Afrolmaat verschillend!

V70 R AWD

 
 
 
 
 
haaf
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 10
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Afrolmaat verschillend!

 · 
Posted: 11.01.2014 - 21:47  ·  #1
Bij het verwisselen van zomer-naar winterbanden blijkt dat de voor en achterbanden een verschillende afrolmaat hebben terwijl ze dezelfde bandenmaat hebben: 235/40 ZR18.
In mei 2013 nieuwe achterbanden en deze hebben een grotere afrolmaat dan de voorbanden: verschil iig 2 cm.

Ik heb ook pech gehad deze zomer: afsluitring in cardan-as ging lekken....

Zou het verschil in afrolmaat dit kunnen verklaren en zou dit de AWD (differentieel) schade toegebracht kunnen hebben?

Verder vaak klachten bij het wegrijden waarbij er altijd een soort "knal" gevoeld werd.

Nu met 4 dezelfde winterbanden geen last meer....

Zoals jullie begrijpen ben ik geen monteur maar heb mijn best gedaan te beschrijven wa het probleem is! :D

Dank alvast voor het meedenken.

Hester
Lunar
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Swifterbant
Leeftijd: 31
Berichten: 313
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Afrolmaat verschillend!

 · 
Posted: 11.01.2014 - 21:52  ·  #2
Verschillende profieldikte en/of bandenspanning?
haaf
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 10
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Afrolmaat verschillend!

 · 
Posted: 11.01.2014 - 22:03  ·  #3
We hebben de afrolmaat gemeten: 6.5 cm ( 2cm x Pi).
De kleinet afrolmaar is 2020 mm en de grootste dus 2085 mm.
Verschil is dus 3.2% !

Ik denk niet dat dit verschil toegerekend kan worden aan profieldiepte...


Maar kan dit verschil schade geven?

Nogmaals dank :-|
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Afrolmaat verschillend!

 · 
Posted: 11.01.2014 - 23:14  ·  #4
Blijkbaar hebben fabrikanten allemaal hun eigen maten en marges daarop. T is mij ook al eens opgevallen dezelfde maat van een ander merk groter of kleiner is.
Petrus64
 
Avatar
 
Subject:

Re: Afrolmaat verschillend!

 · 
Posted: 11.01.2014 - 23:26  ·  #5
ik heb begrepen dat verschil hebben in het slijtage patroon van de banden al slecht is voor je AWD. Laat staan verschil in afrolmaat.
Lunar
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Swifterbant
Leeftijd: 31
Berichten: 313
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Afrolmaat verschillend!

 · 
Posted: 11.01.2014 - 23:36  ·  #6
Quote door haaf

We hebben de afrolmaat gemeten: 6.5 cm ( 2cm x Pi).
De kleinet afrolmaar is 2020 mm en de grootste dus 2085 mm.
Verschil is dus 3.2% !

Ik denk niet dat dit verschil toegerekend kan worden aan profieldiepte...


Maar kan dit verschil schade geven?

Nogmaals dank :-|


Je had het over een afrolmaat met een verschil van 2cm, dit kan best door slijtage en de bandenspanning worden veroorzaakt. Niet geweten dat je het verschil in diameter bedoelde.
haaf
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 10
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Afrolmaat verschillend!

 · 
Posted: 12.01.2014 - 00:04  ·  #7
@lunar:sorry voor de verwaring...het is 6.5 cm verschil met dekleinste banden voor

@petrus64:hoe kan je die schade achterhalen? :(
Petrus64
 
Avatar
 
Subject:

Re: Afrolmaat verschillend!

 · 
Posted: 12.01.2014 - 00:17  ·  #8
Het hele AWD verhaal met de Volvo is ook nog nieuw voor mij maar ik denk dat trillen/dreunen/schrapende geluiden, lekkages etc een goede indicatie zijn dat er wat mis is.
Ik laat de mijne binnenkort door een Volvo garage preventief nakijken. Ik heb geen problemen op dit moment maar wil ook zeker zijn dat het zo blijft.
Petrus64
 
Avatar
 
Subject:

Re: Afrolmaat verschillend!

 · 
Posted: 12.01.2014 - 11:14  ·  #9
haaf
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 10
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Afrolmaat verschillend!

 · 
Posted: 12.01.2014 - 12:12  ·  #10
Dit is precies het probleem! Dank, weer een stapje verder :-)
Bootsman
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goeree-Overflakkee
Leeftijd: 68
Berichten: 284
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Afrolmaat verschillend!

 · 
Posted: 12.01.2014 - 21:27  ·  #11
Hester,

Hoe heb je nu gemeten? Gewoon het meetlint rond het loopvlak en toen twee centimeter gemeten of heb je daadwerkelijk de diameter gemeten, vermenigvuldigd met het getal Pi? 6,5 centimeter lijkt mij in ieder geval bijzonder veel voor banden met de dezelfde maat! Het is mij helaas niet duidelijk zodat ik nu nog niet inhoudelijk kan reageren terwijl ik zelf twee AWD's heb. O-)

Groet, Hans.
haaf
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 10
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Afrolmaat verschillend!

 · 
Posted: 14.01.2014 - 23:09  ·  #12
we hebben inderdaad een centimeter om de banden gelegd en een verschil van 6.5 cm gemeten. Klopt ook wel want diameter van de band is 2 cm meer. 2 maal Pi is +/- 6.3 cm volgens mij.
Dus op 2 manieren gemeten...

Weet jij misschien ook of er in onze auto een Haldex of Visco (?) differentieel zit?
Kan het niet 1,2,3 vinden.

Bouwjaar 10/2003 ( is eigenlijk eerste registratie...)

Dank alvast weer!
Petrus64
 
Avatar
 
Subject:

Re: Afrolmaat verschillend!

 · 
Posted: 14.01.2014 - 23:20  ·  #13
Ik geloof dat vanaf 2003 de modellen met Haldex zijn.
willemf58
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoorn
Leeftijd: 65
Berichten: 269
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Afrolmaat verschillend!

 · 
Posted: 15.01.2014 - 00:34  ·  #14
Wielomtrek, gewoon met een krijtje op elke band een streep zetten en een streep op de weg dan bijv. het linkervoorwiel exact één omwenteling voor af achteruit rijden en dan de afgelegde weg van de andere wielen/omwenteling opeten en dan weet je het volgens mij hebben de XC's weinig tolerantie maar krijg je niet eerst een storingsmelding? :-)
Bootsman
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goeree-Overflakkee
Leeftijd: 68
Berichten: 284
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Afrolmaat verschillend!

 · 
Posted: 15.01.2014 - 11:10  ·  #15
Hallo,

Een verschil in afrolmaat van 6,5 cm lijkt mij gevoelsmatig te veel! Dit kan zeker schade opleveren, of op gaan leveren, aan het AWD systeem. Je moet zoveel mogelijk streven naar gelijke banden rondom. Een paar millimeter verschil mag maar het mag niet te veel worden. Een visco koppeling is gevoeliger voor maatverschil dan een Haldex maar bij beide systemen is regelmatige slijtage van de banden van groot belang!

Ik durf niet te zeggen welk type koppeling er in zit, visco of Haldex. Ergens in die periode zijn ze overgestapt naar Haldex maar ieder dealer kan zo in de computer op basis van kenteken of chassisnummer kijken welk type er onder zit. Een defect aan de AWD is niet zomaar te constateren, er komen geen foutmeldingen en ook aan de auto merk je niets bij normaal gebruik. Het wordt gewoon een FWD.

Het AWD systeem van de V70 en de XC 70 kan problemen opleveren in de "haakse overbrenging" bij de versnellingsbak en bij de "bus" die de haakse overbrenging verbindt met de cardanas naar achteren. Soms is de bus versleten en dan zijn de kosten nog wel te overzien maar als de haakse overbrenging kapot is heb je een probleem van een andere orde. Zou dus zeker ook even de werking van het AWD systeem laten testen. Dit alles staat los van de slijtage van de banden.

Heb zelf en V70 AWD en mijn vrouw rijdt met een XC70. Bij beide auto's houdt ik het slijtage verschil goed in de gaten. In de praktijk blijkt dat met de zomer-winterwissel en anders om het monteren van de voorbanden naar achter en de achterbanden naar voren je het slijtage gedrag regelmatig kunt houden. Gewoon zorgen dat de banden met het meeste profiel altijd voor gemonteerd worden. De meeste zijn het hier niet mee eens maar die hebben dan ook geen AWD. Het enige nadeel is dat je bij de aankoop van nieuwe banden gelijk voor 4 stuks aan de beurt bent. Mocht het tussendoor toch harder gaan dan gedacht is het wisselen van voor naar achter en andersom een kwartiertje werk met een garagekrik en een luchttol.

Succes, Hans.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0