airco doet niks

foutcode ECM-500F

GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

Re: airco doet niks

· 
Posted: 20.05.2018 - 22:21  ·  #31
Herman op zich eens , maar kans op lekkage bij condensor is wel het grootst en vaak lastig te zien ook met uv. Ook als ie erg dichtgeslagen is is vervangen wel ok, maar of je idd je lekkage ook oplost?
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 20.05.2018 - 22:22  ·  #32
Het lijkt me zo zonde geld.
Nieuwe condensor. Vullen en weer leeg.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 20.05.2018 - 22:32  ·  #33
Dan nog zijn er 2 types, met een vaste droger aan de condensor en 1 die je over moet zetten of vervangen.

Als je een aircopomp vernieuwd, dan meet je de olie die daar uit komt.

Die hoeveelheid plus een beetje doe je in de nieuwe (of tweedehandse) pomp.

Waarom zou je er ineens 150ml meer in moeten doen als er maar 50ml uit kwam? De rest zit toch nog netjes in t systeem? Dat je er dan 20-30ml meer bij stopt snap ik nog wel.

Dit is niet hoe ik het heb bedacht, maar unicorn uit haarlem vertelde mij dit. Hun zijn zeg maar best wel groot in de airco wereld.

Aan hermanus: ik verwacht dat er alleen een vacuumlektest is gedaan. Maar niet zeker. Heb je overigens weinig aan zon test.

Airco die leeg loopt is 9 vd 10x de condensor..... behalve bij de 850 en classics.

Ik laat het verder hier bij. Ik doe het al jaren zo. Gaat perfect. Veel monteurs hebben hier hun eigen ideeen bij en dat is ook prima!
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.05.2018 - 22:51  ·  #34
Mij is eens verteld dat het ook vaak bij de kachel unit onder je dashboard kan zijn.
Die van mij vul ik 1 keer per jaar.
Want dan is hij voor 70% leeg.

Prijs is 60 euro en daarvoor kan ik hem niet laten repareren.

Of ik zou Frank eens lief moeten aankijken.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.05.2018 - 23:10  ·  #35
Haha volgens mij zijn we het wel eens maar praten we wat langs elkaar. ik zeg dat een nieuwe pomp met 150-200 ml aircoolie wordt geleverd, (eigenlijk niet boeiend in dit geval, maar ik dacht eerst dat ook de pomp vervangen werd) Dat is genoeg voor een geheel nieuw leeg systeem. Bij elke vervanging van onderdelen moet je dus volgens het pdfje gaan kijken hoeveel olie dr werkelijk in het systeem moet (zitten) bij installatie van de nieuwe delen. Sluit je een nieuwe pomp vol aan op een systeem waarbij alleen de pomp vervangen wordt zit er dus veel te veel olie in(jouw punt denk ik). Vervang je onderdelen moet je wel volgens pdfje wat extra olie aanvullen. Overigens dez pompen worden in meerdere auto merken geplaatst dus moet je altijd op zoek naar de juiste hoeveelheden bij vervangen van de pomp.

Herman zit er UV spul in? want dan zouden we eens kunnen kijken? of is er al eens gezocht?
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.05.2018 - 23:24  ·  #36
Even in Pag 46-Pag100 gedoken geheel afhankelijk van de pomp dus. het is beetje vergelijkbaar met sae 0w30 versus 10w40 etc. Dus opzoeken welke pomp je hebt en kijken welke olie dr in moet. PAG 46 en PAG 100 zijn de meest voorkomende types, maar dr is een beter product op de markt PAO 68. Dat schijnt 46 en 100 te kunnen vervangen en te vermengen. Doe ik volgende keer misschien wel :-)
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.05.2018 - 23:39  ·  #37
Om toch even te reageren. Dat is exact wat ik bedoel!

Bedankt voor die pag68 dat kon ik nog niet.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.05.2018 - 23:54  ·  #38
Net een liter besteld bij Cartal. Scheelt weer zoeken naar dat stickertje. Dank!
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.05.2018 - 00:48  ·  #39
Quote door hermanusb

Die van mij vul ik 1 keer per jaar. Want dan is hij voor 70% leeg.
Prijs is 60 euro en daarvoor kan ik hem niet laten repareren.

De milieubelasting van het airco gas moet je niet onderschatten. Eén ontsnapte vulling staat qua bijdrage aan het broeikaseffect gelijk aan 10.000km rijden, heb ik eens ergens gelezen. Voor mij een reden om er dit jaar toch maar een nieuwe condensor in te prakken denk ik.
Vervanging condensor geeft allicht ook milieubelasting, maar goed, ik dacht ik meld het maar even.
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 21.05.2018 - 08:07  ·  #40
Als een aircosysteem leeg is is dit in 90% van de gevallen een lekke condensor Deze zit mooi aan de voorkant achter je pumper en er zit ook een heel mooi groot gat in de bumper waar heel wat stenen doorheen kunnen vliegen
Ik heb dat ook eens aangepakt , en heb gaas voor dat grote gat gemaakt zodat er minder snel stenen door heen kunnen vliegen en je condensor kunnen beschadigen
flevodirk
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 21.05.2018 - 11:31  ·  #41
Hans, als je klaar bent met fixen kunnen we (ik o.a.) je helpen met stoer (petjes) racegaas in de bumper. Heb ik direct in mijn bumper gedaan toen ik de kar kocht, na droevige ervaringen met een vorige auto, een BMW 3 serie met dezelfde klachten.

Persoonlijk zou ik een garage (Blade bv is daar erg goed in) / aircoboer de reparatie van het airco-systeem laten doen, ik waag me niet aan zulke klussen, maar respect voor je daadkracht; ik hoop dat dit het fixt.

Zoals gezegd; het is vaak die condensor; steenslag, rommel op de weg e.d. Er kan van alles in dat gat wat bumper heet vliegen. Je vraagt je af waarom Volvo daar ogenschijnlijk niet over na heeft gedacht. Of een gevalletje VORM boven FUNCTIE ? :-)

Ik heb nu even geen foto’s van die fix van paar jaar geleden, zit op de IPad te tikken, maar kan ik waarschijnlijk later wel vinden, gaas heb ik met Richard gedaan op een klusdag (lees; hij deed het, ik assisteerde alleen maar) . Het kost je dacht ik 2 tientjes voor dat racegaas, bij Autostyle ofzo en verder wat klein materiaal, wat tiewraps enzo. Het is wel de moeite waard vind ik.
Groeten,
DJ
Bv : http://www.autostyle.nl/englis…x30cm.html (plastic)
Of dit http://www.autostyle.nl/racega…x25cm.html (metaal, dit heb ik dacht ik..)
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 21.05.2018 - 15:44  ·  #42
is gewoon een condensor (killer ) dat gat in de bumper daar kan bijna een complete klinker dwars doorheen
Gewoon even de zwarte kap aan de onderkant eraf 2x 10 boutjes kap weg en dan zou je zelfs op de stoep zonder krik die gaas erin kunnen monteren
Heb dat alles ook gewoon met wat tywraps vast gezet ziet toch niemand
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.05.2018 - 16:15  ·  #43
Heb ook een keer ergens gelezen dat lekkage van de condensor bijna nooit door steenslag komt?!
Maar het systeem is dus op druk gebracht en met een sopje gecontroleerd. Dat leverde niks op. Met de uv-lamp is er een verdacht plekje gevonden, op een dusdanige plek dat dit niet kan zijn ontstaan door steenslag. De monteur zei dat zo'n lek gewoon erg moeilijk, zoniet helemaal niet te vinden is. De fluor-toevoeging blijft niet eeuwig zichtbaar, hooguit een paar weken.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.05.2018 - 16:22  ·  #44
Tja als die echt goed afgeperst is, en goed met dreft is ingesopt, dan verwacht je wel dat er belletjes ontstaan. Zeker als het zo snel weer leeg is.

Heeft ie verder goed gekeken of er nergens anders wat lekte en olie sporen zag? Zoals aansluitingen op pomp afgesopt?
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.05.2018 - 16:51  ·  #45
Quote door Blade

Tja als die echt goed afgeperst is, en goed met dreft is ingesopt, dan verwacht je wel dat er belletjes ontstaan. Zeker als het zo snel weer leeg is.

Heeft ie verder goed gekeken of er nergens anders wat lekte en olie sporen zag? Zoals aansluitingen op pomp afgesopt?

Als er een groot lek in zit zou je het misschien snel zien.
Die van mij is 1 jaar geleden gevuld en doet het nog steeds.

Oftewel de lekkage is aan de kleine kant.

Misschien ook maar een condenser dan? Zo duur is die nu ook weer niet.

Selected quotes for multi-quoting:   0