Aftermarket 2-din inbouwen

 
 
 
 
 
Staaf73
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nieuw-Vennep
Leeftijd: 50
Berichten: 12
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Aftermarket 2-din inbouwen

 · 
Posted: 17.02.2021 - 19:39  ·  #1
Ik ben me aan het inlezen over het inbouwen van een 2-din audiosysteem in mijn toekomstige V70 uit 2001. Het wordt een systeem met AirPlay in verband met de gewenste navigatie en Spotify gebruik.

Als systeem heb ik dit systeem van Pioneer in gedachte: https://www.pioneer-car.eu/nl/nl/products/sph-da230dab De vragen die ik hierover heb zijn: Hoe sluit je de dubbele antenne stekkers aan op dit systeem? Of maak je gebruik van een externe dab+ antenne?

Als inbouwframe heb ik deze al binnengekregen: https://www.broditnederland.nl…aciet.html Is er iemand bekend met dit frame? Ik vind geen ervaringen of zie ik iets over het hoofd?

Voor de stuurbesturing zit ik te denken aan deze unit: https://www.swedesolutions.com…ce-for-p2/ Is dit de dure en ook zeker werkende unit? Of zijn er goedkopere alternatieven?

Als ik bovenstaande artikelen binnen heb kan ik dan alles met plug en play aansluiten of moet er ook gesoldeerd worden?

Tot zover deze vragen, dan ik me nu oriënteren op de speakers, welke zitten er in en wat zijn. De aftermarket opties.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Aftermarket 2-din inbouwen

 · 
Posted: 17.02.2021 - 19:43  ·  #2
De dab antenne heeft zijn eigen aansluiting. Ik had een dab binnen-plak antenne gekocht bij ali voor €4 en werkte perfect. Let wel op dat je de massa strip van de antenne vastmaakt aan kaal metaal, en niet op de verf van het chassis. Dit kan op de binnenkant vd raamstijl waar later weer de afdek kap over heen komt, dus zie je niks van.
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 656
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Aftermarket 2-din inbouwen

 · 
Posted: 17.02.2021 - 19:46  ·  #3
Quote door Walterj

Let wel op dat je de massa strip van de antenne vastmaakt aan kaal metaal, en niet op de verf van het chassis. Dit kan op de binnenkant vd raamstijl waar later weer de afdek kap over heen komt, dus zie je niks van.


Wat zijn de symptomen als je dit niet doet? Bij mij doet die het op zich wel, maar in Delft verliest die vaak verbinding in Den-haag nooit problemen. Wordt de ontvangst beter bij kaal metaal?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Aftermarket 2-din inbouwen

 · 
Posted: 17.02.2021 - 19:53  ·  #4
Ja de ontvangst is gewoon minder goed. Als het signaal heel sterk is zal je wel ontvangst hebben, maar als het iets minder wordt valt het geluid weg.
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 656
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Aftermarket 2-din inbouwen

 · 
Posted: 17.02.2021 - 19:57  ·  #5
Oke wist ik niet. Ga ik binnenkort wat aan doen!
Staaf73
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nieuw-Vennep
Leeftijd: 50
Berichten: 12
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Aftermarket 2-din inbouwen

 · 
Posted: 17.02.2021 - 20:08  ·  #6
Quote door Walterj

De dab antenne heeft zijn eigen aansluiting. Ik had een dab binnen-plak antenne gekocht bij ali voor €4 en werkte perfect. Let wel op dat je de massa strip van de antenne vastmaakt aan kaal metaal, en niet op de verf van het chassis. Dit kan op de binnenkant vd raamstijl waar later weer de afdek kap over heen komt, dus zie je niks van.


Bedankt voor de tip! Heb je de standaard antenne aansluitingen niet gebruikt?
Volvimus
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 27
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: Aftermarket 2-din inbouwen

 · 
Posted: 17.02.2021 - 21:20  ·  #7
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Aftermarket 2-din inbouwen

 · 
Posted: 17.02.2021 - 22:54  ·  #8
Quote door Staaf73

Quote door Walterj

De dab antenne heeft zijn eigen aansluiting. Ik had een dab binnen-plak antenne gekocht bij ali voor €4 en werkte perfect. Let wel op dat je de massa strip van de antenne vastmaakt aan kaal metaal, en niet op de verf van het chassis. Dit kan op de binnenkant vd raamstijl waar later weer de afdek kap over heen komt, dus zie je niks van.


Bedankt voor de tip! Heb je de standaard antenne aansluitingen niet gebruikt?


Ja, ik had beide aangesloten, dus dan heb je de gewone fm, en daarnaast ook de dab zenders. Ik had ook een pioneer 2-din er in zitten, maar dan een simpeler model. Maar t zit goed in elkaar.
henry classic v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: N/O Veluwe
Leeftijd: 61
Berichten: 692
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Aftermarket 2-din inbouwen

 · 
Posted: 18.02.2021 - 08:59  ·  #9
Is het niet veel handiger om een Bluetooth kastje aan de radio te koppelen om via een smartphone radiozenders te luisteren, dan heb je nergens storingen
De Juke-app bijv. heeft veel zenders maar er zijn ook andere mogelijkheden via internet
Ik heb zelf de Bluetooth module van Doeke Dobma, werkt perfect, luister bijna nooit meer de gewone radio maar veel Spotify en Juke
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Aftermarket 2-din inbouwen

 · 
Posted: 18.02.2021 - 09:06  ·  #10
Tja alles heeft zn voor en nadelen. Dab komt gratis uit de lucht, en een andere zender opzoeken op de radio mag wel onderweg, terwijl diezelfde actie op je telefoon niet mag. En afhankelijk van het bt protocol en bitrate vd aanbieder kan er nog wel eens wat kwaliteitsverlies zijn. Maar gelukkig mag een ieder dit voor zichzelf bepalen.
Staaf73
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nieuw-Vennep
Leeftijd: 50
Berichten: 12
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Aftermarket 2-din inbouwen

 · 
Posted: 18.02.2021 - 09:09  ·  #11
Quote door Walterj

Quote door Staaf73

Quote door Walterj

De dab antenne heeft zijn eigen aansluiting. Ik had een dab binnen-plak antenne gekocht bij ali voor €4 en werkte perfect. Let wel op dat je de massa strip van de antenne vastmaakt aan kaal metaal, en niet op de verf van het chassis. Dit kan op de binnenkant vd raamstijl waar later weer de afdek kap over heen komt, dus zie je niks van.


Bedankt voor de tip! Heb je de standaard antenne aansluitingen niet gebruikt?


Ja, ik had beide aangesloten, dus dan heb je de gewone fm, en daarnaast ook de dab zenders. Ik had ook een pioneer 2-din er in zitten, maar dan een simpeler model. Maar t zit goed in elkaar.


Hoe heb je van twee stekkers één stekker gemaakt? Met een aparte splitter of anders?
Staaf73
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nieuw-Vennep
Leeftijd: 50
Berichten: 12
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Aftermarket 2-din inbouwen

 · 
Posted: 18.02.2021 - 09:10  ·  #12
Quote door henry classic v70

Is het niet veel handiger om een Bluetooth kastje aan de radio te koppelen om via een smartphone radiozenders te luisteren, dan heb je nergens storingen
De Juke-app bijv. heeft veel zenders maar er zijn ook andere mogelijkheden via internet
Ik heb zelf de Bluetooth module van Doeke Dobma, werkt perfect, luister bijna nooit meer de gewone radio maar veel Spotify en Juke


Ik wil ook CarPlay gebruiken om navigatie mogelijk te maken, dus vandaag een 2-din unit.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3731
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Aftermarket 2-din inbouwen

 · 
Posted: 18.02.2021 - 09:30  ·  #13
Wat bedoel je precies met dubbele antenne? Je auto heeft 2 antenne’s, maar aftermarket kan er maar 1 van gebruiken, dat geldt voor elke aftermarket radio.
Wel heeft een aftermarket radio een aparte aansluiting voor een FM/AM antenne en een aansluiting voor een DAB+ antenne.

De Pioneer is een uitstekend model, echter inmiddels wel opgevolgd door de SPH-DA250DAB. Misschien de moeite waard om daar eens naar te kijken. Je kan ook naar Kenwood kijken, de DMX-5020DABS is een vergelijkbaar model qua functionaliteit, wat voordeliger maar ook een wat ‘goedkopere’ look&feel.
Overigens ligt de Pioneer SPH-EVO62DAB qua prijs ongeveer gelijk aan SPH-DA250DAB maar deze is wat uitgebreider qua geluidsinstellingen.

Frame, uit m’n hoofd heb ik deze eens in m’n handen gehad, ik meen dat de bevestiging niet je-van-het was. Een origineel frame is zeker mooier (maar waarschijnlijk ook duurder).

De CI-P2 is een prima keus, echter als je geen faceliftmodel én parkeersensoren hebt kan het (iets) goedkoper.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4708
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Aftermarket 2-din inbouwen

 · 
Posted: 18.02.2021 - 10:52  ·  #14
Quote door Doeke Dobma

Wat bedoel je precies met dubbele antenne? Je auto heeft 2 antenne’s, maar aftermarket kan er maar 1 van gebruiken, dat geldt voor elke aftermarket radio.
Wel heeft een aftermarket radio een aparte aansluiting voor een FM/AM antenne en een aansluiting voor een DAB+ antenne.

De Pioneer is een uitstekend model, echter inmiddels wel opgevolgd door de SPH-DA250DAB. Misschien de moeite waard om daar eens naar te kijken. Je kan ook naar Kenwood kijken, de DMX-5020DABS is een vergelijkbaar model qua functionaliteit, wat voordeliger maar ook een wat ‘goedkopere’ look&feel.
Overigens ligt de Pioneer SPH-EVO62DAB qua prijs ongeveer gelijk aan SPH-DA250DAB maar deze is wat uitgebreider qua geluidsinstellingen.

Frame, uit m’n hoofd heb ik deze eens in m’n handen gehad, ik meen dat de bevestiging niet je-van-het was. Een origineel frame is zeker mooier (maar waarschijnlijk ook duurder).

De CI-P2 is een prima keus, echter als je geen faceliftmodel én parkeersensoren hebt kan het (iets) goedkoper.


Mijn 2001 model heeft een frame vd dealer en de prijs weet ik niet meer maar als het duur was geweest had ik het niet gekocht denk ik.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4708
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Aftermarket 2-din inbouwen

 · 
Posted: 18.02.2021 - 11:18  ·  #15
Even terug gezocht het frame koste me 60 euro bij de dealer.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0