afstellen nokkenas tandwiel

distributie timing

 
 
 
 
 
dhz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wetsinge
Berichten: 5
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

afstellen nokkenas tandwiel

 · 
Posted: 05.11.2023 - 17:24  ·  #1
Beste,

Het volgende staat vast al eens ergens beschreven maar ik heb het juiste antwoord nog niet kunnen vinden, vandaar het volgende.
In verband met het vervangen van de nokkenas keerringen heb ik de tandwielen van de nokkenas er af gehad.
Van te voren alles goed gemerkt en weer teruggeplaatst. Alleen op lpg ging de motor bij vermogen vraag stotteren.
Hierom heb ik de distributie nog eens op tijd gezet. Dit keer met een blokkeer tool aan bak zijde.
De inlaat stond goed. De uitlaat heb ik iets verzet zodat de merktekens goed staan.
Nu wil het dat hij bij warme motor stationair niet lekker loopt. En ik onder het rijden vind dat hij ook niet lekker vloeiend is.

Moet ik nog iets doen aan de positie van de tandriemschijf op de nokkenas versteller.
Ik heb hem gisteren tegen de klok in verzet. Daar werd het wel erger van. Vanmiddag met de klok mee verzet dit is beter, maar nog niet goed.
Daar een truukje voor om dat goed te krijgen.

Graag hoor ik hiervan.

Ik rijd nu voorlopig even niet op LPG omdat ik nieuwe inspuit buisjes heb besteld.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: afstellen nokkenas tandwiel

 · 
Posted: 05.11.2023 - 19:51  ·  #2
De VVT voordat je de tandwielen vastmaakt maximaal met de klok mee, daarna pas vast zetten.

Merktekens heb je niets meer aan als alles is los geweest, je moet het eerst weer op de goede positie zetten allemaal.

Dus simpelweg maximaal met de klok mee, zorg dat je die ruimte hebt om klokwijs te draaien op het tandwiel voor je het tandwiel weer vastzet op de VVT poulie.
dhz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wetsinge
Berichten: 5
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: afstellen nokkenas tandwiel

 · 
Posted: 05.11.2023 - 22:11  ·  #3
Als ik het goed begrijp:
Tandriem schijf op de vvt monteren met de maximale sleuf links van de bout (m6).
De nokkenas fixeren aanbakzijde met de tool.
Dan de VVT op de nokkenas monteren met het merkteken overeenkomend met de inkeping in de kap.

Maar wat daarna.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: afstellen nokkenas tandwiel

 · 
Posted: 06.11.2023 - 02:07  ·  #4
Niet naar de merktekens kijken op de (nokkenas)tandwielen.

Krukas in positie, blokkeertool op de nokkenas aan de bakzijde.

VVT van de nokkenas maximaal met de klok mee, alles vast zetten en klaar.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0