Afsluiten EGR van een D5

Ervaringen?

 
 
 
 
 
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Afsluiten EGR van een D5

 · 
Posted: 21.08.2013 - 00:06  ·  #31
Heren, ik snap de discussie niet zo goed! Afdoppen van EGR is de productie van noX. Vroeger heetten deze zwavelstoffen. Mens, boom en dier gaan hieraan bezwijken. Daarom hebben automerken dit serieus genomen en een EGR in het vooronder geplaatst. Waarom zou je deze afdoppen en je medemens inclusief jezelf uiteindelijk vergassen?? Even los van het feit dat je een economisch delict begaat in zowel Duitsland als Oostenrijk. Daar ben je dan maar niet zo weg! In Nederland is dit een kwestie van tijd! Tuning is leuk maar een goede tuner vinden is een 2e. Dus lekker voor Polestar kiezen als je dan toch iets wil!
Het open laten van je EGR scheelt mensenlevens (inclusief die van jezelf) en dan laat ik de natuur nog maar even buiten beschouwing!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Afsluiten EGR van een D5

 · 
Posted: 21.08.2013 - 05:52  ·  #32
Quote door Trissy1979

Even los van het feit dat je een economisch delict begaat in zowel Duitsland als Oostenrijk.


Ik denk dat het een kwestie van tijd is dat dit hier ook wet wordt.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Afsluiten EGR van een D5

 · 
Posted: 21.08.2013 - 10:53  ·  #33
Bedacht me gisteren over die hele EGR / NOx discussie het volgende :

Waarom zie ik als ik in het Ruhrgebiet ben niet meer al die dode stukke bos? 20-30 jaar geleden was het onderwerp zure regen een groot issue bij onze oosterburen. NOx en zwavel speelde daarbij een grote rol, dat is helaas een feit.

Als je nu door het Ruhrgebiet rijdt, dan zijn de bomen weer groener en het aantal bomen wat dood lijkt is een stuk gedaald. Een van de redenen daarvoor is dat maatregelen om zure regen te doen afnemen blijkbaar hun werk hebben gedaan (maar nog niet voldoende).

Zwavel in onze brandstoffen is sinds 2011 zo goed als voorbij. Zwavel is samen met NOx er een van de oorzaken van dat we een overschot aan zuren in de natuur hebben.

De NOx uitstoot wordt voor 70% veroorzaakt door het verkeer op de weg. Alle ingrepen welke op techisch gebied mogelijk waren, hebben er voor gezorgd dat die uitstoot de afgelopen jaren al een flinke daling heeft doorgemaakt, maar omdat de impact op de natuur toch wel redelijk groot is, is het dus ook niet te begrijpen dat er mensen zijn die moedwillig techniek aangebracht in auto's om die NOx uitstoot te verlagen onklaar maken.

Meer NOx betekent meer afstervende natuur en indirect weer een afname van het vermogen van de natuur om o.a. CO2 op te nemen. Dat met EGR afdoppen misschien je verbruik wat daalt is leuk. Maar niet voor niets geldt dat met een beetje goed onderhoud je twee vliegen in een klap kunt slaan :

1. Lager verbruik door optimale werking van je dieselmotor (verstuivers, roetfilter en schoon inlaattraject)
2. Lagere uitstoot schadelijke stoffen door optimale werking van je motor.

Ik sluit me verder aan bij Trissy & Bigdog dat het te hopen is dat afdoppen van de EGR ook hier een strafbaar feit wordt.
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Afsluiten EGR van een D5

 · 
Posted: 22.08.2013 - 00:34  ·  #34
Quote door EnnoE34

Ik sluit me verder aan bij Trissy & Bigdog dat het te hopen is dat afdoppen van de EGR ook hier een strafbaar feit wordt.


Yep, ik ook, al zou ik kiezen voor alles manipuleren wat te maken heeft met milieumaatregelen strafbaar stellen, niet alleen EGR.

Mijn punt over de foutcode was dat afdoppen je geen bescherming voor een fout gaat opleveren, oid.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Afsluiten EGR van een D5

 · 
Posted: 22.08.2013 - 00:40  ·  #35
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 54
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Afsluiten EGR van een D5

 · 
Posted: 22.08.2013 - 10:53  ·  #36
Bigdog kun je hier niet een pol van maken (wel of niet egr afsluiten en roetfilters verwijderen etc), hebben we een beetje een idee hoe men er in het algemeen tegenaan kijkt. Best interessant denk ik.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Afsluiten EGR van een D5

 · 
Posted: 22.08.2013 - 11:22  ·  #37
;) goed idee @Jeroenbunte alleen dan wel in een andere formulering.

Zullen wie die pol dan maar omdopen tot :

1. Ik doe mijn best om mijn bijdrage aan zure regen zo klein mogelijk te maken ;
2. Ik geef helemaal niets om het feit dat mijn afgedopte EGR / onklaargemaakte EGR er voor zorgt dat alle inspanningen van de autofabrikant voor niets zijn geweest en ik met mijn auto daarmee een extra onnodige bijdrage levert aan het verder achteruitgaan van ons leefklimaat.

Voor diegenen die dan gaan roepen dat je dan helemaal geen auto moet rijden, zeg ik dan : je rijdt in een auto met een bepaalde type goedkeuring qua uitlaatgas emissies. Ik (samen met vele anderen) behoren helaas niet tot de groep mensen die zich een EURO 6 wagen kunnen veroorloven, en dan kom je tot de afweging wat wel / wat niet.

In mijn geval is dat een EURO3 auto, die vanwege het rijden op LPG hoogstwaarschijnlijk op z'n dooie akkertje ook prima de EURO4 norm zou kunnen halen. Bij onklaar gemaakte EGR / softwarematige uitgeschakelde EGR is het zeer aannemelijk dat de auto dus niet meer voldoet aan de emissievereisten.

Wat dan het belang is van die poll : Wel / niet afdoppen van de EGR?

Met bovenstaande logica lijkt het me alleen maar pijnlijk om te moeten toegeven dat je er voor kiest de bijdrage aan achteruitgang van het milieu onnodig te doen toenemen waarbij de voornaamste motivatie is : vermindering van de brandstofkosten.
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 54
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Afsluiten EGR van een D5

 · 
Posted: 22.08.2013 - 11:41  ·  #38
Quote door EnnoE34

;) goed idee @Jeroenbunte alleen dan wel in een andere formulering.

Zullen wie die pol dan maar omdopen tot :

1. Ik doe mijn best om mijn bijdrage aan zure regen zo klein mogelijk te maken ;
2. Ik geef helemaal niets om het feit dat mijn afgedopte EGR / onklaargemaakte EGR er voor zorgt dat alle inspanningen van de autofabrikant voor niets zijn geweest en ik met mijn auto daarmee een extra onnodige bijdrage levert aan het verder achteruitgaan van ons leefklimaat.

Voor diegenen die dan gaan roepen dat je dan helemaal geen auto moet rijden, zeg ik dan : je rijdt in een auto met een bepaalde type goedkeuring qua uitlaatgas emissies. Ik (samen met vele anderen) behoren helaas niet tot de groep mensen die zich een EURO 6 wagen kunnen veroorloven, en dan kom je tot de afweging wat wel / wat niet.

In mijn geval is dat een EURO3 auto, die vanwege het rijden op LPG hoogstwaarschijnlijk op z'n dooie akkertje ook prima de EURO4 norm zou kunnen halen. Bij onklaar gemaakte EGR / softwarematige uitgeschakelde EGR is het zeer aannemelijk dat de auto dus niet meer voldoet aan de emissievereisten.

Wat dan het belang is van die poll : Wel / niet afdoppen van de EGR?

Met bovenstaande logica lijkt het me alleen maar pijnlijk om te moeten toegeven dat je er voor kiest de bijdrage aan achteruitgang van het milieu onnodig te doen toenemen waarbij de voornaamste motivatie is : vermindering van de brandstofkosten.


Je moet hem minder hard maken. Zodat men een eerlijk antwoord kan en durft te geven denk ik. Het zal sommige misschien toch aan het denken zetten..... Momenteel is het zo dat de discussie zo hoog oploopt in een aantal draadjes dat het hele forum zijn doel voorbij schiet en niet echt leuk en informatief meer is.... Tuners, leveranciers, sponsors alles en iedereen wordt afgebrand.... en ohh ja niet te vergeten, mede forumleden
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Afsluiten EGR van een D5

 · 
Posted: 22.08.2013 - 12:33  ·  #39
@Jeroen

De vraag die je dan moet stellen is : waarom dop ik mijn EGR af?

De volgende vraag die je dan moet stellen als mensen hun EGR afdoppen, of ze beseffen wat voor consequenties dit heeft.

En de volgende vraag / poll die je kunt stellen : waarom rijd ik een Diesel?

Ik begrijp heel goed dat mensen de EGR een onding vinden. Ik weet ook dat nieuwe BMW's met alle ingewikkelde diesel techniek al na 20000 km met een verstopte EGR bij de dealer staan. Maar is dat een reden om de EGR er tussen uit te halen?

Door de andere kant van het verhaal (het waarom van een EGR) weg te laten, geldt dat je een onvolledig weergave van de werkelijkheid creëert die misschien hard is om te accepteren, maar ook dat is onderdeel van het verhaal achter de techniek.

Waarom ik hier zo fel op ben? Hoe meer ik in dicht bevolkte gebieden kom, hoe erger mijn gezondheidsklachten. Misschien behoor helaas tot de categorie die wel gevoelig is voor luchtvervuiling en dan komt de vraag wederom terug : mag je mensen dan niet op hun gedrag aanspreken?

Het begint er op te lijken dat een kritische opmerking voor velen niet als acceptabel wordt gezien. Ik praat dan in een wat bredere context dan dit forum. Misschien is de waarheid dan maar wrang, het onnodig promoten van dit soort technische ingrepen heb ik zo mijn vraagtekens bij.

Misschien nog een stap verder : Diesel motoren hebben helaas last van de EGR / roetfilter oplossingen welke zijn geïmplementeerd. Dat is gewoon een feit. Een ander feit is helaas ook dat zonder EGR en andere maatregelen de uitstoot van NOx aanzienlijk hoger is dan maatschappelijk gezien wenselijk . Zolang de auto industrie niet met oplossingen komt om uitstoot van bepaalde schadelijke stoffen terug te dringen wordt de "business-case" achter een auto met een D achter de motorinhoud een lastige om te verdedigen.

Alle Dieselrijders met een respectabel aantal km's zullen aanlopen tegen het probleem van inwendige vervuiling zo is mijn sterke vermoeden. Ik zal de laatste zijn die dat zal ontkennen. Zwavelvrije Diesel zal waarschijnlijk wel geholpen hebben het probleem minder te maken, maar verstopte inlaattrajecten / verstopte EGR-en en verstopte roetfilters bij latere modellen zorgen er helaas voor dat een moderne Diesel niet meer met gemak 500.000 km mee gaat zonder er veel onderhoud aan te moeten uitvoeren.

En of die poll me dan nog interesseert? Misschien moet ik je maar gewoon bedanken @Jeroenbunte, want dankzij deze gedachtegang ben ik me gaan afvragen of ik idd wel een oude Benz moet willen rijden met een Diesel "engine" in het vooronder.
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 54
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Afsluiten EGR van een D5

 · 
Posted: 22.08.2013 - 18:13  ·  #40
Enno ik krijg het idee dat je denkt dat ik een groot voorstander ben van milieumaatregelen ongedaan maken. Dat heb je mis. Dat ben ik namelijk niet. Ik sta er neutraal in...... Mijn auto is voor zover ik weet origineel, niet getuned en een werkend DPF, de EGR is wel uit maar weet het niet zeker.

Dacht dat het misschien leuk zou zijn om eens anoniem d.m.v. een poll te kijken hoe mensen er hier over denken..... das alles
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Afsluiten EGR van een D5

 · 
Posted: 22.08.2013 - 18:36  ·  #41
;) Jeroen ik ben je eeuwig dankbaar. De gedachte om een keer een Diesel wagen aan te schaffen is langzaam maar zeker aan het verdwijnen. De reden : moderne Diesels zie ik persoonlijk weinig in qua techniek en milieu.

Dan nog wat over afsluiten / uitzetten van EGR : het is niet alleen slecht voor ons en onze medemensen. De motor vindt het ook totaal niet prettig:

NOx achtige stoffen zijn zuur en gaan lekker reageren in de motor. Gevolg de motorolie degradeert in veel rapper tempo dan eigenlijk de bedoeling is. Met alle kwalijke gevolgen van dien.

"In addition to the stress that higher temperatures put on the engine oil, mixture with exhaust gases can act as a catalyst for oxidation and nitration (a form of oxidation) in the oil. A routine oil analysis may start showing an unacceptable increase in viscosity when all other parameters and time on the oil appear normal. An improperly operating EGR system can severely aggravate this problem. Waste gate components in an EGR system can be particularly susceptible to surface scuffing damage. If an exhaust gas recirculating system is not operating properly, the lubricating oil can rapidly deteriorate. Sometimes going so far as to turning the oil into an oxidized, acidic sludge."

Voor meer info (http://www.machinerylubrication.com/Read/349/).

Samenvattend, er is maar weinig wat spreekt ten faveure van dit soort ingrepen in een motor. Ook al lijkt het een logisch middel om roetvorming in het inlaattraject te doen afnemen. Misschien kun je zelfs stellen : het middel is erger dan de kwaal. Toegegeven nogmaals : ook ik vind de EGR oplossing geen mooie oplossing, maar helaas is het zo dat veel Volvo's zo'n ding hebben omdat andere technologieen niet bestonden of nog niet gebruikt werden op de D5244Tx motoren.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0