Afsluiten EGR van een D5

Ervaringen?

 
 
 
 
 
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dongen
Leeftijd: 56
Berichten: 802
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Afsluiten EGR van een D5

 · 
Posted: 14.08.2013 - 17:30  ·  #16
Ik zou altijd een nieuwe pakking monteren tussen welk onderdeel dan ook om een goede afdichting te garanderen.
Het lijkt me dat een EGR pakking (metalen plaatje) niet schreeuwend duur kan zijn.

Kijk wel uit met dat reiningen, het is echt smerig spul dat lang in je poriën blijft zitten. Doeken en smurrie naar chemisch afval!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Afsluiten EGR van een D5

 · 
Posted: 14.08.2013 - 19:28  ·  #17
Quote door Lupo Roffel

Het lijkt me dat een EGR pakking (metalen plaatje) niet schreeuwend duur kan zijn.


Je hebt meerdere pakkingen nodig.
Ik heb ze bij de dealer gekocht.
Totaalkosten € 17,- incl Btw, hier wil je echt niet voor lopen knoeien.
Over knoeien gesproken, rubberen handschoenen zijn wel aan te bevelen.
Het is echt een smeerklus.
dennis850estate
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: volvoservice.eu
Berichten: 208
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Afsluiten EGR van een D5

 · 
Posted: 16.08.2013 - 16:58  ·  #18
Inmiddels hebben we in Uden afdichtplaatjes liggen. We hebben ze laten maken omdat ze nog nergens te koop waren. Voor het reinigen van de inlaatslang en aanzuigbuis hebben we een ontvetterbak aangeschaft. Verder kunnen we rest van het inlaattraject reingen met een apparaat dat je aansluit op het kleppendeksel. Tijdens 2 uur draaien van de motor is alles dan weer brandschoon. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat je niet alleen maar zorgt dat je motor niet meer vervuild maar dat je ook na de behandeling minder vervuilende uitstoot hebt. Je inlaatsysteem kan immers weer vrij ademhalen :D
DDH
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostenrijk
Leeftijd: 52
Berichten: 1256
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Afsluiten EGR van een D5

 · 
Posted: 16.08.2013 - 18:16  ·  #19
Kost zo'n plaatje? Met verzending naar Oostenrijk?
En die komt dus op de buis? En zou zonder problemen op mijn D5 2002 163 pk moeten kunnen............
dennis850estate
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: volvoservice.eu
Berichten: 208
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Afsluiten EGR van een D5

 · 
Posted: 16.08.2013 - 18:58  ·  #20
Quote door Ddh

Kost zo'n plaatje? Met verzending naar Oostenrijk?
En die komt dus op de buis? En zou zonder problemen op mijn D5 2002 163 pk moeten kunnen............


we verkopen ze eigenlijk niet los maar hoort bij de ingreep. Jouw auto staat niet in NL dus ik zal even overleggen. En ja, je zet hem zo op jouw blok. Het enige vervelende is dat je foutmelding dan niet uitgezet wordt.
DDH
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostenrijk
Leeftijd: 52
Berichten: 1256
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Afsluiten EGR van een D5

 · 
Posted: 16.08.2013 - 20:08  ·  #21
Welke foutmelding zou ik kunnen verwachten?

Ik heb toevallig gister de buis en slang gereinigd omdat ik het turbodrukregelventiel vervangen heb.
raysa
 
Avatar
 
Subject:

Re: Afsluiten EGR van een D5

 · 
Posted: 16.08.2013 - 20:20  ·  #22
@dennis850estate,

ik ben vooral benieuwd wat de ingreep kost en of het ook merkbaar is in de motor dat hij weer fris ademt?
2.5TDI '99
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Afsluiten EGR van een D5

 · 
Posted: 16.08.2013 - 20:23  ·  #23
"Emissies hoog - service vereist"
Voor jouw bouwjaar te verwachten als de klep door het vele schakelen (dat voorkom je niet met een plaatje) uiteindelijk een keer de geest geeft.

En je moet rustig kunnen slapen van het feit dat je vanaf moment afdoppen vele stikstofoxiden de lucht inslingert. Schadelijk voor plant en dier en mens, veroorzaker van verzuring, afbraak ozonlaag, smog, broeikaseffect.

Ik ben geen green junkie, maar je kunt vast raden in welk kamp ik zit.

Kijk ook even of je in Österreich geen economisch delict begaat.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Afsluiten EGR van een D5

 · 
Posted: 16.08.2013 - 20:48  ·  #24
Dat is in Duitsland al André! Ze stoppen je voor minder in de bak. Ach ik heb het hier al zo vaak genoemd. Wordt er onderhand een beetje moe van dat dit zeer milieu-onvriendelijke kunstje iedere keer weer de kop opsteekt in verschillende topics. Ik wil er graag nog aan toevoegen.... Willen de mensen die de EGR dichtzetten dit even duidelijk op hun auto kenbaar maken? Door middel van een sticker ofzo? Dan hebben mensen in ieder geval nog de mogelijkheid een blokje om te rijden alvorens te stikken! ;)
dennis850estate
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: volvoservice.eu
Berichten: 208
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Afsluiten EGR van een D5

 · 
Posted: 16.08.2013 - 20:51  ·  #25
Quote door raysa

@dennis850estate,

ik ben vooral benieuwd wat de ingreep kost en of het ook merkbaar is in de motor dat hij weer fris ademt?
2.5TDI '99


jij hebt geen D5 en een plaatje voor jouw blok is zo te vinden op het net. Ik weet niet precies og jij ook een melding zult krijgen
DDH
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostenrijk
Leeftijd: 52
Berichten: 1256
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Afsluiten EGR van een D5

 · 
Posted: 17.08.2013 - 07:31  ·  #26
@Waal:
Quote
"Emissies hoog - service vereist"


Waarom zou ik die melding krijgen?
We doen aan boord geen viergastest.
Ik heb volgens mij niet eens een lamdba sonde. (in ieder geval niet voor de kat.) Ik heb nog een redelijk ouderwetse motor!! :D

Een diesel werkt met een overschot aan lucht. Die zin weet ik nog van mijn schoolbank tijd :D
Nog even gegoogled (mooi stuk om weer eens door te lezen):

http://www.timloto.org/downloa…fdstk1.pdf

Dus heb je altijd nog veel zuurstof in je uitlaatgassen.

Bij een benzine is de lucht/brandstof verhouding essentieel en hiervoor is de lambda sonde.

Hier in Oostenrijk is het trouwens ook strafbaar. :-/ Ik denk datik alles origneel laat. Af en toe schonnmaken :P
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Afsluiten EGR van een D5

 · 
Posted: 17.08.2013 - 23:23  ·  #27
Quote door Ddh

@Waal:
Quote
"Emissies hoog - service vereist"


Waarom zou ik die melding krijgen?
We doen aan boord geen viergastest.



Als de ECM merkt dat je EGR klep niet goed meer is (geen signaal, te hoog signaal, te laag signaal zijn dan de meldingen bij uitlezen) dan zul jij bovenstaande melding in je DIM krijgen.

De EGR klep blijft bediend worden als je die niet softwarematig aanpakt, en aangezien dit volgens mij als slijtage-onderdeel beschouwd mag worden, gaat de klep een keer stuk, afgedopt of niet. Gewoon te vaak open en dicht gegaan.

Is dus niet het resultaat van een werkelijke gasmeting, hoewel feitelijk wel juist, vanwege die extra stikstofoxiden die de lucht ingaan als de EGR niet of niet goed meer werkt.
pieneman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alkmaar
Berichten: 81
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Afsluiten EGR van een D5

 · 
Posted: 19.08.2013 - 22:43  ·  #28
Quote door waal70

Quote door Ddh

@Waal:
Quote
"Emissies hoog - service vereist"


Waarom zou ik die melding krijgen?
We doen aan boord geen viergastest.



Als de ECM merkt dat je EGR klep niet goed meer is (geen signaal, te hoog signaal, te laag signaal zijn dan de meldingen bij uitlezen) dan zul jij bovenstaande melding in je DIM krijgen.

De EGR klep blijft bediend worden als je die niet softwarematig aanpakt, en aangezien dit volgens mij als slijtage-onderdeel beschouwd mag worden, gaat de klep een keer stuk, afgedopt of niet. Gewoon te vaak open en dicht gegaan.

Is dus niet het resultaat van een werkelijke gasmeting, hoewel feitelijk wel juist, vanwege die extra stikstofoxiden die de lucht ingaan als de EGR niet of niet goed meer werkt.


De D5 (163 PK, type D5244T) krijgen geen melding in de DIM bij afdoppen. Enige melding is uit te lezen met VIDA, je krijgt dan een EGR melding die je zegt dat er geen luchtstroom wordt gemeten. Na schoonmaken en afdoppen merkbaar verschil in oppakken van de motor.
De nieuwere diesels krijgen wel een melding in de DIM geloof ik.
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Afsluiten EGR van een D5

 · 
Posted: 19.08.2013 - 23:47  ·  #29
Quote door pieneman

Quote door waal70

Quote door Ddh

@Waal:
Quote
"Emissies hoog - service vereist"


Waarom zou ik die melding krijgen?
We doen aan boord geen viergastest.



Als de ECM merkt dat je EGR klep niet goed meer is (geen signaal, te hoog signaal, te laag signaal zijn dan de meldingen bij uitlezen) dan zul jij bovenstaande melding in je DIM krijgen.

De EGR klep blijft bediend worden als je die niet softwarematig aanpakt, en aangezien dit volgens mij als slijtage-onderdeel beschouwd mag worden, gaat de klep een keer stuk, afgedopt of niet. Gewoon te vaak open en dicht gegaan.

Is dus niet het resultaat van een werkelijke gasmeting, hoewel feitelijk wel juist, vanwege die extra stikstofoxiden die de lucht ingaan als de EGR niet of niet goed meer werkt.


De D5 (163 PK, type D5244T) krijgen geen melding in de DIM bij afdoppen. Enige melding is uit te lezen met VIDA, je krijgt dan een EGR melding die je zegt dat er geen luchtstroom wordt gemeten. Na schoonmaken en afdoppen merkbaar verschil in oppakken van de motor.
De nieuwere diesels krijgen wel een melding in de DIM geloof ik.


Vandaag is niet mijn dag geloof ik :'(, het lukt me vandaag niet zo om begrepen te worden :(

@pieneman: je krijgt wél een melding op je DIM, dit is niet gerelateerd aan het afdoppen, maar het gevolg van een regulier slijtproces van de EGR-klep. Mensen die afdoppen krijgen de melding, mensen die niet afdoppen krijgen deze melding. Hierbij had ik het ook specifiek over "vroege" diesels, zoals Ddh er eentje heeft.
Heeft dus geen causaal verband met het afdoppen, maar puur met leeftijd en aantal schakelingen van de EGR-klep. Als die het begeeft, BAM, melding in je DIM.
pieneman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alkmaar
Berichten: 81
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Afsluiten EGR van een D5

 · 
Posted: 20.08.2013 - 06:49  ·  #30
Quote door waal70

Quote door pieneman

Quote door waal70

Quote door Ddh

@Waal:
Quote
"Emissies hoog - service vereist"


Waarom zou ik die melding krijgen?
We doen aan boord geen viergastest.



Als de ECM merkt dat je EGR klep niet goed meer is (geen signaal, te hoog signaal, te laag signaal zijn dan de meldingen bij uitlezen) dan zul jij bovenstaande melding in je DIM krijgen.

De EGR klep blijft bediend worden als je die niet softwarematig aanpakt, en aangezien dit volgens mij als slijtage-onderdeel beschouwd mag worden, gaat de klep een keer stuk, afgedopt of niet. Gewoon te vaak open en dicht gegaan.

Is dus niet het resultaat van een werkelijke gasmeting, hoewel feitelijk wel juist, vanwege die extra stikstofoxiden die de lucht ingaan als de EGR niet of niet goed meer werkt.


De D5 (163 PK, type D5244T) krijgen geen melding in de DIM bij afdoppen. Enige melding is uit te lezen met VIDA, je krijgt dan een EGR melding die je zegt dat er geen luchtstroom wordt gemeten. Na schoonmaken en afdoppen merkbaar verschil in oppakken van de motor.
De nieuwere diesels krijgen wel een melding in de DIM geloof ik.


Vandaag is niet mijn dag geloof ik :'(, het lukt me vandaag niet zo om begrepen te worden :(

@pieneman: je krijgt wél een melding op je DIM, dit is niet gerelateerd aan het afdoppen, maar het gevolg van een regulier slijtproces van de EGR-klep. Mensen die afdoppen krijgen de melding, mensen die niet afdoppen krijgen deze melding. Hierbij had ik het ook specifiek over "vroege" diesels, zoals Ddh er eentje heeft.
Heeft dus geen causaal verband met het afdoppen, maar puur met leeftijd en aantal schakelingen van de EGR-klep. Als die het begeeft, BAM, melding in je DIM.


Aha, verkeerd gelezen :-) vandaag meer succes, bovenstaand is duidelijk nu.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0