Aftermarket 2-din inbouwen

 
 
 
 
 
Staaf73
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nieuw-Vennep
Leeftijd: 50
Berichten: 12
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Aftermarket 2-din inbouwen

 · 
Posted: 18.02.2021 - 11:21  ·  #16
Quote door Doeke Dobma

Wat bedoel je precies met dubbele antenne? Je auto heeft 2 antenne’s, maar aftermarket kan er maar 1 van gebruiken, dat geldt voor elke aftermarket radio.
Wel heeft een aftermarket radio een aparte aansluiting voor een FM/AM antenne en een aansluiting voor een DAB+ antenne.

De Pioneer is een uitstekend model, echter inmiddels wel opgevolgd door de SPH-DA250DAB. Misschien de moeite waard om daar eens naar te kijken. Je kan ook naar Kenwood kijken, de DMX-5020DABS is een vergelijkbaar model qua functionaliteit, wat voordeliger maar ook een wat ‘goedkopere’ look&feel.
Overigens ligt de Pioneer SPH-EVO62DAB qua prijs ongeveer gelijk aan SPH-DA250DAB maar deze is wat uitgebreider qua geluidsinstellingen.

Frame, uit m’n hoofd heb ik deze eens in m’n handen gehad, ik meen dat de bevestiging niet je-van-het was. Een origineel frame is zeker mooier (maar waarschijnlijk ook duurder).

De CI-P2 is een prima keus, echter als je geen faceliftmodel én parkeersensoren hebt kan het (iets) goedkoper.


Ik leefde even met de gedachte dat er twee antenne stekkers in de auto zitten maar dat is dus kennelijk niet zo.

Wat zijn de genoemde (iets) goedkopere alternatieven?
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Aftermarket 2-din inbouwen

 · 
Posted: 18.02.2021 - 13:37  ·  #17
Quote door hermanusb

Even terug gezocht het frame koste me 60 euro bij de dealer.


Inmiddels ligt die prijs wel iets hoger: ca 85 euro ex btw.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Aftermarket 2-din inbouwen

 · 
Posted: 18.02.2021 - 13:41  ·  #18
Quote door Staaf73

Quote door Doeke Dobma

De CI-P2 is een prima keus, echter als je geen faceliftmodel én parkeersensoren hebt kan het (iets) goedkoper.


Wat zijn de genoemde (iets) goedkopere alternatieven?


Ik kan dezelfde module maar dan met een ander merk-stickertje leveren voor 119 euro incl verzenden.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Aftermarket 2-din inbouwen

 · 
Posted: 18.02.2021 - 17:59  ·  #19
Dit is de achterkant van de radio die ik had, zie foto. De grote aansluiting links onder daar gaat de bestaande antenne stekker in, dus die van de auto zelf, evt met een verloopje. De kleinere gouden er net boven daar gaat de dab antenne in. Dus die plak je rechtsboven op de voorruit en de draad trek je naar de radio en prik je daar in, dat is alles.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Munckhof
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 88
Geregistreerd: 02 / 2020
Subject:

Re: Aftermarket 2-din inbouwen

 · 
Posted: 20.02.2021 - 15:24  ·  #20
Ik ben ook van plan een keer de normale 2din radio te vervangen voor een met carplay.
Maar zoals ik begrijp werken de meeste bekabeld? Althans die voor enigszins leuk geld zo rond de €400. Dan verlies je toch een gedeelte van het makkelijke van het systeem in mijn ogen. Zijn er ook radio’s waarbij het draadloos werkt zonder dat de prijs flink omhoog gaat? Die ik vind gaat de prijs dan al snel naar de €650/700
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Aftermarket 2-din inbouwen

 · 
Posted: 20.02.2021 - 15:27  ·  #21
Je hebt inderdaad ook draadloos. Ik heb ook een Kenwood met CarPlay, draadloos. Maar... dan heeft de radio wel een snelheidssignaal nodig. Die moet je ergens van de CEM plukken. Maar waar, dát is de vraag. Ik weet het niet. Heb elders gelezen, pin D59. Maar waar is die gelokaliseerd?
Zolang de radio geen snelheidssignaal krijgt gaat draadloos niet werken.
Spier1968
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 55
Berichten: 333
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Aftermarket 2-din inbouwen

 · 
Posted: 20.02.2021 - 16:15  ·  #22
Staaf73
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nieuw-Vennep
Leeftijd: 50
Berichten: 12
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Aftermarket 2-din inbouwen

 · 
Posted: 20.02.2021 - 17:39  ·  #23
Quote door Doeke Dobma

Quote door Staaf73

Quote door Doeke Dobma

De CI-P2 is een prima keus, echter als je geen faceliftmodel én parkeersensoren hebt kan het (iets) goedkoper.


Wat zijn de genoemde (iets) goedkopere alternatieven?


Ik kan dezelfde module maar dan met een ander merk-stickertje leveren voor 119 euro incl verzenden.


Ik dm je hier binnenkort over 😉
Volvimus
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 27
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: Aftermarket 2-din inbouwen

 · 
Posted: 21.02.2021 - 08:00  ·  #24
Ik heb sinds kort een JVC dd with carplay en achteruitrijcamera ingebouwd, icm een wireless dongle werkt het perfect. In het bovenste vakje van de armsteun een draadloze oplader ingebouwd. Dus instappen, telefoon in het vakje op de oplader en genieten maar. Telefoon is dan mooi opgeladen wanneer je de auto verlaat.
Koste alles bij elkaar (inclusief netjes inbouwen) wel ongeveer €800,-
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Aftermarket 2-din inbouwen

 · 
Posted: 21.02.2021 - 10:20  ·  #25
Hoe werkt die wireless dongle precies? Ik neem aan dat je daar ook verbinding mee moet maken. Bluetooth, wifi? Weet je welke wireless dongle je hebt? Linkje wellicht?
Volvimus
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 27
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: Aftermarket 2-din inbouwen

 · 
Posted: 21.02.2021 - 10:40  ·  #26
De dongle maakt de eerste keer verbinding via BT en schakelt dan over naar wifi, welke vervolgens automatisch gaat wanneer je de auto start. Eenmalig aangeven dat je in de auto 4G wil blijven gebruiken ipv wifi voor internet en alles werkt prima.
De dongle kan je mooi wegwerken onder de climat control dus geen draden rondom je radio.


https://carlinkitcarplay.com/p…ry-carplay
Staaf73
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nieuw-Vennep
Leeftijd: 50
Berichten: 12
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Aftermarket 2-din inbouwen

 · 
Posted: 22.02.2021 - 21:43  ·  #27
Quote door Volvimus

De dongle maakt de eerste keer verbinding via BT en schakelt dan over naar wifi, welke vervolgens automatisch gaat wanneer je de auto start. Eenmalig aangeven dat je in de auto 4G wil blijven gebruiken ipv wifi voor internet en alles werkt prima.
De dongle kan je mooi wegwerken onder de climat control dus geen draden rondom je radio.


https://carlinkitcarplay.com/p…ry-carplay


Dit is zeker een mooie optie, echter biedt mijn iPhone bij de navigatie ook wel een interessant 2e scherm. En dat kan ik niet zien als de iPhone in een vakje ligt. Weet iemand of een aftermarket unit de iPhone ook oplaat bij een bedrade usb CarPlay aansluiting?
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Aftermarket 2-din inbouwen

 · 
Posted: 22.02.2021 - 21:47  ·  #28
Het idee van CarPlay is natuurlijk dat je niet meer op je telefoon hoeft te kijken en/of niet meer door je telefoon wordt afgeleid ;)

Maar ja, een aftermarket unit laadt je toestel bedraad ook gewoon op :)
Volvimus
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 27
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: Aftermarket 2-din inbouwen

 · 
Posted: 22.02.2021 - 22:15  ·  #29
Wat voor 2e scherm zou je willen dan?
Op mijn carplay radio zie ik bv navigatie en Spotify op één scherm.
En je hoeft je telefoon niet in een vakje te leggen, die kan ook in een houder zoals je gewend bent toch?
Maar dan zie ik, behalve het geen last hebben van bedrading het nut niet in van een draadloze verbinding.
Ik vind het persoonlijk juist fijn dat ik mijn telefoon gewoon in mijn binnenzak kan laten zitten.
Pygmy
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 47
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: Aftermarket 2-din inbouwen

 · 
Posted: 22.02.2021 - 22:51  ·  #30
Ik heb recent zelf een 2din Kenwood Dmx8020dabs ingebouwd icm een achteruitrijcamera in mijn 2006 V70.

Als je het zelf gaat doen is imho het eerste dat je moet doen een Haynes manual kopen.
Die laat je precies zien hoe je alles in je auto kan demonteren zonder de boel te slopen.

Kost je 20 euro, maar je hebt er jaren plezier van bij elke andere reparatie 👍

Verder is het een kwestie van de juiste Volvo->Universal plug kabel converter kopen,
en het Metra frame.

Voor stuurwiel control kun je verschillende plug in units kopen, maar Doeke kan je waarschijnlijk vertellen wat de beste is.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0