Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 
 
 
 
 
Mick
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Klarenbeek
Leeftijd: 41
Berichten: 71
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 · 
Posted: 11.05.2016 - 21:28  ·  #1
Allen,

Ik ga een allerlaatste poging wagen om de Volvo in orde te krijgen. Wat mankeert er aan:

- Auto bromt bij intrappen van de rem bij stilstand. Als hij koud is, klein stukje gereden heb en na een tijdje in de file. Als ik een stuk snelweg gehad heb is het nagenoeg nihil. Staat hij een tijdje stil of dergelijk, is het er weer.
- Hij trilt in de pedalen, stuur en stoel vanaf de 120 en hoe harder hoe meer het wordt. Maarrrrr de ernst kan fluctueren per keer..... Meestal wel als niet, maar af en toe ook weer ineens kort nihil. Hij doe het zowel bij accelereren als constant als gas los. Lijkt dus snelheid afhankelijk.


Wat is er bekeken en/of vervangen:

- vacuümpomp rembekrachtiger vervangen (beiden gebruikte) slangen gecontroleerd, niet lek.
- Motorrubbers/steunen vervangen op de versnellingsbak steun na.
- Wielen zeer nauwkeurig gebalanceerd, zit geen onbalans in.
- Aandrijfassen lijken geen speling te hebben.
- Zit geen overmatige speling op de wielen. Spoorstangen e.d.
- Centrale bout aandrijfas zit vast
- Nog wat dingen vervangen maar staat volgens mij los van de problemen. Zoals intercooler, slangetje hier en daar.

Wat zit er aan te komen:

- Remschijven voor zijn slecht dus vervangen, idem blokken
- Grote beurt
- Twijfel over de schokbrekers, auto springt iets in bochten waar een richeltje en of hobbeltje ligt. Heel erg na deinen doet hij niet overigens en zijn niet lek.

Verdere info, S80 2004 d5 met 265 k

Beide dingen zijn van die zoekplaatjes.......maar loop al een tijdje te tobben met de auto. Wil er of binnen redelijke kosten vanaf komen, anders gaat hij er toch echt uit. Dus wil best geld uitgeven maar voel weinig om van alles te vervangen en duizenden euro's verder te zijn en dan wellicht niet eens van het probleem af te zijn. Rij best wat kilometer per jaar en dan moet je wel prettig rijden.

Elke suggestie is welkom, er zit ervaring en kennis genoeg hier volgens mij.

Alvast dank!
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 · 
Posted: 11.05.2016 - 21:58  ·  #2
Vervelend die trillingen en geluiden. Ik weet er alles van.

De versnellingsbak steun voel je alleen als de auto in de P staat en stil staat. En je voelt hem wat meer klappen met gas er op geven.

Een aandrijfas moet altijd wat speling hebben. Als er helemaal geen speling meer voelbaar is dan is de as defect.
De rechter aandrijfas bij mijn V70 zat ook helemaal geen speling meer op. Daardoor gaf deze allerlei trillingen door.
De nieuwe as had ook speling. Auto rijd nu trillingsvrij.

Tevens kan een verkeerde uitlijning ook een oorzaak zijn van trillingen.
Als er bijvoorbeeld te veel toespoor is dan komt er te veel spanning op de voorkant te staan waardoor er ook een trilling kan ontstaan. Dit is ook een oorzaak van het knappende geluid bij drempels en bochten in en uit draaien.
En ja, daar heb ik zelf ook ervaring mee gehad, dus geen fabeltje.

Goede uitlijners zijn een zeldzaamheid in dit land.
Ik ga zelf alleen nog maar naar Lammert van der Meulen in Dokkum.
Ook meervoudig Nederlands kampioen rally rijden.
Deze man doet niets anders dan uitlijnen.

Verder kunnen injectoren ook trillingen veroorzaken.
En de koppelomvormer kan ook trillen.

Zorg dat eerst de basis goed is.

Uitlijning, motorrubbers, aandrijfassen, banden/velgen, schokbrekers en ophanging.
Mick
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Klarenbeek
Leeftijd: 41
Berichten: 71
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 · 
Posted: 11.05.2016 - 22:19  ·  #3
Dank voor je antwoord! Aandrijfas zit niet helemaal vast of dergelijke, maar voelt volgens de garage niet stuk. Uitlijnen......banden slijten niet scheef af of dergelijke, desondanks toch uitlijnen?

Als een aandrijfas stuk is trilt hij dan ook op constante snelheden? Of alleen bij gas los?

Van de basis zijn de banden/velgen goed, motorrubbers op de baksteun na allemaal vervangen. Ophanging zit verder geen speling op. Schokbrekers zou dus kunnen en aandrijfassen......tja waar te beginnen. Enigszins huiverig voor het bodemloze put effect.

Ow, ja is een handbak.
harold
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: venlo (limburg)
Leeftijd: 55
Berichten: 2075
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 · 
Posted: 11.05.2016 - 22:22  ·  #4
Kijk eens naar het lager wat op de rechter aandrijfas zit .
Mick
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Klarenbeek
Leeftijd: 41
Berichten: 71
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 · 
Posted: 11.05.2016 - 22:30  ·  #5
Sorry voor mijn beperkte kennis, leer elke keer weer wat bij.....maar bedoel je de homokineet?
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 · 
Posted: 11.05.2016 - 22:37  ·  #6
Nee, niet de homokineet.

De rechteras heeft een lager waarmee hij aan de motor vast zit. Vanaf rechts bezien heb je: homokineet - stang - tripode (beide hebben zo'n rubberhoes); het lager zit precies achter de tripodekoppeling. Is makkelijk te zien. Moet je 'm wel even demonteren.

Misschien even contact opnemen met forumsponsoren? Heb ik schappelijke en goede ervaringen mee.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 · 
Posted: 11.05.2016 - 22:38  ·  #7
Quote door Mick

Dank voor je antwoord! Aandrijfas zit niet helemaal vast of dergelijke, maar voelt volgens de garage niet stuk. Uitlijnen......banden slijten niet scheef af of dergelijke, desondanks toch uitlijnen?

Het kan zijn dat de band wel loodrecht op de weg staat, maar niet exact naar voren wijst. Hierdoor wringt de band tijdens het rijden. Dus geen scheve slijtage is geen garantie voor goede uitlijning.
En het hoeft maar een ½ mm verkeerd te staan en je merkt het verschil direct.
Er staat op het forum een lijstje met goede uitlijners.
Tegenwoordig doet carglas ook uitlijnen :o een raam er in plakken is echt wat anders dan uitlijnen.
rolvio
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Berichten: 287
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 · 
Posted: 11.05.2016 - 22:42  ·  #8
Je zegt zelf dat je auto trilt bij het remmen en dat je remschijven voor niet al te best meer zijn. Als ik jou was zou ik daar eens mee beginnen te vervangen. Verder zullen je schokdempers bij zo'n km stand ook niet meer okselfris zijn...
harold
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: venlo (limburg)
Leeftijd: 55
Berichten: 2075
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 · 
Posted: 11.05.2016 - 22:50  ·  #9
Mick zoals janmulder al uitlegt
Mick
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Klarenbeek
Leeftijd: 41
Berichten: 71
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 · 
Posted: 11.05.2016 - 22:58  ·  #10
Uitlijnen kost niet de hoofdprijs dus is de moeite waard.

Lager.....neem ik zeker mee.

Auto trilt bij stil staan en rem ingetrapt, dus als je voor het stoplicht staat of dergelijke. Bij remmen op zich geen heftige trillingen, zit wel lucht in de leiding. Er blijkt door een garage de ontluchtingsnippel afgebroken te zijn, dus kan niet helemaal ontlucht worden. Remmen lopen niet aan overigens, fade wel licht bij sterk remmen.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 · 
Posted: 11.05.2016 - 23:36  ·  #11
Nog even: ik zie twee dingen. (1) trillen bij stilstand/stationair; en (2) trillen/vibreren bij hoge snelheden door hele interieur.


(1) Welke motorsteunen heb je gebruikt bij de vervanging? Er is goede en minder goede aftermarket (zie de recente post van Turbodesk over de distributiesteun). Er wordt in dit verband ook wel eens gesproken over het vacuumsysteem rond de motor. Lijkt lastig op te lossen.
(2) kan samenhangen met motorsteunen. Maar evengoed met remmen. En het hele andere spectrum wat al genoemd is.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5939
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 · 
Posted: 11.05.2016 - 23:53  ·  #12
Quote door Mick


- Auto bromt bij intrappen van de rem bij stilstand. Als hij koud is, klein stukje gereden heb en na een tijdje in de file. Als ik een stuk snelweg gehad heb is het nagenoeg nihil. Staat hij een tijdje stil of dergelijk, is het er weer. Op zoek naar waar de brom vandaan komt. bv met grote schroevendraaier aan t oor delen in de motorruimte beluisteren(erop zetten dus). andere optie met (ja het klinkt grieplig) een buis of slang aan t oor luisteren waar het geluid vandaan komt.
- Hij trilt in de pedalen, stuur en stoel vanaf de 120 en hoe harder hoe meer het wordt. Maarrrrr de ernst kan fluctueren per keer..... Meestal wel als niet, maar af en toe ook weer ineens kort nihil. Hij doe het zowel bij accelereren als constant als gas los. Lijkt dus snelheid afhankelijk.
Aandrijfas geeft vooral trillingen als er opgetrokken wordt. is het ook aanwezig bij constant en gas los= kans klein.

Wat is er bekeken en/of vervangen:

- vacuümpomp rembekrachtiger vervangen (beiden gebruikte) slangen gecontroleerd, niet lek.
- Motorrubbers/steunen vervangen op de versnellingsbak steun na.
- Wielen zeer nauwkeurig gebalanceerd, zit geen onbalans in.
- Aandrijfassen lijken geen speling te hebben.
- Zit geen overmatige speling op de wielen. Spoorstangen e.d.
- Centrale bout aandrijfas zit vast
- Nog wat dingen vervangen maar staat volgens mij los van de problemen. Zoals intercooler, slangetje hier en daar.

Wat zit er aan te komen:

- Remschijven voor zijn slecht dus vervangen, idem blokken
- Grote beurt
- Twijfel over de schokbrekers, auto springt iets in bochten waar een richeltje en of hobbeltje ligt. Heel erg na deinen doet hij niet overigens en zijn niet lek.
Dit is een aanwijzing dat je uitlijning niet goed is. gebeurt bv bij teveel toespoor.
Schokbreker echt slecht is te testen door 3 maar in te veren en dan los te laten. moet na een keer veren stil staan.



Verdere info, S80 2004 d5 met 265 k

Beide dingen zijn van die zoekplaatjes.......maar loop al een tijdje te tobben met de auto. Wil er of binnen redelijke kosten vanaf komen, anders gaat hij er toch echt uit. Dus wil best geld uitgeven maar voel weinig om van alles te vervangen en duizenden euro's verder te zijn en dan wellicht niet eens van het probleem af te zijn. Rij best wat kilometer per jaar en dan moet je wel prettig rijden.

Elke suggestie is welkom, er zit ervaring en kennis genoeg hier volgens mij.

Alvast dank!
Mick
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Klarenbeek
Leeftijd: 41
Berichten: 71
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 · 
Posted: 12.05.2016 - 00:35  ·  #13
GRUNN60 ook jij bedankt voor je reactie. Het uitlijnen komt de hele tijd terug dus lijkt me verstandig om daar eens mee te beginnen. Ik ga op zoek naar een goede uitlijner hier in de buurt.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4793
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 · 
Posted: 12.05.2016 - 00:45  ·  #14
Je kan beter 30 km verder rijden naar een echt goede uitlijner.

Lang iedereen kan het niet echt goed.
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Allerlaatste poging om de auto brom en trilvrij te krijgen....

 · 
Posted: 12.05.2016 - 07:31  ·  #15
Klopt helemaal. En wees kritisch. Heb hier een tent in de buurt die goed leek, maar het na drie keer nog niet op orde had. Dan laat maar.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0