Advies: S60 Aandrijfas hoes stuk + draagarm

 
 
 
 
 
djoey
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Leeftijd: 26
Berichten: 236
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Advies: S60 Aandrijfas hoes stuk + draagarm

 · 
Posted: 06.02.2022 - 18:30  ·  #1
Beste leden,

Ik heb een vraag voor jullie wat jullie zouden doen.
Het gaat om een S60 uit 2002, die nog maar 20k hoeft voor de 500k kilometers te halen :D

Vanmiddag heb ik de stabilisatie stangen voor vervangen...

Hierbij kwam ik alleen tot een nare ontdekking, de hoes van de aandrijfas is helemaal gescheurd... Foto van de hoes
En toen keek ik even een stukje verder en zag ik dat de draagarm rubber ook ijzer liet zien..
Dit was allemaal aan de rechterkant, aan de linkerkant is helemaal niks te zien geen scheurtjes of iets.
Wat blijkt in het onderhoudsboekje staat bij 453k is de linker draagarm vervangen, dus niet de rechterkant...

Waar zouden jullie voor kiezen?
Alleen draagarm rechts vervangen, en de linker laten zoals hij is. Of toch alle 2 de kanten vervangen.
Nieuwe aandrijfas rechts halen / een gebruikte aandrijfas.
De vraag bij een gebruikte is, zit er een verschil in die van een automaat/handbak. Ik heb zelf een handbak. Antwoord al kunnen vinden


Ik had nog gekeken of het mogelijk is om alleen de hoes te vervangen maar dat blijkt ook aardig wat werk te zijn.

Ik hoor graag jullie advies en de reden waarom.

Alweer bedankt voor jullie hulp :)
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1001
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Advies: S60 Aandrijfas hoes stuk + draagarm

 · 
Posted: 06.02.2022 - 19:49  ·  #2
Aandrijfas heb ik eventueel wel liggen.

https://link.marktplaats.nl/m1…nt=app_ios
djoey
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Leeftijd: 26
Berichten: 236
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Advies: S60 Aandrijfas hoes stuk + draagarm

 · 
Posted: 06.02.2022 - 20:00  ·  #3
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Advies: S60 Aandrijfas hoes stuk + draagarm

 · 
Posted: 06.02.2022 - 20:39  ·  #4
Homokineet uit de fusee halen. Met een lange bout met het juiste schroefdraad draai je de homokineet dan van de aandrijfas. Nieuwe hoes monteren, nieuw vet er in en homokineet er weer op. Met rubberen jammer op de as tikken en weer in de fusee inbouwen.

Bij uitbouwen homokineet uit fusee er goed voor zorgen dat de binnenste homokineet niet uit getrokken wordt, bijvoorbeeld door met een spanbandje de as vast te zetten

Draagarmen vervang ik altijd per 2, vind ik zelf meer vertrouwen geven omdat beide rubbers dan van zelfde kwaliteit en slijtage zijn.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1469
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Advies: S60 Aandrijfas hoes stuk + draagarm

 · 
Posted: 08.02.2022 - 00:53  ·  #5
die andere draagarm zit er dus pas 27.000 km onder... Die zou ik lekker laten zitten, maar dan ik zou wel een identieke kopen en niet 1x lempforder en 1x febi (iod).
Als die hoes nog niet zo lang geleden gescheurd is dan kan je natuurlijk voor 20 euro klaar zijn voor een nieuwe hoes en nieuw vet, maar dat is wel een gore smerige klus waarbij ik zeker een paar handschoenen en 3 keukenrollen kan aanraden. Een linker as vervangen dooreen nieuwe/gebruikte op de stoep met standaard gereedschap kan iedereen die tenminste 1 rechter hand heeft binnen een uur...
Noob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 455
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Advies: S60 Aandrijfas hoes stuk + draagarm

 · 
Posted: 08.02.2022 - 07:00  ·  #6
Quote door ravado

Draagarmen vervang ik altijd per 2, vind ik zelf meer vertrouwen geven omdat beide rubbers dan van zelfde kwaliteit en slijtage zijn.


Als ze even oud zijn doe ik dat ook, hoewel je dus hier leest dat dat waarschijnlijk niet hoeft.
Ik heb ooit eens ergens gelezen dat de linkerzijde van de wielophanging ed zwaarder belast wordt dan de rechterzijde in een rechtsrijdend land dus dat zou best waar kunnen zijn gezien het toch wel aardige verschil in standtijd. (Als slijtage daadwerkelijk de noodzaak was de linkerzijde eerder te vervangen)

Maar goed, in dit geval zou ik dus ook alleen maar de rechterzijde doen.
Je hebt weliswaar een wat vaker weerkerende onderhoudsklus maar daarvoor geef je wel het minst uit en zoals reeds gezegd het is een rechttoe rechtaan klus die vrij simpel te doen is.
djoey
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Leeftijd: 26
Berichten: 236
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Advies: S60 Aandrijfas hoes stuk + draagarm

 · 
Posted: 08.02.2022 - 19:42  ·  #7
Dankjullie wel voor het advies :)

De auto gaat hoog waarschijnlijk vervangen worden door een andere S60 die ik maandag heb bekeken.

Maar hij blijft nog in de familie, er komt een andere rechter aandrijfas onder.
Ik heb ook besloten om alleen de rechter draagarm te vervangen, vanwege dat de ander er helemaal niet zo lang onder zit, en ik hem er nog goed uit vind zien.

En eens moet de eerste keer zijn, maar het oogt inderdaad niet lastig :)

Dank :)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0