APK afkeur op barsten in differentiaal/haldex beschermplaat.

Wat is het serienummer? Is dat wel afkeur?

R-P
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

APK afkeur op barsten in differentiaal/haldex beschermplaat.

· 
Posted: 09.02.2026 - 17:47  ·  #1
Vandaag de V70 D5 AWD afgekeurd op barsten die er al jaren zitten en die zelfde garage steeds heeft goedgekeurd. Ik ben terug geweest om verhaal te halen maar ze beweren (nu opeens) dat het een structureel onderdeel is van de achterwiel ophanging.
Krijg morgen een second opinion van een voormalig RDW medewerker maar mocht hij het er mee eens zijn (telefonisch had hij ernstige twijfels, maar dat is ongezien), dan moet ik een nieuwe hebben en die kan ik nergens vinden. Alle tweedehandsjes ( link 1, link 2, link 3) lijken ook afgebroken stukken plastic te hebben (of is het bij mij aluminium? Weet ik niet zeker) dus die worden, vrees ik, net zo hard afgekeurd...
Maar kan nergens met zekerheid vinden of 3063993 ook voor mijn Volvo klopt en dus ook niet waar die nieuw te koop zou zijn.

Iemand ervaring mee? Idee:en over? Nuttige tips?
(Edit: ander nummer gevonden op deze site: https://partsouq.com/en/catalo…9361109&q= namelijk 31262069 )
Hier een foto van één van mijn barsten:
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 41
Subject:

Re: APK afkeur op barsten in differentiaal/haldex beschermplaat.

· 
Posted: 09.02.2026 - 18:40  ·  #2
Ik kan de barsten op je foto niet goed ontdekken. Alleen wat craquelé.
Het lijkt me een kunststof onderdeel, aangezien er metalen inserts in zitten. Dan lijkt me het voor de constructie al wat minder significant. Wel zit het vol met verstevigingsribben, wat suggereert dat het wel degelijk krachten te verduren krijgt.

Ik zou je rdw opinie afwachten, maar zal je garage tot inkeer komen?
Ik zou gewoon een goede van de sloop scoren en monteren.
Mocht je twijfelen, dan haal je hem er voldgend jaar gewoon af voor de keuring.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 64
Subject:

· 
Posted: 09.02.2026 - 22:20  ·  #3
met die scheuren bedoel je de scheur(?) rechts in het ronde deel waar de bout met plaat in zit, aan de rechterkant? dat hoort denk ik idd niet zo. (een keer te hard aangedraaid?). Foto's van 2e handsjes zijn die ringen idd heel. Ik zou een 2e handsje scoren.
R-P
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 10.02.2026 - 00:01  ·  #4
Hier duidelijkere foto's van twee scheuren.
Deze foto's zijn van 2019 (!!!) dus de afgelopen 6 APK's (de meeste bij dezelfde garage) was dit geen probleem en nu op eens wel (En dus ook geen probleem bij de andere garage die vóór verlopen APK plek had (in Corona tijd iirc) en mijn reguliere garage had destijds door monteurtekort >2 maanden wachttijd, vandaar dat ik een keertje vreemd ging*)

Ik ga nu inderdaad het gesprek met de ex RDW meneer even afwachten (heeft inmiddels een garagebedrijfje). Als hij 'm meteen af kan melden laat ik dat uiteraard doen want ik kan 'm nu niet gebruiken omdat ie is APK afkeur gemeld (waren ze verplicht volgens hen ondanks mijn verzoek dat niet te doen, zat nog 6 weken APK op).

Bedankt voor jullie input!

* de eerste garage is een merkdealer van mijn tweede auto en de andere garage doet mijn derde auto al lang voordat ik de auto overkocht van een familielid en deze klinkt alsof ie een lekke uitlaat heeft en wordt daarmee al >>5 jaar goedgekeurd. Never change a winning team.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bergman
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 10.02.2026 - 08:46  ·  #5
Voor zover ik weet mag je gewoon rijden tot je huidige apk keur datum hoor...
Maar corrigeer me aub als ik dit fout heb!
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 10.02.2026 - 09:07  ·  #6
Quote door Bergman

Voor zover ik weet mag je gewoon rijden tot je huidige apk keur datum hoor...
Maar corrigeer me aub als ik dit fout heb!

Als de auto bij de Rdw is afgemeld als afgekeurd is de auto niet weg waardig en mag er niet mee gerede worden op de openbareweg.
R-P
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 10.02.2026 - 10:06  ·  #7
Da's inderdaad hoe ik het uitgelegd gekregen heb danwel hoe ik het lees op de RDW site. Daarom had ik ze ook verzocht 'm niet af te melden bij afkeur (tenzij het iets echt gevaarlijks was), hebben ze ook vroeger uit zichzelf wel eens NIET gedaan als ie was afgekeurd maar wilden ze nu niet doen: had ik VOORAF gevraagd maar daar kwam dus het verhaal dat ze verplicht waren dit te doen.

Paar jaar geleden daarom bij een derde garage een pre-APK keuring laten doen ;) (Zelfde Volvo en ook deze derde garage heeft deze barsten niet als afkeur gemeld bedenk ik me nu net.) Kostte (uiteraard) evenveel als een APK keuring maar had ik een mooie lijst wat ik aan moest pakken voordat de APK bij garage 1 gepland stond (en die had ik gewoon afgezegd als ie wel was goedgekeurd).
Garage 1 APK is 50€ en ging tot nu toe altijd perfect qua terechte afkeur en service zoals niet afmelden bij afkeur.
Garage 2 APK is 60€
Garage 3 APK is 70€
Vandaar dat ik voorkeur heb/had voor garage 1, maar als deze band nu definitief verstoord is wordt het voortaan 2, 3 of natuurlijk de RDW meneer.
T_I
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Subject:

· 
Posted: 10.02.2026 - 13:19  ·  #8
Sterker nog, je wagen moet ten alle tijden aande APK eisen voldoen, ook tussen keuringen door. De meeste garages melden ook niet af als er een afkeur punt is, zodat je dat nog kan verhelpen. De enige dag dat je wagen niet aan de apk eisen hoeft te voldoen is op de dag van de apk. (hoe kom anders bij het keuringsstation)
bartk
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 10.02.2026 - 16:00  ·  #9
als het een cover is waarom zit hij dan met 8 x M8/M10 bouten vast zelfs de aluminium skit plate van volvo zit niet met M8 vast.
I verwacht dat het toch echt een carrier mount is zoals vermeld 3063993
R-P
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 10.02.2026 - 16:49  ·  #10
Auto is goedgekeurd door de oud-RDW medewerker. Hij ziet geen dragende functie en gebruikte o.a. het argument: als ik 'm weghaal valt er niets te zeuren over scheuren. Hij gaf aan dat ik eigenlijk meteen had moeten protesteren en de RDW erbij halen (stukje "Herkeuring na afkeur" op het keuringsrapport) en dat dit nog steeds kon maar ik heb gekozen voor herkeuring zodat we gewoon een legaal bruikbare auto hebben.
Helaas geen steekproef anders zouden we nog een rechtstreekse mening van de RDW hebben gehoord.

Er is ook contact geweest met de Volvo werkplaats (o.a. door verzenden foto's) maar ik heb niet gehoord of zij een uitspraak hebben gedaan over de combinatie huidige plaat en APK. Als zij van mening waren dat het afkeur is, had ik dit wel teruggekoppeld gekregen, maar grote kans dat ze zich dus niet expliciet uitgesproken hebben. Vervanging was maar iets van 125 euro (prijs voor de oud-RDW medewerker) + werkloon dus ik gok een 250-300 euro als er niet te veel bouten zijn vastgeroest. Geen idee wat de consumentenprijs voor de plaat is dus misschien ga ik dat nog laten vervangen maar de AWD is ook al stuk (as is draaibaar tijdens stilstand in P dus waarschijnlijk de tandjes verdwene van de bus in de haakse overbrenging) en de overheid wil me uit deze auto jagen door de wegenbelasting ieder jaar fors te verhogen en me vervolgens ook nog de toegang tot allerlei steden te ontzeggen. In Arnhem al een prent gehad voor 50m door een milieuzone die ik gemist had om bij de doorgaande weg te komen en in Utrecht al een vergadering gemist omdat de vergaderzaal in de milieuzone ligt. Dus misschien moet ie een keer de deur uit. Maar goed, dat zei ik dik 20.000 euro aan wegenbelasting geleden ook al...

Hoe dan ook blijf ik het vreemd vinden dat iets minimaal 8 keer (en vermoedelijk >10 keer) niet wordt gemeld bij een keuring en dan opeens afkeur is. Klinkt me ernstig in de oren als willekeur. Maar goed, ik ga er geen beroep tegen aantekenen dus het is klaar zo.
chris86
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 11.02.2026 - 10:07  ·  #11
Zo zie je maar, 't is mensenwerk en een momentopname... gelukkig is het systeem zo ingericht dat een inschattingsfout hersteld kan worden via een second opinion.
Verder zou ik altijd naar een garage gaan waar je je goed bij voelt en niet beknibbelen op een tientje meer of minder voor het APK-tarief.
En ja, het is - zolang je deze auto nog rijdt - verstandig om je regelmatig even te verdiepen over de ligging van de milieuzones voor diesel-personenwagens... hoewel dat al jaren hetzelfde is gebleven: Arnhem, Amsterdam, Utrecht, Den Haag.
V70lvo
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 11.02.2026 - 11:21  ·  #12
Vroeger ook nooit problemen gehad met het niet afmelden, maar veel APK-stations zijn hier laatst dichtgegaan (leeftijd).
Toen moest ik op zoek naar een andere en veel melden dan gewoon af, kun je net zo goed de apk op de laatste dag doen.
Vroeger geen probleem met meerdere auto's, nu heb ik er nog maar één.
Hoorde laatst ook dat RDW-stations 'bonuspunten' krijgen bij het afmelden na APK-afkeur, daarom deed dat station het ook.

Wat betreft die steun, misschien laten kunststof lassen (opvullen met lijm) en in een rubbercoating zetten.
Ik zou dan wel een gaatje boren bij einde de scheur, ivm verder scheuren.
Selected quotes for multi-quoting:   0