APK (af)keur: CO2 te hoog

 
 
 
 
 
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

APK (af)keur: CO2 te hoog

 · 
Posted: 16.02.2016 - 13:57  ·  #1
Zoals de titel al aangeeft, is helaas de CO2 waarde van mijn S60 te hoog, op LPG wel te verstaan. Graag jullie hulp.

Ik weet dat er twee zaken zijn die niet in orde zijn: de voorste lambdasonde en de koelvloeistof temperatuurmeter óf de thermostaat (motor komt niet helemaal op temperatuur).

Mijn vraag is eigenlijk eenvoudig: kunnen beiden zorgen voor deze te hoge uitstoot? Of is één van de twee hoofdverdachte nummer een? Op benzine schijnen de waarden dan weer in orde te zijn, maar ik weet dat het op LPG een stuk nauwer luistert allemaal.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: APK (af)keur: CO2 te hoog

 · 
Posted: 16.02.2016 - 14:06  ·  #2
door beide sensoren wordt er informatie naar de computer van de motor gestuurd .
Wat er nu gebeurd , koelvloeistof te koud meer inspuiting , vroega noemden we dat een choke , lambda sensor meet de uitlaatgassen en regelt die bij naar een ideal mengsel , in jou geval doet ie dat niet goed en er is nu teveel brandstof en te weinig lucht .
Resultaat te hoge uitstoot , waarschijnlijk een optel som door beide defecten
SvenSka75
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 48
Berichten: 108
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: APK (af)keur: CO2 te hoog

 · 
Posted: 16.02.2016 - 14:21  ·  #3
Klopt als een zwerende vinger, nieuwe thermostaat met koelvloeistoftemperatuursensor heb je nieuw al voor 3 tientjes, inbouwen in mijn S80 was nog geen kwartiertje werk, wel goed de dynamo afdekken zodat er geen kvs in kan lopen. De lambda is een iets duurder verhaal, de dealer verlangt er €324,- voor, tenminste voor de Denso, Bosch weet ik niet. Maar met wat speurwerk op het www, kun je ze al voor 1/3 van de prijs op de kop tikken....
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: APK (af)keur: CO2 te hoog

 · 
Posted: 16.02.2016 - 14:23  ·  #4
Denso had ik voor 125 bij carpartsdirect. Volgens mij een dox1419
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: APK (af)keur: CO2 te hoog

 · 
Posted: 16.02.2016 - 14:52  ·  #5
Had inderdaad al de DOX-1419 gevonden. Zou deze sonde ook op de 2.0 T modellen zijn gemonteerd in die eerste bouwjaren? Als je in deze lijst sorteert op bouwjaar (oplopend) dan zie je er een hoop die uit een 2.0T lijken te komen. Zouden die ook gaan werken?
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: APK (af)keur: CO2 te hoog

 · 
Posted: 16.02.2016 - 15:15  ·  #6
De DOX-1419 kan ik bij Elferink bestellen, komt van een S80 2.4 en heeft artikelnummer 9202309.

http://www.ebay.co.uk/itm/VOLV…1961430630

Dus sommige sites geven aan dat 'ie enkel voor de S80 is, anderen geven artikelnummers 9497252-9202309-9125583 als identiek op. Kan ik deze gewoon bestellen?
SvenSka75
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 48
Berichten: 108
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: APK (af)keur: CO2 te hoog

 · 
Posted: 16.02.2016 - 15:37  ·  #7
Ik weet niet of een gebruikte lambda wel zo'n goed idee is.....ten eerste de vraag hoeveel km die al in die S80 heeft gezeten? Komt hij uit een lopende S80 zonder storingsmelding? En de kans is aanwezig dat je op korte termijn weer op zoek kunt naar een andere/nieuwe... Met goed zoeken zul je tussen de €100,- en €175,- een nieuwe die plug en play zo gemonteerd kan worden vinden.
Maar een ding is zeker, als je deze dingen vervangt zul je je auto niet meer terugkennen....
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: APK (af)keur: CO2 te hoog

 · 
Posted: 16.02.2016 - 15:38  ·  #8
Quote door VolvoS60Racer

De kans is 99% groot dat ze niet gaan passen.....die DOX dingen van Denso.


Oké, op basis waarvan zeg je dat? :)

Niet dat ik je niet geloof hoor, maar het is zo'n enorme warboel aan partnummers en omschrijvingen dat ik het ook niet meer weet.
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: APK (af)keur: CO2 te hoog

 · 
Posted: 16.02.2016 - 15:49  ·  #9
Quote door VolvoS60Racer

Op basis van VIDA & zo maar een vermoeden dat het soort ECU bepalend is voor de gebruikte Lambda + LMM's. En dat blijkt dus zo te zijn.


Ja oké, maar dat is dus het verwarrende. Ik heb een MY2001 en in verschillende topics lees ik dit soort berichten.

Ook als ik op kenteken zoek, krijg ik de DOX-1419 te zien.

Confusing :shame:

Gelukkig mag ik 'm bij Elferink retourneren als het niet werkt, hoor ik net. ^_^
SvenSka75
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 48
Berichten: 108
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: APK (af)keur: CO2 te hoog

 · 
Posted: 16.02.2016 - 15:59  ·  #10
Kun je een merk zien op je LMM? Dus Denso of Bosch? Als dat Bosch is dan zul je op zoek moeten naar een Bosch lambda....Is de LMM van Denso, dan zou het goed moeten gaan....S60Racer ik zie nergens staan dat hij een turbo heeft
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: APK (af)keur: CO2 te hoog

 · 
Posted: 16.02.2016 - 16:03  ·  #11
@SvenSka75 Nee, auto staat nu bij de garage, ik ben op mijn werk..

Ik had begrepen dat er tot medio 2001/2002 sowieso Denso in zat, ik heb er eentje uit de eerste productierun (BJ 2000, MY 2001) en zou volgens die logica sowieso denso hebben. Is ooit op dit forum beweerd, kan het alleen zo snel niet terugvinden.

Ik heb inderdaad geen turbo, 2.4 benzine/lpg, 103kw, 140pk. Standaard blok :)
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: APK (af)keur: CO2 te hoog

 · 
Posted: 16.02.2016 - 16:06  ·  #12
Als je zelf wat wilt knutselen een bosch voor een paar tientjes. :D
http://www.daparto.de/Teilenum…f=fulltext

type nr uit vida

en of het een bosch of denzo is mag in mijn ogen niet boeien als ie maar voor het voertuig geschikt is.

bv denso: http://www.daparto.de/Teilenum…kbaTypeId=
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: APK (af)keur: CO2 te hoog

 · 
Posted: 16.02.2016 - 16:53  ·  #13
Quote door VolvoS60Racer

Quote door musje83

Zou deze sonde ook op de 2.0 T modellen zijn gemonteerd in die eerste bouwjaren? Als je in deze lijst sorteert op bouwjaar (oplopend) dan zie je er een hoop die uit een 2.0T lijken te komen. Zouden die ook gaan werken?


2.0T is bij mij meestal een Turbo.

Op een 2.4 zonder t hoort zeker op de eerste jaren een Denso lambda. Of dit bij latere modellen met dubbele nokkenasversteller ook nog zo is weet ik niet.....


Ah, op die manier. Dan was mijn vraagstelling niet helemaal duidelijk, sorry!

Ik bedoelde dus: ik vind allerlei lambda sondes die van een 2.0T model af komen, zouden diezelfde lambda's ook op de 'gewone' 2.4 gemonteerd zijn?

Maar - ik heb inmiddels eentje bij Elferink besteld en een nieuwe thermostaat. Eens kijken of dat het CO probleem op kan lossen!
SvenSka75
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 48
Berichten: 108
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: APK (af)keur: CO2 te hoog

 · 
Posted: 16.02.2016 - 17:56  ·  #14
En ik had juist weer over dat 2.0T heengelezen
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: APK (af)keur: CO2 te hoog

 · 
Posted: 16.02.2016 - 22:14  ·  #15
Quote door VolvoS60Racer

Je CO is alleen op LPG te hoog?

Hoe oud zijn je bougies? Kan ook nog een rol spelen in dit verhaal.....en rijdt de auto op LPG verder netjes qua verbruik & motorgedrag? De Vialle LPi installaties, of in het algemeen LPG installaties hebben wel eens last van lekkende injectoren. Vervuiling van de LPG injector kan daarvan een oorzaak zijn.

Ook ontsteking kan bijdragen aan ongewenst gedrag......


Klopt, op benzine is het 'nog wel in orde' (aldus de keurmeester). Had dit met mijn vorige auto (Mégane) ook, dat was toen een lek in de luchtinlaat. Ook dat gaf toen op benzine geen probleem. Maar omdat bij mij S60 mijn voorste lambda en mijn thermostaat defect zijn, leek me dat een goed punt om te beginnen. Auto loopt verder namelijk nog netjes op beide brandstoffen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0