkoffer vakantie taferelen)?
1b. Zou ik B6 doen, moet ik dan nog veel ombouwen van Nivomat naar B6?
2. Hoe zouden jullie de rij eigenschappen van nieuwe Nivomats beschrijven, ikzelf heb namelijk alleen nog maar op oude kappotte gereden?

Er gaan twee gedachten door mijn hoofd, namelijk de kosten van niveau mat en het verliezen(?) van de hoogte afstelling bij B6 en welke van deze twee het het waard / beste optie is. Ik hoor graag wat jullie aan ervaring en advies hebben.

Groeten,
Noah


Ik weet niet of je ondertussen voorzien bent, maar mijn V70 (classic) had vrij nieuwe nivomats, die gingen nog geen ton mee. Zelf had ik deze verlaagd dmv bussen en verlagingsveren aan de voorkant. Ook heb ik eens meegereden met een V70 die helemaal verlaagd was. Het verschil in comfort is erg groot en het karakter van de nivomat vind ik te allen tijde beter dan een andere veer. Het voelt alsof je over de weg zweeft in mijn ogen, dat karakter heb ik nog bij geen ander veersysteem gevoeld (los van auto's van tonnen). Met de verlagingsbussen werd het iets stugger, maar nog steeds een redelijk identiek karakter. Een B6 kan ik helaas geen verhaal over schrijven, maar daar twijfelde ik destijds ook over. Succes met het kiezen!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Advies gevraagd vervangen (achter) schokdempers op V70 '98 (nivomat)

 · 
Posted: 10.07.2023 - 21:45  ·  #5
Een ding weet ik wel, als je een origineel sport onderstel hebt, dan is de versie met niveaumat onmiskenbaar de comfortabelere versie.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Advies gevraagd vervangen (achter) schokdempers op V70 '98 (nivomat)

 · 
Posted: 10.07.2023 - 21:55  ·  #6
Comfort en verlagen/sportievere wegligging samen kan ook, maar dat kost simpelweg wat meer geld.

Een paar verlagingsveren maakt geen enkele auto comfortabeler, veel sportiever ook helenaal niet.

Een kwaliteitsset coil-overs en een set dikke sway bars daarentegen kunnen de wagen een bijzonder goede wegligging geven met een mooie verlaging zonder direct oncomfortabel te worden en te stuiteren.

Daar je dan veel meer af en instelmogelijkheden hebt kan je zelf kiezen hoe laag en hard je gaat, met altijd een echt enorme toename in grip in de bochten.
noahlvb
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 22
Geregistreerd: 05 / 2022
Subject:

Re: Advies gevraagd vervangen (achter) schokdempers op V70 '98 (nivomat)

 · 
Posted: 10.07.2023 - 23:31  ·  #7
Bedankt voor alle input. De stuggere swaybars had ik ook al op het oog, maar alles op zijn tijd. Voor nu ga ik B6 proberen met standaard veren. Alle spullen zijn onderweg dus ik zal laten weten hoe het bevalt als ik het spul binnenkort heb gemonteerd.

Groeten, Noah
noahlvb
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 22
Geregistreerd: 05 / 2022
Subject:

Re: Advies gevraagd vervangen (achter) schokdempers op V70 '98 (nivomat)

 · 
Posted: 14.07.2023 - 20:53  ·  #8
Ik heb vandaag de nieuwe veren en schokdempers geinstalleerd en ik ben er tot nu toe erg tevreden over. Het rijgedrag is lekker stug, en dan bedoel ik echt lekker dus niet race auto niveau maar wel leuk. Moet nog even zien op vakantie hoe het rijdt maar heb daar wel goeie hoop in. Achter bleek dit ook wel een goed onderhoudspunt te zijn want de lagerschalen boven waren helemaal doorgeroest dus die zijn mooi vervangen.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Advies gevraagd vervangen (achter) schokdempers op V70 '98 (nivomat)

 · 
Posted: 14.07.2023 - 20:57  ·  #9
Goed om te horen dat je er blij mee bent, zeker doen die sway bars, dat zou de nr1 modificatie moeten wezen als je van lekker sturen houd.
emperorbone
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 47
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: Advies gevraagd vervangen (achter) schokdempers op V70 '98 (nivomat)

 · 
Posted: 14.07.2023 - 21:04  ·  #10
Op een 25 jaar oude auto is het sowieso een goed idee de schokdempers te vervangen, al is het maar omdat je dan ook alles eromheen kunt inspecteren/vervangen. Die van mij is een jaartje jonger maar het rijdt echt een stuk lekkerder met frisse dempers en draagarmen, zelfs al bleken de oude onderdelen na demontage nog niet eens zo heel slecht.

Het gevaar is wel dat je ergens moet stoppen met denken "oh dan kan ik dit ook nog wel vervangen". Of ja, moet stoppen.. :D
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Advies gevraagd vervangen (achter) schokdempers op V70 '98 (nivomat)

 · 
Posted: 14.07.2023 - 21:07  ·  #11
Ik deel je ervaring nadat ik ook de nivomats en veren heb vervangen bij mijn classic. De nivomats bleven helaas niet meer op hoogte. Ik heb sachs spul gemonteerd en ook de veerschotels vervangen, die zijn gelukkig nog origineel van Volvo leverbaar.

De voorkant moet ook nog een keer hier, dat ligt al een tijdje op de plank 🙃
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2203
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Advies gevraagd vervangen (achter) schokdempers op V70 '98 (nivomat)

 · 
Posted: 14.07.2023 - 23:51  ·  #12
Quote door emperorbone

Het gevaar is wel dat je ergens moet stoppen met denken "oh dan kan ik dit ook nog wel vervangen". Of ja, moet stoppen.. :D

Herkenbaar... ik heb al 2400 euro in die auto van mij gestopt (was nog veel duurder geworden als ik niet heel veel zelf had gedaan) en de schokdempers rondom staan nog op het lijstje "oh ja, dat is ook wel nodig eigenlijk".
noahlvb
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 22
Geregistreerd: 05 / 2022
Subject:

Re: Advies gevraagd vervangen (achter) schokdempers op V70 '98 (nivomat)

 · 
Posted: 16.07.2023 - 22:12  ·  #13
Leuk om te horen allemaal, het is inderdaad allemaal geen goedkope hobby. Maar zo zie ik het dan ook weer, een hobby en daar is budget voor en dan is het steeds sparen en rustig door klussen. De klussen blijven gelukkig altijd wel komen in de category "ooh maar dat kan ook nog beter/leuker/etc" dus ik denk dat ik nog wel even kan door hobbyen
 
Selected quotes for multi-quoting:   0